REVIEW | Moss: Book II is een betoverend VR-avontuur
Wij hebben onze PlayStation VR afgestoft voor een laatste avontuur. Gelukkig was het spelen van Moss: Book II een mooie herinnering aan hoe geweldig virtual reality kan zijn en hoeveel potentieel het medium eigenlijk heeft.
Het is inmiddels vier jaar geleden dat de originele Moss debuteerde op PlayStation VR met een comfortabele en tegelijkertijd ook betoverende VR-ervaring. Het vervolg – dat voorlopig exclusief is voor PlayStation – is er weliswaar één volgens het boekje, maar het is wederom een uitstekende puzzelplatformer die we makkelijk aanbevelen aan iedereen die een VR-headset van Sony in de kast heeft liggen.
Moss: Book II neemt je opnieuw mee door het verhaal van het piepkleine maar zeer dappere muisje Quill. Het verhaal gaat dan ook meteen verder waar het eerste spel ophield, direct nadat we Sarffog hebben verslagen. De plotsamenvatting van de eerste game doet goed zijn best om nieuwkomers op de hoogte te brengen, al is het misschien geen slecht idee om die eerste alsnog te spelen. De dreiging is hoe dan ook de wereld nog niet uit en in dit nieuwe hoofdstuk gaat Quill op zoek naar vijf magische glazen voorwerpen om haar wereld voor eens en voor altijd te redden van de kwaadaardige Arcane.
De presentatie is nagenoeg identiek gebleven. Tussen de levels door sla je fysiek de pagina’s van een boek om, waarvan elke pagina bedekt is met prachtige illustraties en dankzij de geweldige voice-over van Morla Gorrondona – die alle stemmen van de personages voor haar rekening neemt – is het alsof je luistert naar een audioboek van hoge kwaliteit. Deze stilistische keuze, versterkt door de uitstekende prestaties van de stemactrice, slaagt er perfect in om de sprookjesachtige sfeer van het verhaal vanaf de eerste regels te creëren.
Het boek komt daarna letterlijk tot leven via gedetailleerde diorama’s, waarin jij – The Reader – vrij bent om rond te kijken en er invloed op uitoefent, terwijl je tegelijkertijd Quill voorbij eenvoudige gevechten en (platform)puzzels loodst. Net als bij de eerste game betekent dit dat je de wereld in reikt om objecten op hun plaats te trekken en te duwen. Al grijp je deze keer ook naar wijnstokken om er een brug mee te maken of laat je vegetatie groeien aan muren zodat Quill omhoog kan klauteren. Als een ‘onzichtbare’ toeschouwer effen je zo het pad.
Bij de voorganger waren we hier op 4Gamers minder te spreken over de combat. Die zit nog steeds kinderlijk eenvoudig in elkaar (en ook de ontwijkbeweging zit nog steeds wat onlogisch op twee knoppen tegelijk), maar is hier wel uitgebreid met nieuwe wapens die de gevechten sowieso veel gevarieerder maken. Het spel geeft je bijvoorbeeld een hamer om gepantserde vijanden uit te schakelen en een chakram, een afstandswapen dat ook in de puzzels wordt gebruikt. Bijvoorbeeld om schakelaars te raken die anders onmogelijk te bereiken zijn.
Schakelen tussen deze wapens is echter niet zo eenvoudig als een simpele druk op de knop. Je moet op het touchpad drukken om een menu te openen, vervolgens het gewenste wapen selecteren en het aan Quill overhandigen met behulp van de bewegingsbesturing, wat frustrerend kan zijn als je aan het vechten bent. Ook enkele nieuwe bewegingen, zoals de essentiële dash move waarmee je een grotere afstand kunt overbruggen, zijn niet altijd praktisch om uit te voeren. Vaker dan lief was moest het schattige muisje het met zijn leven bekopen omdat we het beestje ongewild naar de afgrond katapulteerde. Hoewel dus niet alles even optimaal werkt, slaagt ontwikkelaar Polyarc er wel in om de gameplayformule op een paar manieren uit te breiden.
De aandacht voor detail in het level design is net zo indrukwekkend als voorheen, maar dat het vervolg je bovenop de reeds gekende bos- en kasteelomgevingen meeneemt naar nieuwe locaties, waaronder een besneeuwd landschap en een met lava gevulde mijn, is eveneens een flinke verbetering. De relatief lage resolutie van het PlayStation VR-scherm houdt het een beetje tegen, maar de wereld van Moss is prachtig gemaakt.
Als de ‘lezer’ kun je door fysiek te leunen achter alle hoekjes en kantjes gluren om een beter zicht te krijgen op de omgeving, een puzzel vanuit een andere ooghoek inschatten of zien of er een collectible is verstopt. Ook Quill zelf is voortreffelijk geanimeerd en we kregen op den duur echt een emotionele band met het beestje. De animatie van het beestje trekt je immers nog meer de wereld binnen en wanneer ze op een gegeven moment wordt getroffen door immens verdriet, had dat emotioneel impact en moesten we - softies als we zijn - toch even die krop in onze keel wegslikken. Ook de mooie orkestrale soundtrack verdient alle lof. Voor elk moment heeft de game een passende, sfeervolle en prachtige melodie klaar staan.
Moss: Book II is een zittende en zeer comfortabele VR-ervaring. Alles wordt bestuurd met behulp van de DualShock-controller, omdat het spel gebruikmaakt van de interne gyroscopen die bewegingstracking mogelijk maken. Soms moesten we iets verder in de spelwereld reiken dan handig was, maar meestal was de tracking vanuit onze zitopstelling on point. Wij zijn blij dat we onze – stilaan verouderde – PlayStation VR hiervoor uit de kast hebben gehaald, want Moss: Book II is veruit één van de beste games die we er op gespeeld hebben. Een langer avontuur dan de eerste game ook, maar met de zes uur speeltijd om het te voltooien nog steeds wat aan de korte kant. Zeker voor €40.
Een vervolg volgens het boekje: beter en uitgebreider als zijn al uitstekende voorganger. Terwijl we allemaal wachten op de nieuwe PlayStation VR-generatie, levert Polyarc op de valreep nog één van de mooiste en beste games af op de oude hardware. Ondanks enkele kleine gebreken, is dit een fantastische game en een makkelijke aanbeveling voor iedereen die nog een PSVR in de kast heeft liggen. High five, Quill!
- Relatie tussen Quill en de speler
- Breidt het origineel in alles uit
- Prachtige omgevingen
- Slimme puzzels
- Knappe soundtrack
- Besturing niet altijd even handig
- Nog steeds kort