REVIEW | Control: Ultimate Edition mag je niet missen
Control kon onlangs een eerste kaarsje uitblazen. De laatste nieuwe game van Remedy Entertainment combineerde een mysterieuze brutalistische setting met de snoeiharde shootergameplay die we van de Finnen gewend zijn. Nu maakt de studio zich op voor een (tijdelijke) laatste trip naar de bewegende muren en vloeren van the Oldest House, met de release van de Ultimate Edition en de AWE-uitbreiding.
De Ultimate Edition voegt twee nieuwe afdelingen aan the Oldest House toe. In de Foundation DLC trekken we, zoals de titel doet vermoeden, richting de imposante gewelven waarop het hoofdkwartier van het Federal Bureau of Control gebouwd is. De Hiss, de transdimensionele vijand uit de basisgame, heeft een weg naar de funderingen gevonden en het is aan nieuwe directeur Jesse Faden om terug orde op zaken te stellen.
The Foundation introduceert een nieuwe ability voor Jesse. Met Shape kun je op specifieke plaatsen kristallen vormen en vernietigen en die als houvast, cover of zelfs als wapen gebruiken. Je leert ook meer over de geschiedenis van The Oldest House en gaat op zoek naar Marshall, een personage dat tijdens de oorspronkelijke campaign van Control mysterieus verdween.
The Foundation voelt anders dan de rest van the Oldest House, met natuurlijk ogende grotten en tunnels. De Hiss heeft zich ook naar enkele nieuwe vormen gemuteerd, die een nieuwe uitdaging vormen tijdens je missies. De verhaallijn eindigt op een ietwat onbevredigende noot, maar zaait wel enkele zaadjes voor de toekomst.
AWE, de tweede uitbreiding voor Control, is ongetwijfeld de meer gehypete van de twee: het begin van Remedy’s ambitieuze Connected Universe. Alan Wake, die verdween tijdens de zogeheten ‘Altered World Event’ in Bright Falls, Washington, heeft een nieuw plan om zich uit zijn interdimensionele gevangenis te bevrijden. Daarvoor heeft hij de hulp nodig van het Bureau, meer bepaald van Jesse en haar speciale talenten.
Wie had gehoopt op een glorieuze terugkeer naar de Pacific Northwest-setting van de eerste Alan Wake, is er jammer genoeg aan voor de moeite. AWE speelt zich af in de Investigations sector, gevuld met allerlei verlaten warenhuizen en kantoorblokken. De nieuwe uitbreiding mist de verwondering die The Foundation nog kon creëren en voelt vooral aan als meer van hetzelfde.
AWE presenteert je geen indrukwekkende vergezichten, maar speelt in op je gevoel van claustrofobie. De Investigations sector is namelijk het jachtgebied van een mysterieuze entiteit, die spelers van Alan Wake zich nog levendig zullen herinneren. Ook de duistere kracht die de slechteriken uit Alan Wake aandreef, heeft zijn wegnaar the Oldest House gevonden. De duisternis heeft zich doorheen de sector gewurmd en vaak moet je strategisch gebruik maken van licht om verder te kunnen gaan.
Naast deze puzzelsegmenten krijg je ook een nieuwe optie tijdens je gevechten met de Hiss. Jesse’s Service Weapon krijgt een nieuwe vorm: Surge. Daarin kun je granaten afschieten om de Hiss mee op te blazen. Het is leuk om wat variëteit te hebben, maar uiteindelijk blijven de wapenvormen uit de hoofdcampagne toch net iets handiger. AWE eindigt met een frustrerende laatste strijd tegen je mysterieuze vijand, maar slaagt er ook niet in om daar een bevredigend einde aan te breien. Gelukkig zijn er daarna nog verschillende sidequests op te lossen, zowel in de Foundation als in de Investigations sector. Je kunt ook een heleboel nieuwe upgrades verzamelen.
Deze upgrades leggen wel een probleem met het inventory-systeem van Control bloot. Je hebt maar beperkte plaats voor deze upgrades, maar vindt maar af en toe een upgrade die beter is dan wat je reeds equipped hebt. Je bent dus vaak bezig met het verwijderen van nutteloze zaken: niet direct de leukste bezigheid in een game als deze.
De Ultimate Edition voegt ook enkele nieuwe quality of life-opties toe voor mensen die de oorspronkelijke game te moeilijk vonden. De nieuwe checkpoints zijn welkom en de toegankelijkheidsopties zijn een goede zaak voor mensen die moeite hebben met bepaalde handelingen. Een optie om een hogere of lagere moeilijkheidsgraad te kiezen, blijft jammer genoeg nog steeds uit.
Wat deze Ultimate Edition niet volledig oplost, zijn de performanceproblemen waar Control al een jaar last van heeft. Sommige zaken, zoals het traag laden van de map of de lage kwaliteit van textures, heeft Remedy ondertussen gepatcht, maar zowel op PS4 als op Xbox One loopt de game nog steeds enkele seconden vast iedere keer je uit je menu of inventory komt.
Het is mogelijk dat de PS5- en Xbox Series X-versies van Control hier wel een oplossing op zullen vinden. Koop je deze Ultimate Edition dan heb je ook recht op de next-gen versie. Iedereen die de basisgame en de season pass eerder gekocht heeft, blijft hierdoor in de kou staan. Er is zelfs geen mogelijkheid om enkel de next-gen upgrade te kopen. Het is een nogal onklantvriendelijke beslissing van Remedy en 505 Games, zeker in een wereld met Smart Delivery.
Heb je een van de beste games van vorig jaar nog niet kunnen spelen? Dan is deze Ultimate Edition van Control een niet te missen deal. De twee bijgevoegde uitbreidingen voegen heel wat uren gameplay, nieuwe vijanden en achtergrondinformatie toe. De resterende technische problemen kunnen de pret niet drukken, maar blijven wel een spijtige smet op het blazoen van het Bureau.
- Meer Control
- De terugkeer van Alan Wake
- Nieuwe toegankelijkheidsopties
- Technische problemen
- Rommelig inventory
Die ga ik toch eens moeten aanschaffen... (en daadwerkelijk ook spelen)
Geplaatst op 2020-09-05 11:04:42
Ik wacht wel op PS5 versie met betere fps en ray tracing
Geplaatst op 2020-09-05 16:32:11
"een van de beste games van vorig jaar" vind k er toch wat over, was snel enorm repetitive
Geplaatst op 2020-09-06 23:34:28
Kan je van iedere game zeggen
Geplaatst op 2021-02-16 11:21:55
Belange niet waar, en zeker niet van van de echte "beste games van vorig jaar"
Geplaatst op 2021-02-17 20:32:51
Zeg dan 1 game die niet repetitief is die vorig jaar uitkwam
Geplaatst op 2021-02-17 23:27:45, bewerkt op 2021-02-17 23:28:06