Deliver Us The Moon
Deliver us The Moon
Gespeeld op pc
Geschreven door Joeri
Deliver Us The Moon is een game van de Nederlandse ontwikkelaar KeokeN waarin je een astronaut speelt die een belangrijke missie heeft op het maanoppervlak. Het spel is begonnen als Kickstarter project en wist daar een mooie 103.770 euro in te zamelen. Steeds meer bedrijven maken gebruik van Kickstarter, denk maar aan Divinity: Original Sin, Shovel Knight of Superhot. Of Deliver Us The Moon mee in dit rijtje succesvolle Kickstarter projecten hoort te staan, lees je hier.
Het verhaal brengt ons naar de nabije toekomst. De grondstoffen van de Aarde zijn opgebruikt en dat heeft erg kwalijke effecten. Steden en landen worden geteisterd door grote zandstormen die ook voor voortdurende stroompannes zorgen. Om de Aarde te redden heeft men de World Space Agency opgericht. Het doel: hernieuwbare energiebronnen zoeken op de maan. Het project werd opgestart en alles ging goed tot de communicatie met de maanbasis plots uitviel en er geen stroom meer naar de Aarde werd gestuurd. Je kruipt in de huid van een astronaut die naar de maan wordt gestuurd om uit te zoeken wat er is gebeurd en om de energiebron te herstellen.
Het spel is nog maar net opgestart en je moet al meteen je ruimteschip lanceren richting de maan. Je moet onder andere brandstofleidingen loskoppelen terwijl de leden van je team aan het schuilen zijn van een zandstorm. Eens je door de ruimte zweeft moet je alle machines opstarten en de maanlanding begeleiden. Vervolgens kom je aan op de maan en kun je de ruimtebasis verkennen. Je hebt voldoende vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Het is zelfs mogelijk om in een maanwagen rond te rijden. Wanneer je op het maanoppervlak rondhuppelt, moet je wel voortdurend nagaan of er nog genoeg zuurstof is. Na drie minuten moet je weer in de maanbasis staan of je stikt, tenzij je extra zuurstofflessen kunt vinden die 30 seconden extra zuurstof geven.
Grafisch heeft Deliver Us The Moon best wel wat moois te bieden. De maan en haar vele kraters zijn met de nodige details weergegeven en de ruimtebasis met alles wat erbij komt kijken voelt erg realistisch aan. Alles komt knap in beeld tijdens de cutscenes, die met veel drama en over de top momenten zijn gevuld. KeokeN wandelt hiermee soms op de grens van het cartoonesque, maar maakt gelukkig de oversteek nooit.
Doorheen het spel bemachtig je allerlei papierwerk dat je kunt doornemen en kun je de laatste momenten van de bemanningsleden herbekijken. Het is erg belangrijk dat je hier de tijd voor neemt, omdat al deze informatie uiteindelijk de schakels vormen die het verhaal in elkaar laten klikken. Heb je de nota’s niet doorgenomen of gezocht, dan kan het zijn dat het verhaal nog enkele vraagtekens kent.
Je wordt regelmatig geconfronteerd met puzzels om op te lossen. Deze niet al te moeilijke raadsels vormen een leuke afwisseling. Helaas kunnen we dat niet van alle gameplay elementen zeggen. Zo zijn er quicktime events op de meest vreemde momenten, waarbij je dus snel op een knop moet drukken om een gevaarlijk moment te overleven. Ook de optimalisatie is niet wat het hoort te zijn. Op de hogere grafische settings begint het spel in bepaalde gebieden te haperen en dat terwijl de computer waar we alles op testen makkelijk voldoet aan alle specificaties.
- Mooi afgewerkte graphics
- Leuke puzzels
- Interessante cutscenes
- Optimalisatie
- Erg kort verhaal
- 13 in een dozijn