REVIEW | The Sims 4: Werewolves is plezier bij volle maan
Na andere bovenaardse pakketten zoals vampieren en het magische rijk, konden de weerwolven niet wachten om een poot te zetten in het Sims-rijk. Niet heel verrassend aangezien we weerwolven al in eerdere Sims iteraties mochten verwelkomen, een beetje weer wolven dus.
Weerwolven komt met een gloednieuwe wereld genaamd Moonwood Mill. Een groene omgeving gespleten door een rivier, met een ferme rioolgang aan de ene kant en aan de andere kant een berg met doorgang naar de afgevlakte top. Er zijn vijf lots waaronder een bibliotheek en een bar. De andere drie zijn residentieel waarvan eentje uitnodigend leeg staat. De straten liggen er niet altijd even proper bij zoals je wel eens in Evergreen Harbor ziet en voor de rest voelt het vooral aan als einde beschaving ontmoet natuurgebied. En er troepen weerwolven samen, verdeeld over twee ontmoetingsplekken. Moonwood Mill bevat enkele ondergondse toegangen waarbij het exploreren net als in sommige andere pakketten puur text based verloopt, waarbij je enkele keuzes kan maken.
Een weerwolf worden kan je tijdens de character build doen, of je wordt verwekt door een koppel weerwolven, of je kan je laten bijten door een weerwolf. Dat laatste gebeurt al dan niet vrijwillig, want tijdens het rondsnuisteren in de ondergrondse tunnels kan je wel eens tegen een bijtgrage weerwolf botsen. Wie niet wil wachten op zo'n lukrake ontmoeting kan gewoon een vriendschap aangaan met een weerwolf en lief vragen of ze je willen bijten.
Hoe je er als weerwolf uit ziet, dat kan je zelf kiezen. Ofwel laat je de game de looks baseren op de menselijke gedaante, of je gaat zelf creatief aan de slag. Dat wil zeggen dat je zaken kan wijzigen zoals tanden, neus, oren, gezichtsvorm, kinbaardje, maar ook accessoires zoals een juweel of bril. Kledij kan perfect aangetrokken worden, maar het allerleukste van al is dat je de vacht kan kiezen. Kies een kleur, een bestaand patroon of ga gewoonweg MS Paint gewijs aan het kladderen in de Paint Mode. Niet altijd even eenvoudig voor precisiewerk, want de weerwolf staat niet helemaal stil, maar dat is snel verholpen met de undo-knop.
Zodra je een weerwolf bent ga je onderhevig zijn aan Fury. De Fury-meter geeft aan hoeveel woede je weerwolf in zich heeft. Deze woede bouwt op zodra ze iets doen tegen hun aard, zoals sommigen die niet willen slapen 's nachts en ook de volle maan kan hier een flinke boost geven. Wanneer de Fury-maat vol is, verander je naar een weerwolf en kan je buiten enkele weerwolfeigenaardigheden weinig doen. Het beste wat je doet is de weerwolf Sim buitenhuis laten jagen, zodat die geen schade toebrengt aan het interieur. Let wel dat je wat gemeen kan gaan doen tegen andere Sims of zelfs een uitbundig gevecht aangaan met andere weerwolven, wat je relatie met hen niet echt ten goede komt.
Terwijl er voordien in de Sims wel gewaar was van maan of geen maan, wordt er nu aangegeven in welke periode van de maancyclus we zitten, zoals we met Eco Lifestyle de Eco Footprint ten allen tijde kunnen raadplegen. Bij volle maan gaat het er allemaal wat heftiger aan toe.
Terwijl je als lone-werewolf door het leven kan gaan, kan je ook kiezen om je aan te sluiten bij één van twee weerwolvenfacties: Wildfang en The Moonwood Collective. Dit houdt in dat je best even op zoek gaat naar de alpha weerwolf en daar op een goed blaadje komt te staan. In de factie kan je omhoog klimmen in de ranking en de alpha uitdagen om zo de leiding over te nemen.
Levellen als weerwolf kan door weerwolf-acties te ondernemen. Zowel in gesprek en interactie met anderen als in eigen weerwolfacties. Dergelijke opties zijn allemaal herkenbaar aan een wolficoontje. Je begint als Pup en kan dan zo verder groeien tot Runt, Prime, Veteran en Apex. In elk niveau zijn er vijf vaardigheden te kopen met de vaardigheidspunten die je al weerwolfzijnde verdienen kan. Voorbeelden van zo'n vaardigheden zijn eender waar op de grond slapen, jezelf terug tot mens transformeren na een uitbarst van Fury, maar evengoed zijn er ook enkele vaardigheden die je meermaals kan aankopen, zoals het inwinnen van Satisfaction points. Ook zijn er enkele slapende vaardigheden die pas in werking gaan zodra je bepaalde objectieven behaald hebt. Bijvoorbeeld als je veel in het gezelschap van andere weerwolven vertoeft, dan krijg je Werewolf Empathy waarbij je andere weerwolven kan kalmeren en hun Fury verlaagt.
Dit nieuwe pakket komt uiteraard met wat nieuw bouwmateriaal en een boel nieuwe dingen voor in huis of op je lot. De algehele stijl is een geslaagde mix van industrieel en blokhut. Qua kledij zijn het voornamelijk gescheurde kledingstukken, want de weerwolfavontuurtjes laten nu eenmaal hun sporen na. Qua kapsels is er onder andere een leuk nektapijt bijgekomen. Er zitten enkele leuke huiselijke spullen tussen zoals een mooi babybed en peuterbed, een telescoop en een wolf party bush. Van dat laatste kan je vast wel zelf maken wat het is.
Weerwolfje spelen is best nog leuk en het opwerken binnen de ranking is lonend. Het ranken zelf is intensief en regelmatig krijg je een waarschuwing dat je te weinig dit of dat doet voor de factie. Ook loopt het Fury potje regelmatig over, waarbij je gelukkig vanaf level 2 al de mogelijkheid krijgt om een poging te wagen om uit de razernij te geraken. De wereld ziet er geloofwaardig uit voor een bevolking grotendeels bestaande uit weerwolven. Wie houdt van rags to riches gameplay gaat zich hier vast graag nestelen en iets geloofwaardig aftands in elkaar boksen met behulp van enkele van de gloednieuwe bouwmaterialen en spullen.
- leuke bouwmaterialen / spullen
- Paint Mode voor vacht
- Fury en levellen is intensief