REVIEW | Final Fantasy VI Pixel Remaster bewijst nogmaals waarde van deze klassieker
Als je aan een Final Fantasy fan vraagt welk spel hij het beste vindt, dan zul je maar al te vaak Final Fantasy VI als antwoord krijgen. Ontwikkelaar Square Enix combineerde daar alle sterke punten uit eerdere spellen en Final Fantasy VI is dan ook terecht een meesterwerk. Het is ook de nieuwste (en meteen laatste) game om te verschijnen in de Pixel Remaster reeks, waarin alle Final Fantasy-spellen worden herleid naar een simpele besturing en pixelated graphics. Behoudt het spel ook in deze vorm haar waardigheid?
Het verhaal van Final Fantasy VI gaat van start wanneer de gehersenspoelde Terra in opdracht van de Empire samen met enkele soldaten de stad Narshe aanvalt. Ze worden bijgestaan door krachtige machines genaamd Magitek, waardoor ze gemakkelijk hele legers uitschakelen. Magische spreuken zijn immers verdwenen uit de wereld na een grote magische oorlog, waardoor Magitek onverslaanbaar lijkt. Het kwaadaardige Empire bedreigt zo de wereld en dus is het aan jou om samen met een groep dappere strijders de tegenaanval in te zetten.
Het originele spel mag dan wel dateren van 1994, het verhaal voelt nog steeds fris en spannend aan. De thema’s zijn van alle tijden en behandelen zelfs vrij complexe psychologische situaties tussen bepaalde hoofdpersonages. Ondanks de vrij serieuze toon van het spel zijn er ook genoeg grappige dialogen om voor afwisseling te zorgen. Final Fantasy VI schuift op dat vlak steeds op het juiste moment met de toon van het verhaal.
Gevechten zijn uiteraard turn-based en volgen de Active Time Battle-methode, waarbij de tijd blijft lopen, terwijl jij je keuzes maakt. Je moet al je aanvallen dus goed uit het hoofd kennen. Hoe langer je twijfelt over acties, hoe meer tijd je tegenstanders hebben om in de tegenaanval te gaan. In deze versie kunnen spelers wel de snelheid van de gevechten instellen. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om aanvallen op automatisch herhalen te zetten, zodat je geen tijd verliest en iets minder aandachtig moet spelen op momenten dat je bijvoorbeeld aan het grinden bent. Dit is vooral bijzonder handig om hogere levels te behalen zonder dat je tig keer op dezelfde knop moet rammen.
Elk personage heeft bijzondere vaardigheden en sommigen daarvan zijn wel erg uniek. Zo heeft Sabin de Blitz-power, waarmee hij zijn gevechtskunsten tentoonstelt. Net zoals in een vechtspel kun je dan een toetsencombinatie indrukken om verschillende aanvallen uit te voeren. Verzamel je teveel zwaarden doorheen het spel? Shadow kan ze gewoon naar een vijand gooien voor een onstopbare aanval. Het zwaard ben je dan wel kwijt natuurlijk. Door deze speciale aanvallen optimaal te benutten ben je zelfs grotere monsters snel de baas.
Af en toe ontmoet je bijzondere wezens genaamd Espers, die magische stenen aan je toevertrouwen. Deze Magicite kun je aan één van je teamleden geven, die dan bepaalde magische elementen beheerst. Sommige Magicite geven je ook voordelen wanneer je stijgt in level door je magie, aanvalskracht of verdediging sneller te laten stijgen. Het systeem is later grotendeels hergebruikt in Final Fantasy VII en zorgt voor extra tactische opties.
Deze versie bevat geen extra’s die werden toegevoegd in eerdere heruitgaven, waardoor je enkele dungeons en Magicite zult missen. Hier had Square Enix zeker wel wat extra energie aan mogen besteden. Enkel correcties aan de tekst zijn behouden. Grafisch is het spel exact wat je mag verwachten van een nieuwe Pixel Remaster uitgave en de muziek schittert zoals het hoort in een Final Fantasy-game.
Ondanks de vele uitgaven van Final Fantasy VI is het spel niet zonder fouten. Zo zijn de laadtijden nog steeds vrij lang. Hardware is uiteraard geen excuus meer anno 2022, dus waarom heeft men dit niet weggewerkt? De meeste moderne JRPG’s laten laadtijden immers helemaal achterwege. Daarnaast kun je de Bestiary, het overzicht van alle monsters uit het spel, enkel bekijken vanuit het hoofdmenu. Je kunt dus niet even informatie opzoeken over monsters tijdens het spel.
Final Fantasy VI is een klassieker die je gewoon gespeeld moet hebben. Zelfs na bijna dertig jaar weten de graphics, de muziek en het epische verhaal je vast te grijpen tot de credits verschijnen. JRPG-fans voelen niet zomaar erg veel liefde voor dit spel. Doodzonde dat Square Enix dit gevoel niet lijkt te delen en zich er vrij makkelijk van heeft afgemaakt. Echter heeft dat weinig effect op het uiteindelijke resultaat. Heb je Final Fantasy VI nog steeds niet gespeeld, dan heb je nu echt geen excuus meer.
- Gameplay
- Muziek
- Eeuwige klassieker
- Luie heruitgave
- Laadtijden
- Geen content van GBA-versie
Hoop nog steeds op een Switch release
Geplaatst op 2022-03-22 08:40:35
ja waarom is dit in godsnaam niet op switch, wat vreemd
Geplaatst op 2022-03-24 19:10:06