REVIEW | Final Fantasy Pixel Remaster Series toont eerste drie games
Een tijdje geleden kwam Square Enix op de proppen met de Final Fantasy Pixel Remaster Series, een remaster (de zoveelste) van de eerste zes Final Fantasy-games (voor het in Final Fantasy VII overschakelde op de 3D-stijl). Niet alle games worden echter tegelijk uitgebracht. Deeltjes vier, vijf en zes komen pas later, maar wij konden nu toch al aan de slag met de drie games waarmee het lange verhaal van Final Fantasy ooit begon.
We gaan hier geen woorden vuilmaken aan de verhalen en de gameplay in de drie games. Final Fantasy I-III zijn allemaal al verschrikkelijk oud en ofwel weet je al hoe het in elkaar zit (aangezien ze op zowat elk platform al zijn verschenen), ofwel kan je die informatie vrij vinden op het internet. Misschien een beetje lui van ons, maar we willen jullie ook niet vervelen met informatie die jullie toch al weten. Belangrijk om weten is dat de makers van Final Fantasy fan zijn van kristallen en dat je dat in deze eerst drie games heel goed zal zien.
Daarom de focus op zaken die vernieuwd of compleet nieuw zijn in deze Pixel Remasters. Het meest opvallende – het staat niet voor niks in de naam – is de vernieuwde grafische stijl. De originele artiest achter de pixel art van de games, Kazuko Shibuya, is opnieuw aan het werk gezet. Al zijn designs werden compleet opnieuw getekend, waarbij de pixelstijl wel behouden is maar werd opgefrist en een pak scherper oogt dan ooit het geval was. Daardoor zien de games er moderner uit, maar behouden ze toch de charmes van het origineel.
Daarnaast kan je de games nu ook in breedbeeld spelen zonder dat de graphics uitgerekt worden. Visueel zien deze titels er dus een stuk beter uit, alleen komt dat jammer genoeg ook met een pak screen tearing. Wanneer je door de wereld beweegt zal je heel vaak kleine schokjes zien op je scherm en dat wordt na een tijdje heel storend. De ene game heeft er al meer last van dan de andere, maar eigenlijk zou dit echt niet mogen gebeuren bij een remaster van zo’n oude games.
Het is trouwens de eerste keer dat Final Fantasy III in zijn oorspronkelijke 2D-stijl naar het Westen komt, in plaats van de 3D-versies die we doorheen de jaren hebben op allerhande platformen.
Niet enkel voor de graphics werd een oude bekende opgetrommeld, dat is ook het geval voor de soundtrack. Niemand minder dan Nobuo Uematsu heeft de soundtrack van de NES- en SNES-versies onder handen genomen en ze uitwerkt tot volwaardige nummers, met prachtige orkestrale geluiden. Het maakt het spelen van Final Fantasy I-III in deze Pixel Remaster Series ongelooflijk aangenaam.
Er zijn ook een aantal quality of life verbeteringen aanwezig. Zo kan je op heel wat plekken sprinten om het allemaal wat sneller te laten gaan en is er een auto-battle functie, die vooral in het begin van de game en naar het einde wanneer je wat moet grinden, zeker van pas zal komen.
Het is wel bijzonder jammer dat deze games niet naar console komen in hun huidige vorm. Zeker op PlayStation en bij Nintendo zijn er ongetwijfeld heel wat fans van Final Fantasy die deze games ook op hun console hadden willen spelen. Hopelijk komt Square Enix op dat vlak binnenkort dus met goed nieuws op de proppen.
De eerste drie games in de Final Fantasy Pixel Remaster Series zijn vooral op audiovisueel vlak (grotendeels) een voltreffer. Enkel de screen tearing is een probleem dat Square Enix echt moet aanpakken en ze mogen ook zeker en vast denken aan een release op consoles.
- Visueel knap
- Verbeterde soundtrack
- Quality of life verbeteringen
- Screen tearing
- Niet op console
Waarom ze deze niet op de consoles releasen, is een zwaar gemiste kans. Zeker op Nintendo Switch had een mooie release gekend... onbegrijpelijk
Geplaatst op 2021-08-09 20:40:23