REVIEW | Marvel’s Spider-Man: Miles Morales slingert naar pc
De PlayStation 5 is deze maand exact twee jaar oud geworden. Eén van de beste launchgames was Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Deze uit de hand gelopen DLC wist heel wat fans te bekoren en kreeg van ons een zeer mooie score in de recensie. Net zoals heel wat andere Sony-spellen, slingert Miles Morales zich een weg naar pc met heel wat extra optimalisatiemogelijkheden.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is een echt ‘coming of age’ verhaal. Waar Peter Parker in het eerste spel al flink wat ervaring had met zijn krachten, is Miles Morales nog op zoek naar een eigen stijl. Zijn gestuntel wordt al meteen duidelijk in de eerste missie, wanneer hij een gevangenentransport laat mislopen. Flink wat gebouwen worden vernietigd, maar Miles Morales leert wel enkele nieuwe krachten die zelfs Peter niet heeft. Een geluk bij een ongeluk dus. Daar komt nog eens bij dat Peter met Mary Jane op vakantie trekt. Miles is dus alleen en dat tijdens de Kerstperiode. Gelukkig kan hij steun vinden bij vrienden en familie, waarmee ontwikkelaar Insomniac Games zwaar op de emoties speelt tijdens het verhaal.
Voor meer informatie over gameplayelementen, kun je altijd onze PlayStation 5 recensie er op nalezen. Hier duiken we iets dieper in op de pc-optimalisatie. Die had eigenlijk wat beter gekunnen. De standaard settings die zijn toegespitst op je hardware, zijn onvoldoende en je zult manuele aanpassingen moeten doen om alles naar je hand te zetten. Denk daarbij vooral aan hoeveel NPC’s er aanwezig zijn op je scherm, hoe gedetailleerd de schaduwen mogen zijn of hoe zwaar de textures mogen zijn. Mooi detail is dat je voor het opstarten van de game al een scherm krijgt om alles aan te passen. Zo moet je niet steeds de game herstarten na wijzigingen.
Op PlayStation 5 konden spelers kiezen tussen raytracing of spelen op 60fps. Op pc kun je alles op maximale settings spelen, zolang je een beest van een computer hebt. Wie het onderste uit de kan wil halen, zal een GeForce RTX 3080/AMD Radeon RX 6950 XT of beter in huis moeten halen. Zelfs met onze GeForce RTX 3070 haalden we nog geen 60 fps op actievolle momenten met hogere settings. Dit beterde wel toen we de resolutie wijzigden van ultrawide naar een standaard 1920x1080. We kunnen dus wel stellen dat de optimalisatie van Marvel's Spider-Man: Miles Morales niet helemaal op punt staat met de vele FPS-drops tijdens de gevechten. Dit probleem ervaarden we ook met Marvel’s Spider-Man Remastered, zij het in mindere mate. Heeft Sony wat teveel hooi op de vork genomen met de vele PlayStation games die zich een weg banen naar de pc?
Raytracing is oogverblindend mooi. Lichtbronnen zorgen voor erg realistische schaduwen en reflecties. Je lichtgevende Venom krachten, stellen de schurken meteen in een warm oranje licht. Knap ook hoe er rekening wordt gehouden met de kracht van de lichtbron. Zo zal de maan voor zwakkere, doffere schaduwen zorgen dan een felle zon. New York is een drukke stad vol licht en beweging, geen wonder dus dat raytracing zo’n zware tol eist van je systeem. We raden aan om even stil te staan en te genieten van al het moois. Vooral de ingebouwde foto-modus weet het ondergesneeuwde New York prachtig weer te geven.
Het is mogelijk om deze game te spelen met muis en toetsenbord. Echter kunnen we het niet aanraden. Je moet flink wat knoppen onthouden en het zweven tussen gebouwen voelt gewoon niet natuurlijk op deze manier. De beste optie is een bedrade PlayStation DualSense controller aangezien het spel alle feedback- en triggeropties ondersteunt. Een leuke extra die de gameplay heel naturel laat aanvoelen. Echter werkt elke controller erg vlot met Miles Morales, al hebben we geen ervaring met de Steam Deck.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is een veeleisende game. Enkel de krachtigste, meest moderne grafische kaarten kunnen gebruik maken van de prachtige raytracing aan hoge frames per seconde. Zwakkere kaarten zoals de GeForce GTX 950 kunnen het spel draaien, maar het resultaat is niet bepaald flatterend. Ongeacht je grafische kaart is het aantal fps erg instabiel. Hier had ontwikkelaar Nixxes Software best nog wat meer tijd aan mogen besteden. Hoe gaat die bekende Spider-Man quote weeral? “Met grote grafische kracht komt grote verantwoordelijkheid!” Of iets in die zin.
- Vlotte gameplay
- Prachtige graphics
- Soundtrack
- Relatief kort
- Optimalisatie kon beter
- Instabiele FPS