REVIEW | Gran Turismo 7 volgt de perfecte racelijn
Wie racing op PlayStation zegt, die zegt al sinds de begindagen Gran Turismo. Al van bij de PS1 is de reeks verbonden met de console. 25 jaar na de eerste release zitten we ondertussen aan deeltje zeven in de hoofdreeks en nog steeds wil ontwikkelaar Polyphony Digital de speler meesleuren in de wondere wereld van de autocultuur.
Gran Turismo is altijd al een beetje anders geweest van de andere racegames. Het is niet de game die je speelt als je zomaar even snel een race wil rijden. Gran Turismo is een serieuze game, dat je steeds maar weer duidelijk maakt dat auto’s uniek zijn en dat je goed moet weten hoe je er mee overweg moet.
Dat is niet anders in Gran Turismo 7. De game begint nochtans redelijk relax, met de voorstelling van Music Rally. Dat is een soort checkpoint race die werkt op de beats van de muziek. Je krijgt een beperkt aantal beats, maar ga je door een checkpoint dan krijg je er natuurlijk opnieuw een deel bij. Het doel is om een bepaalde afstand af te leggen voor je zonder beats valt. Het is een relaxte manier om even een ritje te rijden, zonder al te veel druk, maar je moet ook weer niet geloven dat je zomaar even de gouden medaille zal binnen halen. Goed rijden is nog steeds een belangrijk onderdeel.
Heb je je eerste ritje overleeft, dan kom je terecht op de main hub van Gran Turismo 7, waar je van gebouw naar gebouw kan springen om de verschillende onderdelen van de game te ontdekken. Althans, dat is je uiteindelijke doel, want in het begin is bijna elk aspect van de game afgesloten. Je dacht toch niet dat je zomaar even snel met elke auto kan gaan rijden die je wil? Niets daarvan, je krijgt een tweedehands autootje onder je gat geschoven (wij kozen voor een Mazda 2) en mag even je eerste race rijden. Het is daar al dat Gran Turismo 7 één van zijn sterktes toont. Zelfs met zo’n ‘koekendoos’ is het gewoon leuk om een race te rijden. Gaat het snel? Zeker niet, maar omdat je een auto juist moet behandelen in Gran Turismo 7 wil het ook niet zeggen dat je met twee vingers in de neus het circuit rond zal cruisen. Met welke auto je ook rijdt, racen is altijd een uitdaging in Gran Turismo 7. Niet enkel door de tegenstanders, maar dus ook omdat je niet zomaar als een wildebras over de baan kan racen.
Het is de grootste aanpassing die de gemiddelde racefan zal moeten maken wanneer hij Gran Turismo 7 speelt. Een bocht juist insturen, niet te veel snelheid hebben en niet te vroeg op het gaspedaal gaan staan, het zijn zaken waar je meer dan ooit op moet letten. Ook de tuning van je auto wordt doorheen de game steeds belangrijker. Zelfs al beschik je over een auto die krachtiger is dan de tegenstand kan het zomaar zijn dat zij die van hun beter hebben afgesteld en je bijvoorbeeld op de lange rechte stukken voorbij komen gevlogen, omdat jouw topsnelheid veel te laag ligt.
Niet dat je als een gek alles van tuning moet kennen, maar de opties zijn wel bijzonder uitgebreid. Om te beginnen koop je natuurlijk onderdelen om je auto’s sneller en beter te maken. Daardoor stijgen sowieso de Performance Points oftewel PP. Op basis van die onderdelen kan je dan aan het tunen gaan om sneller te gaan op de rechte stukken, beter in de bochten te liggen of wat je ook maar wil. In real-time kan je dan je nieuwe PP simuleren om te zien of je niet op de verkeerde weg bent. Het leuke is dat er ook opties zijn om de PP van je auto’s terug te schroeven, zodat je een te snelle bolide waar je dolgraag mee rijdt, toch kan gebruiken in races met een limiet op PP.
Na je eerste races maak je in Gran Turismo 7 stap voor stap kennis met de verschillende onderdelen van het spel, te beginnen met het Café. Dat is een soort ontmoetingsplaats voor liefhebbers van auto’s, waar je menu’s voorgeschoteld krijgt. Die moet je dan tot een goed einde brengen om nieuwe onderdelen vrij te spelen. Die menu’s zijn meestal vrij eenvoudig: verzamel die drie auto’s, win die race of ga die bepaalde actie in de game uitvoeren. Het idee van de menu’s is leuk, maar in onze ogen niet helemaal uitgewerkt zoals het moet. Telkens opnieuw kleine opdrachten uitvoeren kan al snel een beetje vervelend worden. De menu’s hadden wat uitgebreider mogen zijn, om zo iets meer uitdaging te creëren.
Ze helpen wel om je als speler met alle verschillende aspecten van autocultuur in aanraking te laten komen. Je ontdekt aan de lopende band nieuwe auto’s, die je misschien niet had aangeraakt als de game je niet een beetje verplichtte. Voor je het weet heb je dan ook een heel uitgebreide garage, met een breed arsenaal aan bolides.
Die auto’s moet je trouwens zelden kopen, zeker in het begin van de game, want als je de menu’s volgt, dan verdien je ze heel eenvoudig door races te winnen. Wil je toch auto’s kopen dan kan je terecht op drie locaties. Op een plek kan je auto’s van de laatste 20 jaar kopen, op een andere plek oudere tweedehandswagens en tot slot is er ook een dealer voor de meer exclusieve wagens. Natuurlijk ga je dan wel heel wat credits nodig hebben.
Heel fijn aan het café en de menu’s is dat je ook met de regelmaat van de klok een klein geschiedenislesje krijgt rond de auto’s die je aan het verzamelen bent. Gran Turismo 7 toont zo nog maar eens dat het meer wil zijn dan gewoon een racegame. Ook bij de dealers kan je heel wat informatie vinden over de verschillende merken, met tijdlijnen, foto’s en zelfs korte documentaires. Allemaal heel interessant, zeker voor gamers die veel interesse hebben in auto’s.
Naast de menu’s, die je vooral op pad sturen om races te rijden, heb je ook nog de Missions en de Licenses. Die laatste zijn natuurlijk een oude bekende in Gran Turismo en moeten er voor zorgen dat je weet wat je doet wanneer je op pad gaat. Je eerste races mag je nog zonder rijbewijs rijden, maar al snel moet je dus een rijexamen afleggen om te tonen dat je ook weet hoe je met een auto moet rijden. De licenses halen is nog steeds een mix van plezier en frustratie. Het is heel fijn om bij te leren, maar het kan ook frustrerend worden wanneer je steeds maar weer op één duizendste van die gouden medaille belandt. We kunnen ons voorstellen dat heel wat gamers blij zullen zijn met de uitdaging, terwijl anderen al op voorhand beginnen te zuchten. Gelukkig is er van laadtijden in de game nog amper sprake (op PS5 althans) en kan je dus naar hartenlust herstarten.
De Missions zijn korte uitdagingen die min of meer vergelijkbaar zijn met de Licenses. Het gaat dan bijvoorbeeld over een uitdaging waarbij je binnen een bepaalde tijd van de laatste naar de eerste plaats in het klassement moet rijden. Soms is dat ook hier allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Het centrum van Gran Turismo 7 is natuurlijk de wereldkaart waar je toegang krijgt tot de momenteel 34 locaties, goed voor net geen 100 verschillende tracks. Dat klinkt relatief beperkt, maar alle tracks zijn tot in de puntjes uitgewerkt en het zal sowieso even duren voor je ze echt onder de knie hebt. Regelmatig op dezelfde track rijden kan in sommige games saai worden, maar omdat de ervaring met een andere auto zo anders is, valt dat in Gran Turismo 7 heel goed mee. Het enige jammere is dat de game soms misschien iets te traag nieuwe content lost. We snappen dat ze je niet zomaar in het diepe water willen gooien, maar er zijn ook genoeg fans van de reeks die iets minder bij de hand moeten worden gehouden.
Visueel zien die tracks er op PS5 trouwens geweldig uit en dat geldt bij verlenging voor de hele game. Tijdens races draait de game standaard aan 60FPS en wordt de resolutie terug geschaald, maar dan nog valt er weinig aan te merken op de visuele invulling. Auto’s schitteren in de zon, regen is bijzonder realistisch en zelfs in de lucht is er ongelooflijk veel detail gestoken. Het enige lastige is dat de zon soms net iets te hard blinkt. Realistisch, maar niet altijd even fijn terwijl je aan het racen bent. Gran Turismo 7 heeft ook nog altijd geen schademodel. Ongetwijfeld een bewuste keuze (auto’s zijn niet gemaakt om kapot te maken), maar iets dat een deel gamers toch jammer zullen vinden.
Eens de race gedaan is word je verwelkomd door een replay van de race die absoluut van het scherm spat. Op die momenten gooit Gran Turismo 7 de ray tracing aan en zie je echt alles in pracht en praal. We kunnen ons nu al voorstellen dat er binnenkort heel wat filmpjes en foto’s van de game zullen worden gedeeld. Het is dan ook geen toeval dat Gran Turismo 7 een mode heeft waar je je auto’s op allerhande locaties in de wereld kan neerpoten om er de mooiste foto’s van te maken. Ben je op zoek naar de betere car porn, dan vind je die daar.
Tot slot beschikt Gran Turismo 7 natuurlijk ook over een multiplayer. Offline kan je in splitscreen aan de slag en online kan je races helemaal naar wens aanmaken of een lobby van iemand anders vervoegen. Je kan trouwens ook in de singleplayer races zelf samenstellen en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je daar in steekt (lengte, tegenstanders…) kan je daar ook flink wat centjes mee verdienen.
Tot slot is er ook nog GT Sport, waar de echt serieuze jongens aan de slag gaan in dagelijkse races of uitdagingen, maar daar viel in aanloop naar onze review nog niet al te veel te beleven.
Gran Turismo 7 voegt een bepaalde serieux toe aan racinggames die we al lange tijd niet meer hebben gezien. Snelle bolides zijn nog altijd het centrum van de game, maar Gran Turismo 7 laat je niet zomaar achter het stuur kruipen en verwacht dat je weet hoe je zo'n ding moet besturen. Toch slaagt het er in die ervaring bijzonder aangenaam te houden en beschikt het over een karrenvracht aan informatie over alles wat met die auto's te maken heeft. Gran Turismo 7 is zo een game voor de echte autoliefhebber.
- Bepaalde serieux...
- Visueel fantastisch
- Karrenvracht aan info
- Voor de echte liefhebber
- ...die niet voor iedereen is
- Iets te trage opbouw
Klinkt goed!
Geplaatst op 2022-03-02 13:03:21
@YoniVL 100 tracks is relatief beperkt?
Das toch verre van weinig, zelf al zeg je relatief beperkt.
Geplaatst op 2022-03-06 17:22:34
Het is vooral omdat het niet op superveel locaties is. Het is niet weinig maar, het zijn vaak reverse tracks of verkorte tracks ofzo
Geplaatst op 2022-03-07 09:34:16
Hmm, mja
Kzit nog maar op de variaties van de US en JP tracks, maar vraagt toch al genoeg aan aanpassen van me.
Geplaatst op 2022-03-07 10:42:07