REVIEW | Indie Flash - IXION werkt je vooral tegen
Met ontwikkelaar Bulwark Studios gaan we met IXION de ruimte in. We worden aangenomen door DOLOS AEC waar we als administrator de opdracht krijgen om met het ruimteschip, de Tiqqun, de ruimte te verkennen op zoek naar nieuwe bewoonbare planeten. De titel is dan ook een mix van survival, city building en exploratie.
Het verhaal wordt verteld aan de hand van cutscenes die op een goede manier aan je worden getoond. Een kleine on-board AI helpt je met het regelen van alle zaken en af en toe zal je communicatie krijgen van een bevoegd persoon. De Tiqqun is helemaal kaal als je ermee aan de slag gaat en gaandeweg zal je hier een levende en bruisende community op moeten uitbouwen. Fabrieken, voedselvoorzieningen en woonplaatsen zijn allemaal zaken waarmee je rekening moet houden en ook moet bouwen. Het schip is onderverdeeld in verschillende sectoren en elke sector staat op zichzelf, al is de stroom wel gedeeld en kan je gelukkig ook resources met elkaar delen.
Resources zal je moeten vinden in de ruimte met je ruimteschepen. Een miner haalt resources voor je uit een komeet, terwijl een transportschip dit ophaalt en naar de Tiqqun brengt. Een wetenschapsschip laat je dan weer toe om de ruimte te verkennen en nieuwe interessante locaties onder de loep te nemen. Hieruit haal je bijvoorbeeld resources, maar ook wetenschapspunten die je kan spenderen in de tech tree. Met de tech tree kan je nieuwigheden vrijspelen voor de Tiqqun, maar je merkt dat je er steeds tekort hebt. Via een probe kan je wel resources gaan zoeken, maar het blijft gokwerk. Het is ook niet altijd duidelijk wat net nodig is om progressie te maken.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES OOK: Wavetale weet ons van begin tot einde te vermaken
- LEES OOK: De mensheid redden in Swordship
De titel komt met verschillende hoofdstukken en aan de hand van main quests kan je progressie maken. Spijtig genoeg hadden we de hele tijd het gevoel dat we eigenlijk worden tegengewerkt en we meer damage controle doen dan feitelijk ergens naartoe te werken. Zo heb je hull breaches die je constant moet repareren, maar krijg je schip ook te maken met permanente schade. Wanneer je health van de Tiqqun op nul staat, ontploft deze en mag je helemaal opnieuw beginnen. Er zijn ook random events, zoals ongelukken of ontploffingen, die ervoor zorgen dat je progressie stopt en je eerst hier aan mag werken. Dat is geen enkel probleem, maar ze gebeuren wel heel vaak.
We begonnen met volle moed aan IXION, want de titel was een beetje uit onze comfortzone. Na een eerste keer falen hadden we veel geleerd en ging de tweede poging een stuk vlotter, maar al snel begin je door te krijgen dat het spel je meer tegenwerkt dan dat je feitelijke progressie kan maken. Dat is dan ook met zaken waaraan je niks kan doen en je zo meer een ‘deal with it’-vibe krijgt. Spijtig, want voor ons had de titel wel potentieel, maar hoe het nu is, kunnen we dit niet aanbevelen.
- Afwisseling gameplay
- Tegenwerkende mechanics
- Trage progressie
- Tekorten
Hmm had hier wel zin in maar als ik het hier lees en op Steam ook zie zal het voor diep in "den budgetbak" zijn vooraleer ik hem binnenhaal.
Geplaatst op 2022-12-15 12:16:18