Dragon Ball Z: Kakarot
Dragon Ball Z: Kakarot
Geschreven door Jef
Gespeeld op PS4
Fans hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk kregen ze waar ze om gevraagd hebben. Met ‘Dragon Ball Z: Kakarot’ komen uitgever Bandai Namco en ontwikkelaar CyberConnect2 met een gloednieuwe Dragon Ball Z game die de focus van het vechten naar het verhaal verschuift in de vorm van een RPG met open world elementen. Op het eerste zicht lijken ze zeer geslaagd in hun opzet en de game krijgt lovende reacties van fans, maar er zitten toch enkele (kleine) addertjes onder het gras.
Visueel is de game één van de mooiste en kleurrijkste Dragon Ball Z games die fans al voor de kiezen kregen. De wereld die je kan exploreren geeft je dat onmiskenbare Dragon Ball Z gevoel en de cutscenes werden duidelijk met heel veel liefde afgewerkt. Het is zelfs zo goed gedaan dat je bij momenten het gevoel krijgt dat je gewoon naar de anime zelf zit te kijken. Fans van de franchise zullen zeer tevreden zijn met wat ze te zien krijgen.
In Dragon Ball Z: Kakarot doorloop je het verhaal van de manga en anime waarbij je de controle in handen neemt van hoofdpersonages zoals Goku (uiteraard), Gohan, Piccolo en Vegeta. Er is heel wat materiaal om te doorlopen en enkel en alleen met het verhaal zal je al zo’n kleine 40 uur zoet zijn. Toch is het af en toe een beetje teveel van het goede, waardoor de cutscenes soms nogal lang duren en het ook een hele tijd duurt alvorens je de controle over je personages opnieuw terug krijgt.
Tussendoor heb je de mogelijkheid om vrij rond te vliegen en op onderzoek uit te gaan in de open wereld, waarbij je verschillende power-ups kan verzamelen en extra ervaringspunten kan opdoen. Dat kan je naar hartelust doen want de game geeft je daar voldoende tijd en mogelijkheden voor. Zo kan je gaan vissen, verschillende winkels bezoeken, op jacht gaan, spullen verkopen, ... . Er zijn heel wat zaken om te verzamelen, maar niet alles is altijd even interessant.
De gevechten in Dragon Ball Z: Kakarot worden uitgevochten in een open arena, die doet denken aan een simpelere versie van de Xenoverse titels en ongetwijfeld meer toegankelijk is voor spelers. Over het algemeen beleef je veel plezier aan de gevechten, al duren ze soms wel een beetje te lang en zijn ze nogal repetitief. Gelukkig probeert de game dat tegen te gaan door je regelmatig van hoofdpersonage te laten wisselen en als je verder vordert in het spel kan je ook manueel je party samenstellen, waardoor jij kiest wie er aan je zijde vecht.
De game is uiteraard ook een RPG, wat wil zeggen dat je je personages sterker kan maken door ervaringspunten op te doen die je krijgt doorheen het verhaal en door op onderzoek uit te gaan in de open wereld. Door orbs te verzamelen kan je nieuwe speciale aanvallen leren, die je daarna in gevechten kan gebruiken. Met het nieuwe ‘Community Board’ kan je ook de medailles gebruiken die je verkrijgt door het verhaal te doorlopen en missies te voltooien. Als je dat op een slimme en efficiënte manier doet, krijg je bepaalde power-ups tijdens het vechten, zoals het aanbrengen van extra schade of het verdienen van extra ervaringspunten.
Er zijn enkele aspecten waar Dragon Ball Z: Kakarot struikelt. De open wereld lijkt op het eerste zicht groot en gevuld, maar na een tijdje heb je alles wel een beetje gezien. Ook de optionele missies die je krijgt tussen het verhaal door zijn te repetitief. Het is altijd: “Ga naar hier en vecht tegen hem” of “Ga naar daar en haal dat voorwerp”. Daardoor heb je vaak geen zin om op onderzoek uit te gaan in de wereld en beslis je maar gewoon het verhaal verder te zetten. We kregen ook te maken met enkele bugs, voornamelijk op het vlak van audio, die vervelend konden zijn maar nooit gamebreaking waren.
- Visueel sterk
- Luchtige en fijne gevechten
- Repetitief
- Verhaal kan soms nogal aanslepen
Ziet er veelbelovend uit voor de DBZ fan :D
Geplaatst op 2020-01-23 17:26:41
kan je dan helemaal geen cutscene skippen ? borderlands 3 had het ook niet van in het begin is er later toegevoegd. zal dan nog beteren met latere patches veronderstel ik.
Geplaatst op 2020-01-23 17:42:43
elke cutscene kan je skippen, maar dbz gaat nu eenmaal om het verhaal dus zou gek zijn dat je dit zou doen
Geplaatst op 2020-01-23 20:50:11
ok dan zie ik niet in waarom ze het hier als iets negatiefs bij schrijven. thanks
Geplaatst op 2020-01-24 09:28:04
Denk dat de schrijver vooral bedoeld en daar kan ik me misschien wel in vinden. Is dat je hebt cutscenes die echt als een filmpje aanvoelen en zijn een lust om naar te kijken. Maar waar ik me aan stoorde zijn de soort cutscenes waarbij je zelf elke keer op X moest drukken om naar de volgende zin te gaan, en die kunnen wel eens frustreren. Maar al bij al heb ik ze toch uitgekeken omdat het wat zij content is
Geplaatst op 2020-01-24 09:32:53
"Verhaal kan soms nogal aanslepen". Zou geen DBZ zijn anders. ;)
Geplaatst op 2020-01-23 19:07:58
Rust in vrede Brice Armstrong
Geplaatst op 2020-01-23 21:35:38
Helaas is er weinig van RPG te spreken.
Ja je kan sidequests doen voor het een en ander, maar gewoon direct de story volgen levert je veel meer op.
Helaas gemiste kans wat mij bertreft.
Geplaatst op 2020-01-27 17:48:21