REVIEW | Company of Heroes Mobile werkt bijna perfect op smarthphone
De originele release van Company of Heroes dateert alweer van 2006. Het was een game waar we ettelijke uren hebben vesleten met ontelbare replays van de campaign en de skirmisch missies. Met de ouderdom van het spel en de kracht van de smartphones de laatste jaren werd het tijd om de titel naar het kleine scherm te brengen. Ontwikkelaar Feral Interactive wist in februari de titel al naar iPad te brengen. Nu is het de beurt aan iOS en Android.
Om te starten kunnen we je aanraden om te controleren of je smartphone officieel wordt ondersteund. Wij kregen bij het opstarten al meteen de waarschuwing dat onze OnePlus 6 niet bij de ondersteunde smartphones behoorde. Gelukkig kan je deze waarschuwing wegklikken en kan je gewoon verder gaan, maar er bestaat dus de kans dat de game crasht of gewoon niet correct werkt.
Company of Heroes downloadt niet meteen alle content, maar laat aan jou de keuze wat je wil downloaden. De eerste missies trek je sowieso binnen, maar de overige missies in de campagne zijn onderverdeeld in 3 content bundels. Verder krijg je de keuze om al dan niet de high quality modelsen de verschillende skirmisch maps te downloaden. Je hoeft dus niet meteen 1GB aan content te downloaden.
Hierna maak je een keuze hoe je de eenheden in het spel wil controleren. Je hebt namelijk de command wheel en de command panel. De command wheel is iets waar de meeste mobiele gamers wel vertrouwd met zijn, want hier selecteer je een eenheid en tap & hold je op het scherm om de commandos te bekijken. Bij de command panel krijg je de meer vertrouwde manier die spelers van desktop RTS'en gewend zijn.
Wij speelden vooral met de command panel en we moeten zeggen dat dit redelijk goed werkt. Er wordt telkens een bevestiging gevraagd zodat je zeker geen fouten maakt. Het wordt soms wel wat moeilijk om overzicht te behouden bij de verschillende taken, want je bent natuurlijk gelimiteerd op vlak controls. Wanneer er veel actie plaatsvindt, wordt het nogal moeilijk om snel te handelen, wat natuurlijk nadelig kan uitdraaien. Je vijand wacht immers niet. Bij de command panel heb je bovendien ook nog eens een extra panel dat plaats wegneemt op het scherm.
Algemeen werkt Company of Heroes zeer goed op ons mobieltje en het voelt toch wat vreemd om deze RTS in onze handen te spelen. Grafisch ziet het er best goed uit, maar je moet natuurlijk niet de grafische pracht verwachten zoals die we nu gewend zijn op pc met Company of Heroes 2. Verder is de titel ook al 14 jaar oud, dus de details zijn niet meteen wat we nu verwachten. Verder draait de titel ook zeer goed en hadden we niet meteen performance problemen. Je batterij zal wel serieus zweten en sommige missies kunnen echt wel een tijdje duren. Gelukkig voorziet de ontwikkelaar hier een optie die je toelaat om je batterij wat te sparen. Dan gaat performance iets naar beneden, maar zelf ondervonden we niet meteen een merkbare impact.
Uiteraard zijn er wel enkele puntjes die nog mogen opgelost worden. Zo hadden we voor dat we een eenheid selecteerden en we plots geen andere eenheden meer konden aanklikken. Enkel wanneer we de eenheid lieten terugtrekken, konden we terug een andere eenheid selecteren. Best storend in het heetst van de strijd. Wanneer je gebouwen neerplant, vooral in je basis, wordt zoals altijd een placeholder gezet. Wanneer je geen ruimte hebt, komt deze in het rood en kan je niet bouwen. Dat systeem kennen we. In de desktopversie gaat het gebouw met je muiscursor mee tot je een open ruimte vindt, wat hier niet het geval is. Het zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn om ons de dichtsbijzijnde locatie te tonen waar we wel kunnen bouwen, want nu wordt het soms een beetje zoekwerk op het kleine scherm.
Na de campagne kan je nog verder vertoeven in de skirmishes, waar je kan spelen tegen AI-gestuurde vijanden. Spijtig genoeg heeft de titel geen multiplayer waar je het kan opnemen tegen andere spelers. Uiteraard heb je hier de twee befaamde modes, namelijk victory points en annihilation. Bij victory points moet je drie punten op de map veroveren en vijandelijke counters afslaan. Boven je speelveld heb je een meter die langzaam opkrikt. Hoe meer punten je inneemt, hoe sneller de meter volloopt. Bij een volle meter win jij de match. Bij annihilation moet je simpelweg de vijandelijke basis volledig van de map vegen.
Het is geen gemakkelijke opdracht om een RTS zoals Company of Heroes naar een smartphone te porten, maar ontwikkelaar Feral Interactive heeft goed werk geleverd. De twee opties om het spel te besturen geven voldoende keuze aan de speler en ze werken allebei goed. Her en der is er wel nog een probleempje dat mag aangepakt worden voor een ultieme ervaring, maar wij gaan alvast de titel af en toe nog eens bij een saai moment opstarten.
- Goeie port
- Controle opties
- Soms verlies overzicht
- Probleempje her en der