REVIEW | Mount & Blade II: Bannerlord is vooral iets voor de fans
Na meer dan twee en een half jaar in Early Access, wordt Mount & Blade II: Bannerlord eindelijk als “afgewerkt” verkocht. Deze vierde telg in de vrij unieke Mount & Blade franchise, is de eerste die op een nieuwe engine gebouwd is. De eerdere games waren gebaseerd op een engine die een Turks echtpaar anderhalf decennium geleden in elkaar stak, met meer en meer oplapwerk naarmate de franchise steeds populairder werd. Los van verbeterde graphics, was de hoop ook dat een spelreeks die altijd gekenmerkt is geweest door heel wat stabiliteitsproblemen, een betere afgewerkte release zou kunnen afleveren. Zeker na zo’n lange testperiode, mag je wel iets verwachten.
Wie al eerder een Mount & Blade spel speelde, zal zich direct thuis voelen in Bannerlord. In essentie is het eigenlijk nog steeds hetzelfde spel. Je begint als vagebond met een speer en een paard die zijn familie wil redden van een roversbende, en je klimt op naar een positie van macht. Zoals in de eerdere games speelt alles zich af in de middeleeuwse wereld van Calradia. Dit spel speelt zich zo’n anderhalve eeuw vòòr de andere games af, na het uiteenvallen van het Calradian Empire, de Mount & Blade versie van het Romeinse rijk. Het vrij optionele verhaal van het spel laat de speler toe om dit rijk terug samen te voegen of het de doodsteek te geven. Erg boeiend is dit niet bepaald: de quests bestaan vooral uit veel, vaak op goed geluk, rondtrekken. Mount & Blade games zijn inherent sandbox games, en de verhaallijn geeft je niet veel meer dan een vaag objectief. De eerste stap, het zoeken van tien specifieke personages (die zelf ook constant rondzwerven) om een praatje mee te slaan, is eigenlijk al genoeg om het op te geven en gewoon je eigen zin te doen.
Hoe je je doel bereikt, en hoe moeilijk je het jezelf maakt, is je eigen keuze. Handel drijven is een goede manier om rijk te worden. In eerste instantie door zelf met je mannen rond te reizen en opdrachten uit te voeren voor dorpjes en edellieden. Later kan je karavanen in onderaanneming voor jou laten reizen en investeren in werkplaatsen, zodat het geld binnen stroomt. Maar wie screenshots van het spel bekijkt, zal vooral beelden zien van grootse veldslagen. Deze zijn dan ook veruit het interessantste en best uitgewerkte deel van het spel.
Kort samengevat is hier, buiten de grafische upgrade, relatief weinig aan gewijzigd ten opzichte van eerdere games. Je voert je troepen aan op het slagveld via een aantal vrij beperkte instructies. Kies formaties en posities, of laat ze gewoon zelf kiezen wat ze willen doen, en geniet van de veldslag. Als je je personage ook opgebouwd heb richting combat, kan je uiteraard ook zelf je bijdrage leveren bij het gevecht. Ambieer je meer een managerfunctie, kan je ook gewoon op een heuvel staan om je mannen aan te moedigen en de juiste richting op te sturen. Na je overwinning kan je gevangenen nemen, de lijken kaalpikken en ga je op zoek naar je volgende gevecht. Dat is op zich de essentiële gameplayloop van het spel. Het is vooral de grootte en de inzet die groeit naarmate het spel vordert. Waar je in de beginfase met een bende boerenkinkels achter kleine groepjes bandieten of muiters aan gaat, eindig je met grootse veldslagen met professionele soldaten en ridders tegen machtige koningen.
De rest van het spel staat eigenlijk in dienst van deze gevechten. De RPG-elementen zorgen dat je een betere leider wordt op het slagveld. De economische onderdelen zorgen voor genoeg inkomen om een beter en groter leger te kunnen betalen. De strategie en politiek zorgen uiteindelijk vooral voor een reden om ten strijde te trekken. Bij het spelen merk je dan ook dat deze onderdelen allemaal wat licht wegen en complexiteit missen. Op zich is het niet onlogisch dat een spel zich op een onderdeel focust, maar als de rest van het spel eerder als een sleur aanvoelt die je enkel moet doen om meer van het goede te kunnen spelen, wordt de algemene ervaring toch wat minder.
Bij de eerdere games was dit op zich niet anders, maar de reeks lijkt ons ondertussen toch zeker succesvol genoeg om een wat betere afwerking te verwachten. Met de hogere prijs en releases op console stijgen logischerwijze ook de eisen van de potentiële klanten. Wie al even Mount & Blade games speelt zal wel wennen aan de rare kuren in Bannerlord omdat het altijd zo is geweest. Maar een meer doorsnee gamer die het spel koopt op basis van een trailer, kan zich wel eens bedrogen voelen.
Op pc zullen de beperkingen van Bannerlord op korte termijn wel opgelost worden door mods. De reeks is altijd modvriendelijk geweest, waardoor tekortkomingen vaak opgevuld worden door de community achter het spel. Geen zin om zelf altijd op zoek te gaan naar één of andere nobele, dan is er wel een mod die boodschappers toevoegt. Ben je het beu dat jouw dorpen altijd aangevallen worden door rovers terwijl je aan de andere kant van het continent bent? Dan zijn er mods die er voor zorgen dat je je gebied kan laten beschermen door patrouilles. Er is zelfs een mod die ervoor zorgt dat je commando’s aan je troepen gewoon in je microfoon kan roepen. Tof voor wie altijd graag al eens SHIELD WALL! wou roepen, waarschijnlijk minder aangenaam voor de huisgenoten van die persoon…
Wie Bannerlord meer als een framework beschouwd, dat je via plugins uitbreidt naar je eigen wensen, en over de vele kleine akkefietjes kan kijken, zal een spel in huis halen waar je makkelijk honderden uren spelplezier uit kan halen. Moet je het echter met de vanille-versie stellen omdat je bijvoorbeeld op console speelt (mod support voor consoles is voor “ergens in de toekomst”), lijkt het ons eerder een afrader.
- Epische gevechten
- Uitbreidbaar via vele mods
- Mist afwerking
- Mods bijna noodzakelijk
Teleurstellend. Grote M&B fan, maar dit is toch jammer.
Geplaatst op 2022-11-07 13:48:33
Ook grote fan maar idd, spel zou veel verder moeten staan. Geen 50 euro waard in deze staat
Geplaatst op 2022-11-07 14:51:57
Ik heb bij vorige games nooit iets van stabiliteitsproblemen gemerkt.
Stap 1 in de main quest, om met die boel mensen te gaan praten, is sowieso bedoelt om je eigen ding te doen terwijl je de nodige mensen ontmoet en de wereld verkent. Tegen de tijd dat je alle 10 mensen hebt ontmoet heb je zelf al een eigen bende die zichzelf kan verdedigen. Maar hoe dan ook blijft het inderdaad iets voor een niche van spelers, velen waarvan ook al de vorige games goed vonden.
Dus zeker niet iets voor iedereen.
Maar wat ik niet begrijp is waarom het een 70/100 krijgt als je er niet zo enthusiast over bent. Ik zou het zelf wel 70/100 geven, maar ik vind het echt geweldig. Je kan toch niet zeggen dat het zonder mods niet aan te raden is, maar het toch een 70/100 geven. Dat is een goede score, dan is het wel aan te raden. Alles boven 50/100 is wel aan te raden, al is het niet voor iedereen, maar dan toch wel vanilla.
Geplaatst op 2022-11-08 09:42:55
Ik heb ook de vorige games vooral in de beginfase gespeeld, en dan waren er toch wel altijd problemen hoor. Soms crashes, maar ook quests die vast liepen, personages die verdwenen, zaken die gewoon vreemd waren in het algemeen. Op zich niet abnormaal, als je ziet hoe een big budget open world game als Skyrim ook niet echt stabiel is.
Ik vind het op zich nog steeds een leuk spel, maar dat is dan omdat ik in de categorie van spelers val die beseft dat er wat mods aan te pas moeten komen om het echt goed te maken. Ik zie 70 dan ook niet echt als een "goede" score, maar eerder als een "interessant voor de liefhebbers". Scores an sich zijn een beetje een achterhaald concept, zeker bij niche games als deze. Je moet ze een beetje zien als middelbare school percentages, niet als universitaire percentages :)
Je zou al scores moeten geven voor liefhebbers en voor de "gemiddelde gamer". Die laatste gaat dit spel waarschijnlijk helemaal niets vinden. Het is ook eigenlijk erg dat er sinds het M&B 1 nog steeds geen deftige onboarding is voor compleet nieuwe spelers. Op jouw manier zou het spel dan ergens onder de 50 moeten eindigen.
Liefhebbers, die ondertussen wel weten hoe deze games werken, gaan veel minder problemen hebben en gaan meer door de vingers zien. Die gaan zich waarschijnlijk zeker amuseren, en hebben ook deze review niet afgewacht. Maar dan geef ik 70 (~matig) omdat ik voor deze prijs een matuurder spel verwacht, waar ook wat meer vooruitgang te merken valt tov het vorige spel.
Maar ik snap je opmerking wel. Misschien dat ik in de tekst zelf iets te fel ben doorgegaan op "wat er nog altijd niet goed zit" en "dit is niets voor de meeste gamers", en minder op hoe goed ik het zelf vind; terwijl de score dan weer meer mijn persoonlijk gevoel benadert.
Geplaatst op 2022-11-08 11:47:22
Dat anderen last hebben van bugs heb ik nog wel al gehoord, het komt bij veel games voor dat ik nooit problemen heb, terwijl anderen dat wel hebben. Misschien heb ik gewoon altijd een meer stabiele pc build of zo, geen idee.
Bij Skyrim zijn natuurlijk wel bugs, maar daar zijn ze deel van de ervaring. Skyrim zou niet hetzelfde zijn als je niet op een emmer kunt vliegen, of met je paard loodrecht omhoog kan rijden, of door een muur stappen omdat je een bord voor je houd.
Met de score heb je deels wel gelijk, maar ik vind het steeds vervelend overal zo hoge scores te zien (voor alle games, op verschillende bronnen). Bannerlord, naar mijn zin, verdient wel een 70, maar mijn eigen genot is nog een stuk hoger, en ik verwacht dat een meer gemiddelde gamer het juist lager zou scoren. Dus de score lijkt wel te kloppen, maar de verantwoording lijkt inderdaad niet goed te passen bij die score.
Op zich denk ik dat strenger zijn met scores beter is, dan kan je ook duidelijker het verschil zien tussen games die heel anders in kwaliteit zijn, zeg maar Shadow of War tegenover Witcher 3 (je zou kunnen zeggen 50 tegenover 90) en games die dichter bij elkaar liggen in kwaliteit, zoals Kingdom Come: Deliverance tegenover Witcher 3 (misschien 85 tegenover 90). Als je SoW 70 geeft, zijn KCD en W3 beide 95, en dan weet een lezer niet dat W3 dat klein beetje beter is dan KCD.
Geplaatst op 2022-11-08 19:34:08
K'zou niet zo vasthouden aan scores. Ik las de review en weet wat ik moet weten. Of het nu 70 of 50 krijgt interesseert me niet. Ieder vindt bepaalde gebreken/features nu eenmaal belangrijker dan andere.
Geplaatst op 2022-11-10 00:03:53