Super Mario Maker 2
De aanpak die Nintendo hanteerde bij een aantal van de betere Wii U games, de Deluxe behandeling, liet toe een grotere spelersbasis te creëren op de Switch, een populairder platform. Super Mario Maker werd echter een volledig nieuwe game gegund, waardoor dit tweede deel iets langer op zich liet wachten. Laat ons even kijken of deze nieuwe ontwikkel-en-speel-tool het wachten waard was.
Voor wie het concept nog niet bekend is: Super Mario Maker 2 laat spelers, net zoals diens voorganger, toe om zelf levels in de stijl van Super Mario Bros-games te ontwerpen, spelen en delen. Het spel bevat veel invloeden van het SNES-tijdperk: we horen in de menu's remixes van onder andere een geheime Super Mario World-wereld en hernieuwde deuntjes van Mario Paint. In zijn geheel worden echter stijlen uit volgende tijdperken ontleend:
- NES: Super Mario Bros & Super Mario Bros 3
- SNES: Super Mario World
- Nintendo DS: New Super Mario Bros
- Wii U: Super Mario 3D World
Op die manier komen de stijlen van Super Mario Bros-games terug die ontstaan zijn op zowel handheld- als vaste consoles, ideaal dus voor de hybride Nintendo Switch. We willen nog even vermelden dat de console hier in het Engels staat ingesteld. Spelmodi kunnen dus andere benamingen hebben bij een Switch die in het Nederlands staat ingesteld.
Course Maker
Begeleiding voor de basics gebeurt door Nina & Yamamura (duif, maar ook gebrevetteerd Super Mario Maker levelinstructeur): ze leren je onderdelen plaatsen en continu testen, om een speelbaar level te creëren, met oog op delen met andere spelers. Op jouw beurt zal je dan de creaties van anderen kunnen testen. Deze basics kan je nadien, samen met andere lessen en een overzicht van Mario's moves, overlopen in Yamamura's Dojo (een aparte spelmodus).
In de Course Maker kan je onderdelen, vijanden en geluidseffecten combineren om zo het leukste/grappigste/moeilijkste level te maken, wat je zelf ook maar wil. Er kan worden gekozen voor de stijlen van Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World, New Super Mario Bros en Super Mario 3D World (echter in 2D), met verschillende thema's (bos, luchtschip, grot,...). De stijl van Super Mario 3D World is nieuw en, hoewel er enkele kleine verschillen zijn met New Super Mario Bros (onder meer de inmiddels gekende kat power-up), vragen we ons af of deze verschillend genoeg zijn om van een volledig nieuwe stijl te spreken. Doordat deze stijl onder een aparte noemer "Extra Game Styles" wordt ondergebracht, vragen we ons tevens af of er nog uitbreidingen mogelijk zijn.
Uiteraard ligt in dit spel de nadruk op het creatieve, dus hoe origineler je je level kan maken, hoe vaker mensen het zullen willen spelen. Om je daarbij te helpen, kan Autoscroll (het fenomeen waarbij de camera automatisch vooruit beweegt) worden geactiveerd; tevens kan je de Timer aanpassen en kunnen Clear Conditions worden toegevoegd. Deze voorwaarden om een level uit te spelen maken opnieuw dat een traditionele formule toch verfrissende ideeën en ervaringen kan opleveren.
Co-op Making laat toe dat twee spelers samen een level kunnen creëren, al is dit eerder een toevoeging die "voor de gezelligheid" lijkt gemaakt te zijn. Om je eigen visie voor een level naar voor te brengen, kan je dit naar onze mening best individueel doen. Net als in de vorige telg kan je voorwerpen en vijanden combineren, in haast (maar helaas en uiteraard niet werkelijk) eindeloze mogelijkheden. Wil je zo een Thwomp zijwaarts laten bewegen met een parachute (om hem te vertragen)? Dat kan.
Belangrijk weetje: in handheld modus kan je het touchscreen van de Switch gebruiken, wat het maken van levels intuïtiever en makkelijker maakt.
Story Mode
Wellicht de beste toevoeging aan Super Mario Maker 2 is de Story Mode. Undodog (het hondje dat in Course Maker als tool wordt gebruikt om acties ongedaan te maken) heeft per ongeluk het kasteel van Prinses Peach ongedaan gemaakt. Door jobs (levels) te voltooien, waarvan het vooral de bedoeling is dat het spel je inspiratie geeft om zelf levels te creëren, verdien je munten. Deze munten kan je dan inzetten om onderdelen van het kasteel opnieuw op te bouwen. Dit doe je op je eigen tempo en uiteraard zal iedere speler dit zo efficiënt mogelijk willen doen.
Moeilijkere levels leveren meer munten op en, wanneer het uitspelen van een level echt te moeilijk blijkt, komt kleine broer Luigi een handje helpen. Je kan dan ofwel hulpvoorwerpen inschakelen, ofwel het volledige level door hem laten voltooien (al kan je hem gelukkig ook gewoon laten opzouten en het in je eentje opnieuw proberen). Je verdient daarbij evenwel geen extra munten, die je anders tijdens het spelen wel kan verzamelen. Luigi komt wel van pas, want sommige levels kunnen behoorlijk pittig zijn, wat we zeker als pluspunt beschouwen. De opzet van Mario Maker laat ook de ontwikkelaar in deze vooropgestelde levels toe om met minder traditionele levels uit de hoek te komen, wat voor verfrissende, doch erg kwalitatieve spelervaringen heeft gezorgd. Wat ons betreft mag hieruit inspiratie worden gehaald om de Mario games van de hoofdreeks hier en daar onverwacht wat moeilijker te maken.
Course World
In Course World vinden we een soort social media platform terug, speciaal ontworpen voor Super Mario Maker 2. Je maakt je eigen profiel aan met behulp van een Mii, die je kan kleden (en een pose geven). Vervolgens kan je aan de slag met volgende submodi en spelinhoud die door anderen werd gecreëerd:
- Courses (onderverdeeld in Hot, Popular, New & Detailed Search): Hier kan je levels van andere gamers over de hele wereld spelen, downloaden en voorzien van een like en/of comment voor de ontwerper.
- Leaderboards, wat een soort ranking-systeem voorstelt.
- Network Play:
- Global Play: Multiplayer Co-op & Multiplayer Versus. Deze spelmodi lijken alvast veel in hun mars te vinden, maar helaas zijn we er in de pre-release versie van de game niet in geslaagd om verbinding te maken met andere spelers.
- Nearby Play: Deze modus zou dezelfde mogelijkheden moeten bieden als de voorgaande, alleen lokaal in plaats van over het internet.
- Endless Challenge: In deze modus is het de bedoeling om zoveel mogelijk levels uit te spelen voordat je levens op zijn. Wat ons betreft een favoriet, die gelukkig vanuit de vorige game werd meegenomen.
Coursebot is tot slot een individuele spelmodus die je simpelweg toelaat om je eigen gemaakte levels te spelen, alsook degene die je hebt gedownloaded offline (opnieuw) te voltooien. Het is met andere woorden die nodige modus die ook in deze Maker het spelen in de kijker zet.
- Meer mogelijkheden om te creëren en spelen
- Toevoeging van Story Mode
- Geen Amiibo-ondersteuning
geen amiibo = geen suprise mechanics en pay 2 win dus ik zie niet in hoe dat echt negatief kan zijn.
Geplaatst op 2019-06-27 15:27:47
Can't tell if you're being sarcastic, maar amiibo's brachtten enkel costumes voor hetzelfde character dus geen echte surprises of pay2win, just saying
Geplaatst op 2019-06-27 22:06:37
speel eens bayonetta 2. je kan de volledige store leeg kopen en zoveel items krijgen dat je het spel niet eens hoeft te spelen om alles te hebben. gewoon iedere dag wat amiibo's inscannen en klaar. en zo zijn er nog waar ze u items geven waar je ingame serieus voor mag grinden.
en enkel costumes: weeral in bayonetta 2 mag je daar lang spelen en halo's sparen. met amiibo's enkele dagen scannen en klaar je hebt ze allemaal.
Geplaatst op 2019-06-28 05:27:47
In de eerste Super Mario Maker speelde je met een Amiibo een power-up vrij die weinig anders deed dan een gewone Mushroom, indien ik me niet vergis. De power-up gaf je wel het (pixellated) uiterlijk van je Amiibo, wat een leuke toevoeging was voor mensen die er zo al wat hadden verzameld.
Geplaatst op 2019-06-28 09:15:35
Dusss, 1 case maakt de regel?
Je zou bijna durven denken dat men geluisterd heeft naar de Amiibo-feedback van Bayonetta 2 en besloten heeft geen (nutteloze?) Amiibo-feature te hebben.
Onmogelijk belachelijk natuurlijk...
Swat, ze hadden leuke gimmicks kunnen doen.
Met Sonic-Amiibo heb je Sonic in Mario Maker 2 bv. ...?
swat...
Geplaatst op 2019-06-28 10:46:12
het was gewoon het eerste dat in me opkwam. er zijn genoeg games waar het zo werkt of bepaalde items achter de paywall zitten. we klagen er niet zoveel over omdat we een hoop plastiek in de plaats krijgen. het punt blijft dat het er in sommige games serieus over gaat wat je ermee kan doen
om maar een paar games te geven: mario odyssey of mario gebruik een amiibo om de power moons aan te wijzen,
zelda: geen idee wat daar allemaal van items allemaal te verkrijgen zijn met amiibo maar het is veel + epona
metroid, waarom de hoge moeilijkheidsgraad vrijspelen als je gewoon een amiibo op uw controller kan zetten, ...
en natuurlijk starlink die het slechtste naar boven heeft gebracht in deze categorie. ben je dood, betaal voor een schip om verder te spelen of begin opnieuw. maar geef de reviewers wel een hele doos vol zodat ze er niet zoveel last van hebben. er is een reden dat ze heel dit systeem hebben aangepast na een tijd.
Geplaatst op 2019-06-28 13:24:16
Ik spreek uiteraard niet voor elke website, maar wij kregen voor Super Mario Maker op Wii U alleszins geen enkele Amiibo voor de review :p niettemin vond ik het een heel leuke functionaliteit. Het werkt voor mij nu ook een beetje als volgt: mensen hebben inmiddels betaald voor die Amiibo (en de idee dat ze in games geïmplementeerd zouden worden), dus mogen ze wel voldoen aan die verwachtingen, of toch een beetje :)
Geplaatst op 2019-06-28 22:40:26