World War Z
World War Z
[Gespeeld op pc]
De meeste onder ons zijn wel bekend met Left 4 Dead, de co-op zombieshooter ontwikkeld door Valve. Doorheen de jaren kregen we nooit echt games die dezelfde formule uitprobeerden in het zombiegenre, dus bleven de fans wat op hun honger zitten, maar dat kan nu wel eens veranderen met World War Z.
World War Z is qua setting gebaseerd op het boek en de film die dezelfde naam delen. Samen met een groep van vier spelers neem je het op tegen een horde zombies. Hiervoor ga je deels de wereld rond en reis je naar New York, Moskou, Jerusalem en Tokio. Elke bestemming is onderverdeeld in een aantal hoofdstukken die je vrijwel meteen kan selecteren. Je hoeft de bestemmingen dus niet in een lineair pad te volgen, want een samenhangend verhaal zit er niet in. Bij de verschillende bestemmingen krijg je wat achtergrondverhaal en een klein doel dat je moet halen, maar je moet er niet veel van verwachten. De missies zelf zijn ook steeds voorzien van dezelfde formule. Je moet naar bepaalde positie lopen en erna een opdracht volbrengen welke je even in moeilijkheden brengt. Op het einde moet je dan een hele hoop zombies weten te verslaan door een positie te verdedigen. Je vindt dan hulpmiddelen terug, waaronder MG's, mortieren en meer, om je te helpen tegen de aanstormende zombies, maar munitie is wel steeds schaars. World War Z heeft voldoende afwisseling op vlak van zombies en het deed ons wel wat denken aan Left 4 Dead. Zo heb je een screamer die andere zombies aanroept en naar je stuurt, een stalker die in de schaduwen wacht, zombies met een hazmatpak die dodelijk gas uitspuwen en een tank die je zonder probleem bestormt en wel wat kogels kan verdragen.
Omdat de co-op steunt op de herspeelbaardheid heb je uiteraard ook een aantal moeilijkheidsgraden. World War Z heeft er in totaal vijf en wij speelden de hele tijd op 'normal'. Het gaf een uitdagend gevoel, maar wanneer dit te weinig is, heb je gelukkig nog tot drie niveaus hoger. Het kan ook zorgen voor een iets andere speelstijl, want met gedempte wapens kan je eenvoudig zombies neerhalen zonder de horde te alarmeren. Het begin van iedere match verloopt ook deels op deze manier tot iemand zonder kogels geraakt. Vanaf dat moment gaat iedereen luidt en krijg je een stormloop naar je positie. Aan de start van de co-op kan je steeds uit zes verschillende klassen kiezen. Iedere klasse bezit zijn vaardigheden die je moeten helpen in het avontuur. Uiteraard vallen deze vaardigheden vrij te spelen in de tech tree. Na iedere match verkrijg je in-game currency die je kan gebruiken om nieuwe vaardigheden vrij te spelen, maar let op. Om bepaalde vaardigheden vrij te spelen, moet je uiteraard de benodigde ervaringspunten beschikken. Die vergaar je door gewoon met de klasse te spelen. Het zorgt ervoor dat je gaat afwisselen, maar wij zweerden toch trouw aan onze Gunslinger.
Van ieder wapen dat je gebruikt, kan je ook een verbeterde versie van verkrijgen. Het wapen wordt dan voorzien van enkele attachments die de stats al dan niet verbeteren in een bepaalde richting. Ook hier gebruik je de in-game currency om deze betere wapens aan te kopen en te gebruiken. Het laat je toe om je startwapen te verbeteren, waardoor het iets eenvoudiger gaat, maar er is ook een nadeel aan verbonden. Om je wapen te verbeteren, moet je het gebruiken, want dan vergaar je ervaringspunten, maar bij de meeste wapens moet je deze eerst vinden in de match zelf. Het kan dus zijn dat je een bepaald wapen niet altijd tegenkomt en je deze dan moeilijk kan upgraden naar je eigen keuze. Je hebt dan ook verschillende tiers in de wapens, waardoor je snel je level 1 tier wapen inwisselt voor een level 2 of 3 tier wapen, waardoor je level tier 1 wapen nooit echt de ervaringspunten verkrijgt. Tenzij je uiteraard het level 1 tier wapen blijft gebruiken, maar dan doe je natuurlijk minder schade en maak je het jezelf gewoon moeilijker.
De multiplayer, die je naast de co-op terugvindt, bevat de standaard modes die je in elke game wel terugvindt, maar men heeft er een kleine twist aan gegeven. Zo heb je team deathmatch waar je als een team de vijand bestrijdt, maar je hebt een metertje voor het lawaai dat je maakt. Wanneer je teveel lawaai maakt, wordt een horde aan zombies geroepen en dan heb je als team twee vijanden te bevechten. De multiplayer dient als een kleine afwisseling voor de co-op, maar uiteindelijk grepen we steeds weer naar de co-op omdat we daar het meest plezier beleefde. In de multiplayer heb je een totaal van vijf modes en 10 klassen. Elke klasse bestaat uit een bepaalde loadout. Zo heb je twee wapens die voor elke klasse anders zijn, maar ook een specifiek heavy weapon dat uniek is per klasse. Door te spelen verkrijg je puntjes waardoor je later je heavy weapon kan loslaten op de tegenstander. Ook hier kan je weer ervaringspunten verkrijgen om je verschillende klassen te verbeteren.
Grafisch is de titel nu niet een absolute topper, maar het ziet er nog steeds goed uit. De verschillende locaties zorgen voor een aangename afwisseling in de omgevingen. De titel is wel sterk in de hoeveelheid zombies dat het op het scherm kan toveren zonder echt een performance probleem te krijgen. Het is geweldig wanneer je de zombies op elkaar ziet klimmen om naar een hogere verdieping te geraken waar je ze staat te beschieten. Wanneer je dan richt op de basis zie je de toren mooi in elkaar zakken, wat toch wel een goed gevoel geeft. De game bezit wel enkele kleine bugjes. Zo triggerde het niet altijd correct om een kistje te openen of pikte het een verkeerd item op, maar niks baanbrekend dat het spelplezier teniet doet.
- Zombie hordes
- Verschillende locaties
- (Verhaal)
- Iets meer mappen
- Unlock wapens
Hmmm.. ik hoorde slechtere dingen dus dit is iets hoopgevender! Maar toch wachten op een sale..
Geplaatst op 2019-04-30 18:09:22
Want wat ik gezien heb een vet spel, maar omdat er geen freeroam in zit kan dit voor de meeste een tegenvallen zijn.
Ik had me nog niet in de game verdiept, maar wat ik voor release had gezien deed me denken aan left4dead x division.
Toen ik de eerste gameplay na release zag en na mission complete weer hoofdmenus, baalde ik gelijk dat er dus geen freeroam in zat.
Gameplay en spanning zit wel goed.
Geplaatst op 2019-04-30 18:15:33
Ga ik zeker checken! Division vond ik zeer vermakelijk!
Geplaatst op 2019-04-30 22:16:22
Ja dus deze niet want geen freeroam als in division.
Dit is echt een spirituele opvolger van l4d in mijn ogen.
Jammer want daar ben ik sneller op uitgekeken dan freeroam.
Geplaatst op 2019-05-02 19:21:52