Genshin Impact
Met al het next-gen geweld en de typische eindejaartoppers, neemt ontwikkelaar en uitgever miHoYo met de release van Genshin Impact een wel heel gewaagde stap. De Chinese maker, gekend van onder meer de mobiele Honkai Impact games, waagt zich voor het eerst aan een groots multiplatform project met een budget van meer dan 100 miljoen dollar. Kan men na al die jaren ontwikkeling de belofte waarmaken en China op de kaart zetten of blijft het bij eenvoudige copy-paste?
Nog steeds maakt men de vergelijking met Zelda: Breath of The Wild van zodra screenshots van het spel de revue passeren. Zoals we reeds in onze preview aanhaalden, zijn er tal van gelijkenissen waaronder de stamina meter, de algemene artstyle en looks van de eerste wereld en het koken. Toch blijkt de game veel meer dan dat te zijn, want het weet praktisch elk element prima in de algemene ervaring te implementeren zonder dat het geforceerd aanvoelt of lijkt alsof men snel en ondoordacht copy paste-werk afgeleverd heeft.
Het verhaal in Genshin Impact begint wanneer een mysterieuze reiziger (jij dus) op zoek gaat naar zijn of haar vermiste tweelingsbroer of -zus. De wereld van Teyvat bestaat uit tal van verschillende regio’s met ieder een eigen thema en verhaal. Zo zijn er van de 7 verwachtte regio’s reeds twee speelbaar. De eerste regio, Mondstadt, laat zich inspireren door Europese architectuur, terwijl de tweede regio ons een thematische reis naar het Verre Oosten voorschotelt.
In Mondstadt maken we kennis met de Knights of Favonius, een groepje personages dat ten strijde trekt tegen de sinistere plannen van enkele mysterieuze organisaties. Qua verhaal weet Genshin Impact dus vooral te teren op de typische fantasy en anime tropes, maar over het algemeen weet het verhaal steeds voldoende te boeien en de nodige leuke en humoristische momenten naar voren te brengen.
Tijdens het verhaal kom je tal van personages tegen die ook speelbaar zijn. Aangezien Genshin Impact een free-to-play game is, dient men inkomsten te halen uit microtransacties die hoofdzakelijk in de vorm van een Battle Pass en een character + weapon gacha bestaan. Het spel geeft je een paar basis personages die op zich ook krachtig genoeg zijn, maar uiteraard zullen de meer zeldzame personages over het algemeen wat sterker of gemakkelijker te gebruiken zijn.
Aan de ene kant is de ontwikkelaar vrijgevig genoeg geweest met het bedelen van ‘zeldzame’ 4* personages, maar de drop rates van de zeldzame 5* personages zijn aan de zeer lage kant. Tel hierbij nog eens op dat je om een personage echt ten volle te benutten, de nodige duplicaten van een personage dient te bekomen, dan weet je dat het - zeker bij menig fan die een verzamelwoede heeft of alles wenst te ontgrendelen - een kostelijke bedoening zou kunnen worden. Op zich kan je - mits wat geluk en goede timing qua banners en het verkrijgen van gratis currency - het spel wel redelijk prima op een gratis of goedkope manier ervaren.
Alle personages beschikken over unieke krachten die gebaseerd zijn op de elementen van de natuur. Deze elementen kun je vervolgens combineren om krachtigere aanvallen te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een tegenstander nat maken en hem vervolgens de volle laag geven met elektriciteit. Wind en vuur kunnen coole vuurtornado’s maken die iedereen omver blazen en ga zo maar door. Het combo-systeem is zeer diepgaand, prima uitgewerkt en vormt sowieso een groot deel van de fun in Genshin Impact.
Audiovisueel is Genshin Impact een erg stijlvolle, kleurrijke en prachtig vormgeven videogame. Mondstadt mag dan wel een soort van Breath of the Wild-geïnspireerde zone zijn, toch is er genoeg unieke sfeer en vormgeving te bespeuren. De tweede regio is waar men echt laat zien dat de artiesten heel wat meer dan het betere kopieerwerk in hun mars hebben. Het verkennen van deze zone was een lust voor het oog en zet echt aan tot het uitpluizen van elk hoekje in de wereld. Zowel de Japanse als Engelse cast van voice-actors is ook zeer goed uitgewerkt en van hoge kwaliteit. Tot slot heeft men een zeer sfeervolle en orchestrale soundtrack voorzien waarbij de London Philharmonic Orchestra en de Shanghai Symphony Orchestra tientallen composities gemaakt hebben.
We hebben het spel ook even op onze Android gsm (een Xiaomi Mi 9T) getest en regelmatig vroeg ondergetekende zich af hoe het mogelijk is dat de gsm deze game zo mooi kon weergeven en vlot kon laten draaien. De PS4-versie ziet er ook prima uit, maar kampt voorlopig nog wel met wat framerate problemen (het feit dat de engine gebaseerd is op de Unity Engine, zegt genoeg). Met de kracht van onze pc (I5-6600K, GTX 1060, 16GB DDR4, SSD) is het wel mogelijk om een vlotte 60fps en hoge resolutie (1440p downsampled naar 1080p) met haarscherpe graphics te bekomen, dus op dat vlak kreeg dit platform al snel onze voorkeur.
Er zijn voor de pc-versie heel wat grafische opties voorzien, iets wat we niet meteen verwacht hadden aangezien het spel toch vooral met het mobiele platform in het achterhoofd ontwikkeld werd. Wel merken we dat de Chinese studio nog niet al te veel ervaring met de verschillende toetsenborden heeft, getuige het feit dat AZERTY-toetsenborden niet ondersteund worden. Keybinds zijn helaas ook niet mogelijk, wat dus vrij vervelend is. Controller support is wel voorzien, maar ook daar heeft men zich op de Aziatische markt gebaseerd met dus als gevolg dat de A-knop op onze Xbox-controller als cancel-knop fungeert, terwijl de B-knop gebruikt wordt om de zaken te bevestigen. Ook hier zijn voorlopig geen button-remaps mogelijk.
Een Game As A Service staat nooit stil en dus heeft men al een kleine preview gegeven over wat er ons zoals te wachten staat. Omstreeks 11 november zou de allereerste grote 1.1 patch verschijnen, waarin een encyclopedie voor monsters en voorwerpen, een treasure chest tracker, de mogelijkheid tot instant healen en het locken van equipment mogelijk wordt. Heel wat quality of life-verbeteringen en een nieuw event genaamd The Unreturned Star staan je op te wachten. Eind december zal patch 1.2 de derde zone introduceren: Dragon’s Ridge. Het zal een - vermoedelijk - Japans geïnspireerde zone zijn. Patch 1.3 zal dan op zijn beurt in februari het Sea Light Festival introduceren. Deze kleine roadmap geeft menig gamer alvast een idee van de frequentie van updates, want het spreekt voor zich dat een volwaardige 3D action JRPG niet elke week van nieuwe content voorzien kan worden.
Genshin Impact biedt op het eerste zicht heel wat content, maar toch is het aangeraden om niet doorheen Teyvat te vliegen op topsnelheid. Eens je in de hogere Adventure Ranks komt, gaat het spel steeds trager spelen. Adventure Ranks halen gaat trager naarmate je minder story quests aangeboden krijgt. Je zal ook merken dat je exploration minder opbrengt omdat je veel van de te ontdekken geheimen al geplunderd zal hebben. Tussen updates zal telkens een 6 weken zitten, dus je geniet het beste van het spel in kleinere dossissen.
Er wordt endgame content aangeboden in de vorm van de Abyss Spiral, waar je een of meerdere teams steeds moeilijkere uitdagingen kan doen aangaan. Tussen uitdagingen in houd je dezelfde teams die ook dezelfde health bar en energiewaarden hebben. Om de latere niveaus te kunnen spelen mag je dus best al stevig gaan investeren in je teams. Je hoeft zeker geen volledig team aan 5* personages te hebben, je kracht zit 'm in de grind. Dit is waar het spel wat aan momentum verliest.
Zoals vele gacha's heb je een soort van 'stamina' mechanic, genaamd resin, die beperkt hoeveel uitdagingen je in één keer kan aan gaan. Elke speler krijgt 120 resin, die per 8 minuten weer een keertje aangevuld wordt. Om je wapens en personages een hogere level cap te geven moet je bepaalde bosses of domain challenges neerhalen, om de beste artifacts te halen haal je weer andere bosses neer, om dingen te levellen wil je weer leylines gaan verslaan,... En zo blijft het gaan. Om de rewards te krijgen mag je per keer 20 à 40 resin neertellen, wat wilt zeggen dat je snel weer zonder zit. Je kan je resin uiteraard wel herladen, maar gezien hoe snel je resin kan opbranden zit je ook weer snel zonder herlaadmateriaal.
Voeg hier aan toe dat de belangrijke artifacts ook heel erg afhankelijk zijn van RNG in domains en je komt snel met een balansprobleem. Je moet al geluk hebben om een 4* artifact te krijgen, dat artifact moet de juiste bonussen geven, en na level 4 of 8 te bereiken weer de juiste power ups. Aan telkens 20 resin per kans kan het dus met wat pech heel erg lang duren voor je de juiste artifacts hebt voor de optimale endgame builds.
De huidige co-op hangt trouwens ook redelijk vast aan dit resin systeem, omdat je vooral zal willen samenwerken om gezamelijke vijanden snel neer te halen. Voor mensen wiens focus heel erg ligt op sterker worden zal co-op snel aan charme verliezen. Bovendien loop je met random match-ups het risico dat je met trolls te maken krijgt die je drops de dieperik insleuren, waardoor je resin verspilt, of dat ze je ores gaan mijnen en stelen. De echte charme van co-op ligt hem dus net weer in het relaxte. Samen met vrienden nieuwe stukken Teyvat verkennen, samenwerken om puzzels op te lossen of je favoriete verborgen parels delen wordt een geweldig plezier wanneer je het samen met een goede vriend of vriendin doet.
Teyvat zoals het nu is, heeft zeker zijn problemen. Maar als je het spel op een rustig tempo speelt en de wereld stukje bij beetje verkent zal je ongetwijfeld nog lang plezier hebben aan Genshin Impact. We hopen in de tussentijd dat Mihoyo rekening houdt met de klachten die er zijn en ze meeneemt naar de komende updates. Wij kijken alvast uit om te zien wat ze nog in hun mars hebben met deze klepper van een game.
- Audiovisuele presentatie
- Exploratie
- Combat en combo-systeem
- Balansproblemen resin-systeem
- Lage droprates in gacha
Ziet er echt een goede game uit, behalve het systeem dat het gebruikt voor winst te hebben ..... Daardoor ga ik het niet spelen, moest het op een gewone manier uitgebracht geweest zijn, dan wel
Geplaatst op 2020-10-12 18:01:45
Ze moeten die 100 miljoen en daarna nog meer toch terugverdienen. Een game gratis aanbieden die ook gratis speelbaar is maar daarnaast je de vrijheid geven om via microtransacties wat extra's te krijgen vind ik een heel goed winstsysteem.
Tenzij het pay-to-win wordt. Dan blijf ik ook van het spel af.
Geplaatst op 2020-10-13 09:04:37
Tjah, pay to win of deze systeem, ik haat het allebei
Geplaatst op 2020-10-14 18:22:37
@Phazon
Game zou beschikbaar zijn op PS4, maar ik vind em niet.
Heb je op PC gespeeld? Is het met die MT's wel beschikbaar in Belgiƫ?
Geplaatst op 2020-10-13 09:45:26
Is niet beschikbaar op PS4 in Belgiƫ vanwege MT. Als je kijkt in de UK PSN store zie je hem wel staan...
Geplaatst op 2020-10-13 10:17:13
eurgh.... -_-
Thx (y)
Geplaatst op 2020-10-13 12:09:53
Blijkbaar gaan ze de shop aanpassen zodat ze toch in Belgie kunnen lanceren
https://forums.mihoyo.com/genshin/article/16515
Geplaatst op 2020-10-14 16:32:18
Op pc kan je het gewoon zonder problemen spelen en heb ook die battle pass kunnen kopen. Crystals en dergelijke staan ook te koop.
PS4 heeft blijkbaar vertraging (destijds de CBT gespeeld)
Geplaatst op 2020-10-15 10:37:27
Haai seg ik heb gewoon een ander acc aangemaakt op ps4 met nederlandse region ipv belgisch. Kon het zo downloaden en spelen op mijn belgisch account.
Je kan dan enkel de shop niet gebruiken dus als je die wel wilt kan je het nederlandse account gebruiken voor genshin
Geplaatst op 2020-10-15 18:26:04