REVIEW | Death Stranding: Director's Cut is de beste ervaring
Death Stranding kwam een kleine twee jaar geleden uit op PS4 en iets minder dan een jaar geleden op pc. Voor de PS5-versie komt befaamd gamemaker Hideo Kojima nu met een Director's Cut aanzetten. Een remaster met wat extra's en meer hadden we niet nodig om nogmaals te stranden in Kojima's intriggerend hersenspinsel.
In Death Stranding kruip je in de huid van Sam Porter Bridges, een pakjesdrager in een dystopisch Verenigde Staten. Death Stranding is heel kort door de bocht een pakjesdragersimulator. Minder kort door de bocht is het ook een pakjesdragersimulator, maar dan eentje dat boeiend blijft door de voortgang die je maakt, het sociale netwerk en het feit dat het alles samen een erg unieke belevenis brengt. Lees er zeker onze PS4 of pc-review op na, want hier gaan we het vooral hebben over wat de remaster als meerwaarde (of net niet) biedt.
Allereerst denken we bij een remaster uiteraard aan de grafische update. De PS5-game kan ofwel in performance mode (scaled 4K aan 60 fps) of fidelity mode (native 4K) gespeeld worden, beide met HDR support. Er is ook een Widescreen mode voor wie de cinematour op wil en er is een fotomodus aanwezig.
Qua laadsnelheid komt de PS5 versie ook erg goed uit de hoek. We vergeleken het laden van een save game in de PS5-game met de PS4-game op PS5 en merkten daar een behoorlijk en aangenaam verschil.
Ook mooi meegenomen aan de PS5-versie is de haptic feedback op de DualSense controller om zo nog meer in het moment te kruipen. Ook de triggers passen zich op vlak van weerstand aan, afhankelijk van wat je aan het doen bent. Zo merk je bijvoorbeeld wanneer je de schouderbanden van je rugzak vastgrijpt dat er verschil is tussen weinig of veel gewicht. Of je voelt dat het terrein lastig lopen is of de rivier best wat stroming heeft. Het maakt alleszins dat de immersie in de game nog dat tikkeltje hoger zit.
Ook vandaag nog is de hele setting van de game intrigerend en de gameplay voldoende boeiend. De game guide en tips werden herzien om al in het begin van de game de nodige ondersteuning te bieden. Meer missies, rewards en arsenaal werden toegevoegd, waaronder de Maser Gun, Support Skeleton en Buddy Bot. Ook kan je afgewerkte BT-nachtmerries opnieuw afspelen om zo nog eens de boss fight aan te gaan.
De gloednieuwe Maser Gun zorgt voor non-lethal stun damage op mensen, altijd handig. Over wapens gesproken, vanaf nu is er een shooting range in de Bridges-vestigingen waar je nieuwe wapens kan uittesten. Erg handig om even alles uit te testen alvorens een echt gevecht aan te gaan. Melee is nog iets gevarieerder qua bewegingen, maar komt nog wel op hetzelfde neer. Wisselen van wapen is echter nog steeds onhandig.
Relatief snel in de game krijg je het Support Skeleton ter beschikking die er voor zorgt dat je meer lading kan dragen en ook nog eens extra snelheid maakt wanneer je boost. Dat maakt de eerste uren iets aangenamer, terwijl je wacht op andere opties zoals dat de Floating Carrier, een zwevend karretje waar je een deel cargo in kwijt kan.
Nog een leuke toevoeging is de Buddy Bot, al zal het even duren alvorens je hem kan vrijspelen. De Buddy Bot kan cargo dragen en je kan hem zelfs opweg sturen naar een bestemming. Ook kan Buddy Bot Sam dragen, maar draagt Sam een levering dan kan hij hoogstens rating A krijgen (en dus niet de hoogste rating: S). Nog een leuke toevoeging qua bezorgmethode is de Cargo Catapult waarmee je pakketjes naar hun bestemming kan katapulteren, al duurt het nog wat langer eer je deze zal vrijspelen.
We vonden een gloednieuwe locatie genaamd Ruined Factory waar we pakketten moesten ophalen. Deze locatie leent zich het best voor wie goed is in stealth. Je kan er meermaals terechtkomen, waarbij je telkens iets dieper toegang krijgt.
De fast travel-optie genaamd Fragile Jump werd getweakt in die zin dat het nu een map toont in plaats van een oplijsting van bestemmingen. Dat is toch een stukje handiger. De penalty dat je niets mag meenemen bij fast travel zit er echter nog altijd in.
Om het rijden van vervoersmiddelen nog dat tikkeltje leuker – en handiger – te maken is er nu ook de mogelijkheid tot het bouwen van een Jump Ramp waarmee je via een ramp een dal of rivierbedding kan overbruggen zonder een kostelijke brug te moeten bouwen.
Voor de racers onder ons is er nu ook een Race Track die je kan bouwen. Hier kan je met je eigen voertuig of dat van een ander time trial races aangaan. Is er geen voertuig beschikbaar, dan wordt er eentje ter beschikking gesteld. De verschillende voertuigen zijn een reverse trike, een roadster en een truck. Boosting verbruikt je batterij, maar je batterij wordt wel bijgeladen tijdens het racen, behalve tijdens het boosten. Je kan overigens zelf de muziek kiezen en geloof ons dat er in die soundtrack van Death Stranding heel wat pareltjes zitten. We vonden de controls nogal stuntelig, de boost wou niet naar behoren werken, en gaven het racen daardoor al snel op. Leuke gimmick, maar misschien dat het nog op punt moet gezet worden.
Je kan BB's case en je rugzak nu ook een ander kleurtje geven. Ook kan je patches plakken op de rugzak en er een handige extra batterij aanhangen of een extra zakje toevoegen voor granaten. Nog een kleine opvallendheid is dat de Monster blikjes vervangen zijn door blikjes van een Bridges merk.
Heb je de game al gespeeld op PS4, dan kan je gelukkig ook je save game gewoon overzetten naar deze Director's Cut. Je moet dus niet helemaal opnieuw beginnen, als je dat niet wil.
Voor al wie de game nog niet speelde is deze Director's Cut de beste ervaring die je kan krijgen. Death Stranding, welke versie dan ook, is een niet te missen game, tenzij je echt niet van pakjes bezorgen houdt.
- snelle laadtijden
- leuke extra's
- audiovisueel sterk
- wapenwissel blijft omslachtig
- fast travel te streng
- race controls
Ben nieuwsgierig, maar gelijk komt ook Lost Judgement toe... :3
En er ligt nog Tales of Arise en Deathloop... :/
ennnn Far Cry 6 en PS5-versie van Ghostrunner... -_-
*om ma te zwijgen over die backlog... x_x
Geplaatst op 2021-09-23 11:52:42
De mijne is aan het installeren, ben eens benieuwd, heb de eerste zo te zien 122 uur gespeeld en volledig geplat. Nu zeer nieuwsgierig naar de upgrades en nieuwe zaken die er bij gekomen zijn.
Also wat is er mis met de fast travel? Als je cargo zou kunnen mee nemen zou dit het spel helemaal broken maken.. de fast travel implementatie is net een dikke vette plus.
Geplaatst op 2021-09-24 16:16:30, bewerkt op 2021-09-24 16:17:38