The Outer Worlds
The Outer Worlds
Geschreven door Joeri
Gespeeld op PS4
Ontwikkelaar Obsidian Entertainment heeft het afgelopen decennium een haast foutloos parcours afgelegd wanneer het aankomt op het creëren van role-playing games. Knights of the Old Republic II, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas en Pillars of Eternity zijn stuk voor stuk spellen die erg goed werden onthaald. Al deze kennis wordt nu gebundeld in The Outer Worlds, een spel waarin je tal van buitenaardse kolonies bezoekt samen met je crew. Aan jou om de toekomst van deze nederzettingen te bepalen. Zal het record van Obsidian Entertainment standhouden?
Je stapt aan boord van een kolonistenschip dat naar een verre planeet zal reizen. Ondertussen zul je 10 jaar in een slaaptoestand zijn. Je stapt in de capsule en wanneer je ontwaakt, staat er plots een gekke professor genaamd Phineas Welles voor je neus. Hij heeft weinig tijd aangezien de politie achter hem aanzit. Hij geeft je nog snel even mee dat je 70 jaar in slaap bent geweest en je ruimteschip met al zijn passagiers als vermist is opgegeven. Hij vraagt om je hulp, waarna hij je met een ontsnappingscapsule naar een voor jou onbekende planeet stuurt. Dat is de hectische start van een avontuur vol interessante personages, dwaze conversaties en vuurgevechten.
Het verhaal zit goed in elkaar en vormt een parodie op onze huidige maatschappij, waarin bedrijven en organisaties steeds meer voor elkaar krijgen. In The Outer Worlds is het zelfs zo ver gekomen dat bedrijven hele planeten en steden bezitten, bewoners incluis. Veel van de missies draaien ook rond dit thema. Zo zal een zieke werknemer je om medicijnen vragen omdat hij anders zijn huis en job kwijt zal spelen. Rijke zakenlui zullen je dan weer vragen om een dorp rebellen zonder stroom te zetten zodat ze wel voor het bedrijf moeten komen werken om te overleven. The Outer Worlds draait vooral rond het maken van keuzes, wat tot grote gevolgen kan leiden voor een heleboel mensen.
We kunnen er niet omheen, de gameplay en de sfeer rond The Outer Worlds heeft een sterke gelijkenis met de Fallout franchise en dan met name New Vegas. Dat is ook niet zo gek wanneer je weet dat beide spellen door hetzelfde bedrijf zijn gemaakt. Je wandelt door een vreemd landschap, terwijl je allerlei figuren ontmoet om ze al dan niet kennis te laten maken met het geweer in je handen. De hele wereld ligt vol met materialen die je kunt oprapen of stelen, computers die je kunt hacken en sloten om te kraken. Verdien je genoeg ervaringspunten dan stijg je een level, waardoor je vaardigheden en perks kunt vrijspelen. Echter moeten de twee spellen los van elkaar bekeken worden, aangezien het hier gewoon gaat om het science-fiction RPG-genre en niet om twee spellen die elkaar na-apen. Een genre heeft nu eenmaal veel overeenstemmende factoren.
Je personage heeft een 20-tal vaardigheden die je kunt verbeteren telkens je een level stijgt. Deze vaardigheden hebben een waarde van nul tot honderd en elke 20 punten speel je een nieuwe functie vrij. Heb je bijvoorbeeld 20 punten in tweehandige wapens gestopt, dan leer je een nieuwe zwaai-aanval. Heb je dit aantal punten in intimidatie gestopt, dan gaan vijanden verstijven of zelfs weglopen als je in de buurt komt. Afhankelijk van waar je je punten in investeert, kun je dus een compleet verschillend personage maken. Een personage dat zich in elke conversatie kan redden met zijn charme, zal dus waarschijnlijk minder goed zijn tijdens vuurgevechten en andersom. Een leuke toevoeging is die van persoonlijkheidsfouten. Krijg je teveel klappen op je hoofd? Dan wordt je personage minder slim. Meermaals betrapt tijdens het stelen? Dan word je paranoïde en zenuwachtig telkens je probeert te sluipen. Dit zijn erg leuke toevoegingen die wat meer kleur geven aan je personage.
Tijdens je avonturen reis je van planeet naar planeet. Er is dus geen gigantische open wereld om te verkennen, maar eerder beperkte gebieden met telkens een tiental interessante locaties. Je ruimteschip, The Unreliable, is voorzien van een artificiële intelligentie waarbij je steeds terecht kunt voor informatie over missies en planeten. Ook de bemanningsleden die je gaandeweg leert kennen, lopen hier rond en hebben elk een uitgebreide achtergrond, ideeën en meningen. Je kunt maximaal twee crewleden tegelijk meenemen op avontuur. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden en geeft op die manier een bonus aan die van jou. Je kunt je teamgenoten voorzien van wapens en uitrustingen en kunt bepalen welke vechtstijl ze aannemen. Een teamgenoot met een shotgun kun je bijvoorbeeld beter agressief en van dichtbij laten aanvallen.
De combat zelf is helaas wat eentonig en voelt repetitief aan. Je hebt heel wat wapens om te gebruiken maar uiteindelijk komt het gewoon neer op mikken en schieten. Er komt dus maar weinig tactiek bij kijken. De AI maakt niet de meest verstandige beslissingen en loopt over zelfgeplaatste landmijnen of doet geen moeite om je te omcirkelen.
Gelukkig dan ook dat de combat meer op de achtergrond is verzeild ten voordele van de conversaties. Tweederde van de tijd zul je met personages in gesprek zijn en doordat de gesprekken zo natuurlijk verlopen en het stemmenwerk zo sterk is, valt het niet eens op. The Outer Worlds heeft een stille protagonist en dat heeft als voordeel dat je je antwoord steeds uit een reeks volzinnen kunt kiezen. Je kunt er dus voor kiezen om iemand vriendelijk te woord te staan of je kunt zeggen dat iemand best op zijn eigen geweer gaat zitten. Er is steeds een heel spectrum aan antwoorden om uit te kiezen en dat maakt je verbintenis met het verhaal erg hecht. Je hebt een invloed op wat er gebeurt en kunt missies vaak op 3-4 verschillende manieren doen eindigen.
Grafisch is The Outer Worlds een pareltje. De NPC’s zien er prachtig uit en ook de animaties kennen veel detail. De werelden zijn gevarieerd maar hadden wat meer verschillende textures mogen bevatten. Twee planten of stenen zien er al snel hetzelfde uit. Er zijn ook regelmatig pop-ups te zien van planten of gebouwen die plots tevoorschijn komen uit het niets. Het zijn echter maar kleine tekortkomingen die de pret niet zullen bederven. Een iets groter probleem is de tekst in het spel. Ondertitels en menu’s hebben steeds erg kleine tekst op de PlayStation 4, waardoor je erg dicht bij het scherm moet gaan zitten om alles goed te kunnen lezen. Dit probleem doet zich niet voor op de pc. Dit probleem wordt normaal opgelost bij de volgende patch, maar doet zich momenteel dus nog voor.
- Sterk stemmenwerk
- Personages goed opgebouwd
- Gevarieerde en interessante quests
- Geweldige sfeer
- Combat weinig uitdagend
- Kleine foutjes
Terechte score, echt een zalige game!
Geplaatst op 2019-10-30 17:19:33
Zal het eens proberen, zit in Xbox ultimate.
Even gespeeld. Ziet er wat gedateerd uit, begin is wat saai. Zal het morgen nog een kans geven. Maar niet onder de indruk.
Geplaatst op 2019-10-30 18:26:35, bewerkt op 2019-10-30 19:29:25
Ben het ook volop aan het spelen. Echt een zalig spel, alleen staan de graphics me niet zo aan. Ik speel het op "very high" op pc dus mag eigenlijk niet echt oordelen, maar, de kleuren zo...meh.
Geplaatst op 2019-10-30 20:47:47
Als iemand die New Vegas maar niets vond, had ik lage verwachtingen van dit spel. Ik was fout, heel erg fout.
Geplaatst op 2019-10-31 08:58:07
Ik heb het omgekeerde, ik NV super maar dit iets minder, geraak niet in de wereld gezogen. Ik heb een gebrek aan sfeer in de game. Bv, fallout 4 en 76, die werelden stralen sfeer uit die ik leuk vind
Geplaatst op 2019-10-31 18:24:12
Speel het nu al 5 tal uur, enige link van NV stijl is het gebrek aan textures, moest EA, Ubisoft, bethesa, een game met zulke GFX uit brengen het internet ontplofte. Gameplay bijster origineel, ook wat saai.
+ Zijn de gesprekken met NPC
Geplaatst op 2019-11-01 15:44:28
Er zit ook maar een fractie aan bugs in tov de andere publishers.
Geplaatst op 2019-11-03 17:06:35
Heb er mij goed mee geamuseerd. Het het reeds in supernova uitgespeeld in zo'n 4u (ik ging voor een faliekant gefaald supernova speedrun, gefaald vanwege de 4u mind you) Het spel is weliswaar niet van de langste maar toch 1 van de beter sinds lange tijd (voor mij)
Geplaatst op 2019-11-03 10:15:51
Nja, het blijft mij niet boeien, ondermaatse gfx, voelt gedateerd aan, geen sfeer, weinig vernieuwend.ik zelf geef het tussen een 6 en 7.
Geplaatst op 2019-11-03 11:25:47
Met de graphics heb ik geen probleem. Voor mij persoonlijk zeggen graphics niet veel (tenzij bugs natuurlijk) Voor mij gaat het eerder rond de story en gameplay. Die waren voor mij fantastisch. een game hoedt ook niet vernieuwend te zijn.
Je kan zoveel doen met enkele opties, vernieuwend hoeft dan ook niet als het maar goed is. Het verdient van mij ook eerder een 8 (vooral menu kwesties die mij stoorden). Elk zijn goesting natuurlijk :D.
Ik kijk alvast uit naar de volgende Outer Worlds, al denk ik helaas dat die niet zal uitkomen op een PlayStation :(
Geplaatst op 2019-11-05 00:07:25