REVIEW | Marvel's Guardians of the Galaxy is een vermakelijk superheldenavontuur
De superhelden-games vliegen je om de oren de laatste tijd, met wisselende resultaten. Waar Batman en Spider-Man uitstekende games kregen, was het de bonte verzameling superhelden die onlangs teleurstelde in Marvel’s Avengers. Nu krijgt een nieuwe groep (intergalactische) superhelden de kans om onze harten te veroveren in Marvel’s Guardians of the Galaxy.
Marvel’s Guardians of the Galaxy speelt zich enkele jaren na een intergalactische oorlog af en het heelal is nog herstellende van de desastreuze gevolgen. Een perfect moment voor een recent gevormde groep ruimtereizigers om zich te profileren en wat centen te verdienen. Tijdens een tripje naar de Quarantaine Zone wordt een mysterieuze kracht vrijgelaten en dit samengevoegd met een groep religieuze fanaten zorgt ervoor dat het heelal binnen no-time weer aan de rand van de afgrond staat. Het is aan de Guardians om hun rotzooi op te ruimen en het heelal te redden. Het levert een boeiend verhaal op dat je naar alle hoeken van het heelal stuurt.
Je zult echter niet alle Guardians onder de knoppen krijgen. Als speler bestuur je alleen de leider van het team: Peter Quill, ofwel Star-Lord. De overige teamleden – Drax, Gamora, Rocket en Groot – zullen je echter wel tijdens de gehele 15 tot 20 uur durende reis langs verschillende planeten bijstaan. Hoewel de game zich niet afspeelt binnen het Marvel Cinematic Universe, is het duidelijk dat Eidos-Montreal wel een zelfde soort toon tussen de teamgenoten probeert neer te zetten als James Gunn voor elkaar heeft gekregen in de films. Onderlinge gesprekken zijn constant aanwezig; op het schip, tijdens het ontdekken van planeten en tijdens de gevechten. Soms is het allemaal een beetje veel, maar het merendeel van de tijd hadden we geen problemen met de constante woordenstroom en moesten we zelfs regelmatig glimlachen.
Tijdens de gesprekken en in het overkoepelende verhaal krijg je als speler ook regelmatig keuzes voorgeschoteld. Waar de meeste keuzes enkel voor wat andere dialogen zorgen, waren we blij verrast om te zien dat er een aantal keuzes zijn die de gameplay daadwerkelijk beïnvloeden. Zo zorgde één bepaalde keuze ervoor dat we of verderop in het verhaal een stealth-sectie voorgeschoteld kregen of dat we ons een weg door een berg vijanden moesten schieten. Verwacht echter niet dat je de verhaallijn hiermee aanpast, want aan het einde van beide secties stond dezelfde eindbaas ons te wachten.
Zoals gezegd bestuur je alleen Star-Lord en dit geldt ook tijdens de gevechten. Het betekent niet dat je helemaal geen invloed hebt op je teamgenoten. Tijdens de gevechten kun je je teamgenoten opdrachten geven om bepaalde aanvallen uit te voeren. Zo kun je Rocket een granaat laten gooien die meerdere vijanden kan uitschakelen, kan Groot tegenstanders tijdelijk vasthouden, zorgt Gamora voor flinke schade met haar aanvallen en is Drax er vooral om vijanden te staggeren. Door de stagger-balk van vijanden te vullen, zijn ze tijdelijk extra vatbaar voor schade. Zo heeft elk teamlid dus zijn eigen rol.
Het arsenaal aan aanvallen van elk personage is helaas wel enigszins beperkt. Elk personage heeft vier speciale aanvallen, waarvan er drie verdiend kunnen worden met ervaringspunten en eentje automatisch wordt vrijgespeeld op een bepaald punt in het verhaal.
Ook Star-Lord zelf weet aardig wat schade aan te richten met zijn vuisten en zijn kenmerkende pistolen. Net als de rest van de crew heeft Star-Lord vier speciale aanvallen, maar daarnaast kan hij ook gebruik maken van elementaanvallen. Naarmate het verhaal vordert speel je uiteindelijk vier elementen vrij: ijs, elektriciteit, wind en vuur. Bepaalde vijanden hebben schilden die je bijvoorbeeld eerst met een ijsschot moet raken om ze kwetsbaar te maken, maar daarnaast kun je de ijsschoten ook gewoon gebruiken om vijanden te bevriezen en kun je tegenstanders naar je toetrekken met een windschot. Het vechtsysteem is een stuk uitgebreider dan we van tevoren hadden verwacht, maar begint op het einde wel een beetje eentonig te worden. Vrijwel alle sterkere vijanden zijn op dezelfde manier te verslaan: maak ze kwetsbaar met de elementaanvallen en hak of knal er dan op los.
Gevechten zijn dus wel voorspelbaar, maar niet per se makkelijk. Vaak komen er grote hoeveelheden vijanden op je af en het is makkelijk om overweldigd te raken. Gelukkig bouw je tijdens de gevechten een meter op waarmee je je team bij elkaar kunt roepen voor een peptalk. Je krijgt een keuze tussen twee speeches die je kunt geven en als je de juiste speech geeft worden uitgeschakelde teamgenoten weer tot leven gewekt en raakt je team geïnspireerd en doen ze meer schade. Daarbovenop begint er een iconisch jaren ’80-nummer op de achtergrond te spelen. Niets zo lekker als vijanden afknallen met op de achtergrond We’re Not Gonna Take It van Twisted Sister of Take On Me van A-ha.
De fantastische soundtrack is ook te beluisteren op de Milano, het schip van de Guardians. Terwijl Never Gonna Give You Up van Rick Astley door de speakers van het schip schalt kun je het schip ontdekken en met je metgezellen praten. Dit kunnen korte gesprekjes zijn waarin Rocket Star-Lord belachelijk maakt om iets doms wat hij gedaan heeft in de vorige missie, maar er zijn ook diepere gesprekken over de verledens van de Guardians. Het doet denken aan Mass Effect en de gesprekken die we voerden op de Normandy.
Om de diepere gesprekken met je teamgenoten aan te gaan, zul je collectibles moeten vinden op de planeten die je bezoekt. Elke planeet of locatie die je bezoekt bevat een combinatie van gevechten, ontdekken en puzzels oplossen. Hoewel deze paden vrij lineair zijn loont het dus om je ogen open te houden voor zijweggetjes waar collectibles en skins zich schuilhouden. Zo kun je dan bijvoorbeeld op een van de planeten het strafblad van Drax vinden om een gesprek te houden over zijn verleden voordat hij zich bij de Guardians aansloot. Het zorgt ervoor dat de wereld waarin je je begeeft en de personages steeds meer tot leven komen.
Sommige collectibles zijn pas te vinden nadat je eerst een puzzel oplost. Tijdens je reis zul je op de verschillende planeten meerdere puzzels tegenkomen. Soms is het iets simpels als een deur zonder elektriciteit een stroomstootje geven met je wapen, maar af en toe moet je iets meer nadenken en meerdere acties van jouw metgezellen aan elkaar rijgen. Je zult nooit het gevoel hebben dat je The Witness aan het spelen bent, het blijft altijd relatief simpel maar het is desondanks een welkome afwisseling van het ontdekken en vechten.
Marvel’s Guardians of the Galaxy weet een mooie balans te vinden tussen ontdekken, verhaal, puzzels en gevechten. Het verhaal blijft boeien en de personages weten de wereld tot leven te wekken – al mogen ze af en toe wel iets minder praten. De gevechten zijn interessant, maar beginnen tegen het einde wel wat eentonig te worden. Voeg hier nog wat fantastische jaren ’80-muziek aan toe en je hebt een uitzonderlijk vermakelijk superheldenavontuur.
- Interessante gevechten...
- Keuzes en leuke dialogen...
- Boeiend verhaal
- Fantastische soundtrack
- maar uiteindelijk eentonig
- maar soms wat veel
Wat een underrated game is dit zeg. Game of the year voor mij momenteel.
Geplaatst op 2021-10-26 08:28:37
Ik was ook blij verrast!
Geplaatst op 2021-10-26 10:13:59, bewerkt op 2021-10-26 10:14:22
Het voelt net aan als in de films! Het enigste dat me stoort is dat het jah...de voices van de filmacteurs niet zijn... :(
Geplaatst op 2021-10-26 11:42:34