REVIEW | Deathloop laat je telkens terugkeren
Arkane Studios klinkt bij velen bekend in de oren dankzij de Dishonered-reeks. De afgelopen jaren werkte de Franse studio echter aan iets nieuw, namelijk Deathloop, dat op het eerste zicht ook wat van het Dishonered DNA bezit. Deathloop is beschikbaar op pc en PS5 als tijdelijke console exclusive.
Met Deathloop reis je naar het eiland Blackreef, dat door acht visionaries wordt gebruikt voor het AEON-programma. Wanneer je op het strand wakker wordt, speel je als Colt. Hij heeft geen idee waar hij zich bevindt of wat er gebeurd is. Al snel maak je kennis met een tegenspeelster, genaamd Julianna, die er alles aan zal doen om je tegen te werken. Het AEON-programma zorgt er namelijk voor dat het eiland de hele tijd vast zit in een tijdslus. Om deze lus te doorbreken, moet je alle acht visionaries vermoorden in één loop. Een moeilijke opdracht, want iedereen zit natuurlijk niet gewoon samen op dezelfde plaats. Vanaf dit moment ga je op zoek naar verschillende aanwijzingen en hints om een manier te vinden om alle acht in één loop om te brengen.
Een lus, of dag, bestaat uit vier verschillende delen, namelijk de ochtend, middag, namiddag en avond. Eenmaal je deze vier hebt doorlopen, start je met een nieuwe dag in een nieuwe lus. Op dat moment zal je dan ook alles kwijtraken wat je op zak had. Denk daarbij aan je wapens, trinkets, slabs en residuum. Dit laatste is iets belangrijk, want dit laat je toe om wapens, trinkets en slabs te infusen, zodat ze een tijdslus kunnen overleven. Residuum verkrijg je op een paar manieren: je hebt speciale objecten die je in de spelwereld kan oprapen, je kan Julianna of visionaries doden als ze toevallig aanwezig zijn op de map, of je kan wapens, trinkets en slabs die je kan missen opofferen in ruil voor Residuum.
Tijdens het spelen krijg je een menu waarin je alle aanwijzingen en aanknopingspunten kan terugvinden. Je krijgt een mooie tijdlijn die je kan activeren en zo kan je je progressie opvolgen. Het zal je naar een bepaalde map sturen op een bepaald tijdstip, zodat je weet waar je moet zoeken. Op deze plaats vind je dan informatie over de persoon in kwestie of iemand anders en dit wordt dan op je tijdlijn bijgewerkt met nieuwe informatie om te zoeken. Het kan bijvoorbeeld zijn dan je op een map een code vindt voor een kluis en dan zal je volgende objective zijn om die kluis te gaan openen op een andere map. Dit alles gebeurt op vier verschillende mappen: the Complex, Updaam, Karl's Bay en Fristad Rock. Het lijkt niet veel, maar elke map heeft een verschillende layout afhankelijk van het moment van de dag dat je er naartoe reist. In de ochtend kan je bijvoorbeeld meteen vijanden tegenkomen, terwijl je er in de avond minder ziet, terwijl er dan wel weer meer camera’s, lasers en mijnen actief zijn. Dit zorgt ervoor dat elke map toch een beetje anders aanvoelt als je op een ander tijdstip de map betreedt.
Om jezelf te verdedigen krijg je een aantal wapens en vaardigheden ter beschikking. Je hebt een aantal soorten, waaronder pistolen, shotguns, snipers en machinegeweren, die je kan oppikken in de spelwereld. Vijanden droppen ook wapens en wanneer je visionaries doodt, krijg je een iets betere variant van een wapen. Deze kunnen een extraatje bezitten. Je kan de wapens ook uitrusten met drie trinkets die je in de spelwereld terugvindt. Dit kan van die aard zijn dat een wapen minder recoil heeft of een kogel door twee vijanden gaat.
Naast het wapentuig krijgt Colt ook enkele vaardigheden met zich mee. Je hebt enerzijds de slabs, maar ook de trinkets. Trinkets zijn namelijk niet alleen voor je wapens, want ook Colt heeft er baat bij. Een trinket die je toelaat om te double jumpen of eentje die je meer health regeneratie geeft ... De keuze is aan jou om te zoeken wat het beste is voor jouw speelstijl.
Slabs zijn alleen voor je hoofdpersonage en enkel te verkrijgen via Julianna of visionaries. Zo heb je Shift, dat je de vaardigheid geeft om te teleporteren naar een andere positie. Deze slabs zijn ook te voorzien van upgrades. Zoals we de visionaries leads hadden, krijg je ook arsenal leads. Hiermee krijg je hints om bepaalde gear te vinden die je een flinkte boost geeft in de komende gevechten. Denk hier aan slabs en wapens, maar ook upgrades. Verder heeft Colt nog een extra vaardigheid die je niet kan wijzigen, namelijk reprise. Reprise geeft de mogelijkheid om een rewind te doen wanneer je sterft. Dit gebeurt twee maal en wanneer je hierna nog eens sterft, zal de lus opnieuw starten. Je hebt dus in totaal drie levens per lus. Dit aantal wordt ook vernieuwd wanneer je een map met succes verlaat.
Deathloop bezit het Dishonered DNA en dit merk je in de gameplay en gunplay. Je krijgt de mogelijkheid om in stealth je missies te voltooien, maar wanneer het anders uitdraait, kan je makkelijk je mannetje staan om je te verdedigen. Rondbewegen in de spelwereld voelt vloeiend aan en bracht geen hindernissen met zich mee. Je kan eenvoudig op muurtjes klimmen en van dak naar dak springen gaat vlot. Dit gaf ons meteen een Dishonered-gevoel. Om de stealth-stijl te versterken, krijgt Colt toegang tot een hacking tool. Hiermee kan je camera's hacken, zodat er geen alarm wordt getriggerd, maar het werkt ook op RC-guns. Met een simpele hack zien ze jou dan niet als de vijand, maar gaan ze net schieten op jouw vijanden. Verder kan je ook eenvoudig andere zaken in de spelwereld hacken, zoals een telefoon, waardoor een vijand zich zal afzonderen en je die in stilte kan uitschakelen.
Qua multiplayer bevat Deathloop wel iets tof. Je kan het spel van een andere speler betreden als Julianna om op die persoon te jagen. Wanneer je offline speelt, zal Julianna ook met momenten jouw spel betreden om op je te jagen, maar dan wordt ze door een AI bestuurd. Je exit wordt dan afgesloten en je wordt naar een antenne gestuurd die je moet hacken. Gedurende dit moment jaagt ze op je. Je kan ook online gaan en dan kan een menselijke speler in de huid kruipen van Julianna. Wanneer Julianna je doodt, verlies je een leven, maar wanneer jij haar doodt, krijg je unieke wapens, slabs en trinkets. De andere speler, die in de huid van Julianna zit, krijgt zelf puntjes wanneer die je sucessvol doodt. Bij genoeg punten stijg je in rank en krijg je toegang tot betere wapens, trinkets en slabs. Je hebt voor dit invasieve aspect drie opties, namelijk public, friends only en, wanneer je alleen wil spelen, singleplayer.
Grafisch ziet Deathloop er zeer goed uit. De mappen ogen geweldig en zitten ook goed in elkaar qua layout. Bij de PS5 hadden we de optie om de visuale sterkte aan te passen. Zo hadden we opties voor performance, quality en raytracing. Wij hebben de hele tijd gespeeld op performance mode, die 60fps biedt met een dynamische resolutie. Raytracing hebben we even geactiveerd, maar al snel weer uitgeschakeld omdat de framerate dan bij elke stap onder de 20fps leek te duiken. De details bij je wapens en andere objecten zitten snor en voor het geluid hadden we hetzelfde oordeel. De soundtrack is mooi en de voice-acting is prachtig gedaan. Wel vonden we het geluid bij sommige zaken iets te luid staan.
Wat uiteindelijke minpunten betreft: om te beginnen simpelweg het begin van de game. Wanneer je het spel start, wordt er je vanalles uitgelegd met een hoop pop-ups met informatie over nieuwe items, je vaardigheden, het doel van elke tab in het menu en meer. Het was voor ons een beetje overdonderend al die informatie en soms wat veel om te verwerken, waardoor we pas na een tijdje door hadden waarvoor alles exact diende. Naast de problemen met de framerate bij raytracing ondervonden we ook wel wat dips bij de setting die wij gebruikten. Dit was vooral wanneer we over de map uitkeken en er veel items op het scherm te zien waren. Verder hebben we ook een freeze gehad, waarbij we onze PS5 mochten herstarten. De serverstabliteit tot slot was niet meteen de beste. Na elke missie werd er opnieuw aangemeld met de servers en online hadden we te maken met lag. Bij pc zijn er ook stutter problemen, iets waar men momenteel een fix voor tracht te vinden.
Wanneer we Deathloop voor de eerste maal zagen, hadden we er wat twijfels bij. Eenmaal we ermee aan de slag gingen, waren we al snel verkocht aan de gameplay en gunplay, die ons deden denken aan Dishonered. Ook het verhaal is boeiend en wordt goed gebracht door cutscenes en knappe voice-acting. De vaardigheden die je kan aanbrengen op je wapens en Colt zorgen voor een unieke stijl en dankzij de Slabs kan je er nog meer je eigen voetafdruk op achterlaten. Het unieke aspect dat werd voorzien met Julianna is voor ons een leuke extra en mensen krijgen een mooie keuze voorgeschoteld of men dit al dat niet wenst. Arkane studios heeft in onze ogen een prachtig spel afgeleverd. Spijtig genoeg staat niet alles op punt, maar het merendeel van die technische problemen is op te lossen met patches.
- Verhaal en zoekwerk
- Stealth/gunplay
- Grafisch sterk
- Framerate
- Overvloed aan info in het begin
Ook al even aan het spelen: geweldige game!
Geplaatst op 2021-09-17 00:20:52
Hmm had zelf toch wel een andere indruk. Ik mis overal toch echt dat randje afwerking, wat misschien toch wel een symptoom is van uitstel en afstel. De wapens zijn redelijk, maar de AI is echt verschrikkelijk. Dat maakt het zo dat gunplay en stealth mechanics uiterst zwakke punten zijn. De NPCs zijn pionnen die vooral het speedrun niveau gameplay vergemakkelijken dat het heel goed doet in trailers, niet zo zeer als je zelf aan de controls zit.
De jaren 70 esthetiek ziet er leuk uit, de omgevingen zijn aardig vormgegeven, maar grafisch niet sterk. Sommige textures springen er nogal uit als lage kwaliteit en als je NPCs stealth killt dan is het heel goed te zien in de kleding, bloedspetters etc.
Dit had mijn inziens een veel betere game kunnen zijn, het potentieel is er zeker. Als ik terugkijk naar de Dishonored games vraag ik me af of Deathloop daar heel veel meerwaarde biedt.
Geplaatst op 2021-09-17 13:33:34
zal een van men eerste games op de PS5 worden
Geplaatst op 2021-09-17 17:19:05