REVIEW | Marvel's Spider-Man: Miles Morales slingert een nieuwe generatie in
Marvel’s Spider-Man van Insomniac Games was ongetwijfeld een van de beste games op PS4 en misschien wel het beste superheldenspel ooit. Fans waren dus maar wat blij toen bleek dat er een flinke uitbreiding kwam met Spider-Man: Miles Morales. Wij kregen de kans om al met de nieuwe Spider-Man aan de slag te gaan op PS5.
Zoals al duidelijk uit de naam blijkt, speel je ditmaal niet als Peter Parker, maar wel als Miles Morales, die eerder al opdook en nu dus ook officieel Spider-Man wordt. Fans van de comics kennen hem en zijn verhaal natuurlijk al langer.
De uitbreiding begint nog met Peter Parker als je mentor, maar al snel besluit hij er een tijdje op uit te trekken met MJ en dan sta je er dus alleen voor. Al snel duikt er echter een nieuw probleem op en krijgt Miles meer voor de kiezen geschoven dan hij misschien zelf gehoopt en verwacht had.
Op vlak van verhaal vinden we jammer genoeg dat deze uitbreiding het nogal gelijkaardig aanpakt als in de oorspronkelijke game. De plottwists zijn nogal gelijkaardig, wat het verhaal alles behalve verrassend maakt. Gelukkig is er nog iets meer focus op Miles die zijn weg moet vinden als nieuwe Spider-Man en moet omgaan met zijn nieuwe omgeving in Harlem.
Ook de gameplay is gelijkaardig, al hebben we daar minder problemen mee. Marvel’s Spider-Man speelde ongelooflijk strak en dat is in Miles Morales niet anders. De combat vloeit nog altijd alle kanten uit en het slingeren doorheen de straten van New York is nog steeds een puur genot.
Niet dat er niets nieuws is voor Miles, want hij beschikt over twee nieuwe krachten ten opzichte van Peter Parker. Om te beginnen zijn er de Venom-krachten, die hem een soort bio-elektriciteit verschaffen. Daardoor kan hij vijanden stunnen en snoeihard uithalen. Daarvoor moet je wel Venom verzamelen door onder andere combo’s uit te voeren. Datzelfde Venom gebruik je ook om health te krijgen, dus kijk uit wanneer je het gebruikt. Spider-Man: Miles Morales zal voor gamers die het origineel uitspeelden wel niet verschrikkelijk moeilijk zijn.
De andere kracht is Camouflage, waarmee Miles volledig onzichtbaar kan worden. Perfect voor de stealthlevels, waarvan er weer een redelijk aantal aanwezig zijn, maar nooit te krachtig om het gevoel te krijgen dat je compleet onzichtbaar bent. De AI van de vijanden is ook nog altijd niet zo sterk dat je het constant moet gebruiken. De combinatie van Venom en Camouflage kan je wel een stevig voordeel geven tijdens gevechten, als je weet hoe er mee om te gaan.
Naast het verhaal heb je in deze uitbreiding ook weer heel wat zijactiviteiten. Zo kan je natuurlijk wat misdaden tegenhouden en heel wat mensen uit je buurt helpen. Ook hier is er niet bijzonder veel vernieuwing te vinden, al hebben we wel genoten van enkele zijmissies. Doe daar dan nog een pak collectibles bij en een aantal hideouts van je vijanden die je mag aanvallen en je weet dat je weer meer dan genoeg te doen hebt.
Niet dat deze uitbreiding je evenveel tijd zal kosten als het origineel, wat natuurlijk ook logisch is. Alles samen ben je ergens tussen vijftien en 25 uur bezig om Spider-Man: Miles Morales uit te spelen, afhankelijk van het aantal zijmissies dat je oppikt.
Visueel zet de uitbreiding een stapje voorwaarts ten opzichte van het origineel, wat natuurlijk grotendeels te danken is aan de nieuwe technologie van de PS5. Je kan trouwens kiezen tussen twee modes, waarbij de ene focust op de framerate (en je alles tegen 60fps speelt) en de andere op het visuele aspect (waarbij wordt gemikt op 30fps). In beide gevallen hebben we nooit last gehad van haperingen, zelfs wanneer we van de ene naar de andere kant sprongen tijdens gevechten. Het beste extraatje is ongetwijfeld dat er van laadtijden geen sprake meer is. Een save laden of fast travelen, het gebeurt allemaal onmiddellijk, voor ons toch het grootste voordeel aan de nieuwe generatie.
Insomniac maakt trouwens geen gebruik van de responsive triggers van de DualSense, al hadden ze dat misschien wel hier en daar kunnen doen in plaats van de QTE’s, maar misschien is dat nogal lastig voor een game die ook op PS4 uitkomt. De haptic feedback is subtiel wel aanwezig, maar nooit in die mate dat je hoopt dat het ding nu eens stopt met trillen.
Spider-Man: Miles Morales is duidelijk een uitbreiding van een andere game. De basis is heel gelijkaardig gebleven en jammer genoeg is ook het verhaal nogal hetzelfde. Gelukkig wil dat ook zeggen dat de gameplay nog steeds bijzonder strak is en dat je nog altijd met plezier door heel New York zal slingeren.
- Strakke gameplay
- Venom
- Geen laadtijden
- Gelijkaardig verhaal
MaAr MiLeS MoRaLeS iS GeEn DlC
Geplaatst op 2020-11-06 15:31:36
Zijn de gevechten nog steeds even monotoon als in de vorige spider-man game?
Geplaatst op 2020-11-07 19:45:55
Hold on... je vergelijkt dit met de 2 Amazing Spiderman games, niet? Die waren monotoon.
De Spiderman 2018 game was top qua combat en zeer divers, vooral door environmental elements zoals in de films of animated series. Maar dat is mijn mening uiteraard.
Ik wil gerust wel eens weten wat jij monotoon vindt aan de combat?
Geplaatst op 2020-11-08 10:09:11
Ik had het over de Spiderman van 2018...
En eens je alle skills had, werd de game zeer monotoon om vijanden snel te verslaan. Slaag je vijanden naar omhoog en trek ze dan naar beneden (zodat ze vast hangen op de grond).
Begrijp mij niet verkeerd, de game was zalig. Maar na een paar uur en meerdere gevechten werd het monotoon.
Geplaatst op 2020-11-08 13:00:14
Yea cant argue with that
Geplaatst op 2020-11-08 19:56:34
Enige dat ik mis in de revieuw is de referentie naar de film, want 80% komt daar echt mee overeen, de manier hoe hij slingert is imo totaal anders dan Spiderman 2018 meet acrobatischer.
Einde heeft dan weer een mooie referentie naar spiderman 2 met toby.
De game zelf vond ik echt geweldig, de kleine details maakte het voor mij echt tof.
Geplaatst op 2020-11-14 15:57:13