Warhammer 40k: Kill Team (XBLA, PSN)
Met Warhammer 40k: Kill Team wijkt de franchise voor het eerst af van de RTS-gameplay, waarvoor ze sinds 2004 bekend staat en krijgen we een heuse twin stick shooter voorgeschoteld. Voor een reeks die sinds 1987 gekend is om zijn strategische eigenschappen, lijkt dit op het eerste zicht een gewaagde zet. Of deze uiteindelijk geslaagd is, zullen we aan de hand van het onderstaande schrijfsel uit de doeken doen.
In Warhammer 40k: Kill Team trekken we ten strijde tegen een Kroozer die krioelt van de Orks, een ras dat leeft om oorlog te voeren en vernieling te zaaien. Om hen het hoofd te bieden, krijgen we de keuze uit vier verschillende Space Marines met elk hun eigen vaardigheden. Gezien de vijanden op weg zijn naar een Imperial Forge World die ze willen vernietigen, zijn onze strijders het enige wat hen nog in de weg staat. We hoeven dus niet te zeggen dat we onze handen vol zullen hebben met deze belangrijke, maar haast onmogelijke opdracht.
Zoals eerder vermeld, kruipen we tijdens de campaign van dit spel in de huid van een Space Marine. De Vanguard Veteran en de Librarian blinken uit in melee aanvallen, terwijl de Sternguard Veteran en de Techmarine als geen ander met lange afstands-wapens overweg kunnen. We kunnen niet enkel alleen, maar ook met zijn tweetjes aan de slag, wat het geheel door een combinatie van verschillende gevechtsstijlen naar een hoger niveau tilt. Wie verwachtte om deze game ook online aan de tand te voelen, mag deze hoop dan weer onmiddellijk opbergen, want een online multiplayer maakt helaas geen deel uit van het pakket.
De vijanden die we tegenkomen hebben allemaal één ding gemeen en helaas voor ons is dit hun bloeddorst, waardoor ze op ons afstormen in de hoop ons op een zo agressief mogelijke manier een kopje kleiner te maken. Om te voorkomen dat ze hierin slagen, hebben we enkel de rechter analoge stick ter beschikking om te schieten door deze in de richting van de vijand te duwen. Daarnaast kunnen we hen ook gewoon de hersens inslaan en wanneer het ons te heet onder de voeten wordt, kan alleen een speciale aanval ons als allerlaatste redmiddel soelaas brengen.
Om de plannen van de Orks te dwarsbomen, moeten we ons door vijf missies banen en zullen we - naast vechten - ook andere doelstellingen tot een goed einde moeten brengen. Soms gaat het om het zoeken van een alternatieve uitgang of het vernietigen van krachtgeneratoren en andere opdrachten. Indien we het loodje leggen, herbeginnen we bij het laatste checkpoint op onze weg en deze zijn niet al te ver van elkaar verwijderd, wat niet wil zeggen dat deze game een fluitje van een cent is. Bij wijlen worden we immers door talloze vijanden omringd, die ons minutenlang het vuur aan de schenen leggen. In de co-op modus kunnen spelers elkaar doen herrijzen, waardoor deze checkpoints helemaal van het toneel verdwijnen.
Liefhebbers van moeilijke games zijn bij Kill Team ook aan het juiste adres, want tussen de opeenvolgende golven van een uitgebreide horde vijanden die allemaal een andere vechtstijl hebben en paar taaie eindbazen, rest ons weinig ademruimte. Om het onmogelijke mogelijk te maken, hebben de makers doorheen het spel upgrades verborgen, die we vinden door kisten aan gort te slaan. Deze zien er exact hetzelfde uit als degene die we in de RTS-titels van Warhammer 40k tegenkomen. In de siten vinden we onder andere tijdelijke upgrades voor onze wapens en de soms broodnodige health replenishers en krachtschilden.
Naast hetgene wat er over het speelveld te vinden is, zullen we naarmate de gemaakte vorderingen twee slots kunnen gebruiken om permanente upgrades in te plaatsen. Deze bieden extra health, vuurkracht of melee-sterkte, of ze verlengen de duur van onze speciale aanvallen en krachtschilden.
In tegenstelling tot voorgaande Warhammer 40k-games, gaat deze titel helemaal niet gepaard met een meeslepend verhaal en zullen we ons tevreden moeten stellen met korte cutscenes, die gepaard gaan met een uitleg over de opzet van onze missies. Om dit op te vangen lijkt de ontwikkelaar slow-motion momenten in het spel te hebben gestoken, die in actie treden bij onze meest bloederige kills. Aanvankelijk lijkt dit spectaculair, maar na een tijdje gaat het eerder vervelen, omdat deze momenten net iets te vaak voorkomen.
Grafisch hebben we van deze game - die op dezelfde engine draait als Dawn of War II - allerminst te klagen. De omgevingen zijn zowel kleurrijk als gedetailleerd en passen perfect in de wereld van Warhammer 40k. Ook het gebruik van licht en andere variabelen wordt hier perfect toegepast. De muziek is dan weer typerend voor de franchise: lekker bombastisch en meeslepend, terwijl de stem die ons doorheen het spel begeleidt, ook een meerwaarde biedt. Naast de campaign bevat deze titel ook nog een survival modus, waar we verschillende golven vijanden over ons heen krijgen tot we het loodje leggen. Deze modus kan ook met zijn tweetjes worden gespeeld, maar gaat na een tijdje vervelen.
Warhammer 40k: Kill Team is te koop voor 800 Microsoft Punten of 9.99 euro op PSN.
- Variatie aan vijanden
- Hoge moeilijkheidsgraad
- Leuke co-op
- Past grafisch in het plaatje
- Geen online multiplayer
- Dun verhaal