Anno 1800
Anno 1800
[Geschreven door Joeri]
De Anno franchise is al meer dan twintig jaar een gevestigde waarde onder de strategiespellen. Nadat ontwikkelaar Blue Byte zich de laatste paar games op de toekomst had gericht, kijkt de franchise met Anno 1800 weer naar het verleden. Deze keer worden we in de industriële revolutie gegooid en kunnen we weer aan de slag met het bouwen van dorpen, steden en machtige vloten. Zal de geschiedenis zich herhalen en is ook deze nieuwste telg een toppertje?
Wie Anno 1800 voor het eerst opstart, kan best meteen aan de slag gaan met de campaign. Het verhaal, dat best leuk in elkaar zit, functioneert vooral als een uitgebreide tutorial waarin je de basisbeginselen uitgelegd krijgt. Het verhaal is helaas wel korter dan dat van vorige Anno-games. Je vader is in vreemde omstandigheden aan zijn einde gekomen. Aan jou om zijn legende verder te zetten en te achterhalen wat er precies is gebeurd. Doorheen het verhaal word je nu en dan verrast door plotwendingen. Echter zijn de omringende figuren die je leert kennen, allemaal nogal eentonig. Eens het verhaal is afgelopen, gaat de singleplayer over in een typische sandbox modus en kun je helemaal doen wat je zelf wil.
Wie een succesvolle metropool wil starten, moet eerst klein beginnen. De hele basis waar je handel en het geluk van je mensen van afhangt, is het maken van goede productieketens. Wil je planken om huizen mee te bouwen? Dan zul je eerst een houthakker en een houtzagerij moeten neerzetten. En hoe geavanceerder je dorp, hoe meer je van deze ketens moet
neerzetten. Een simpele boer zal al tevreden zijn met een eenvoudig stukje vis op zijn bord. Voor de hoger opgeleide werkmensen of gespecialiseerde ambachtsmensen moet je je al wat beter organiseren. Zo hebben chique huizen mooie ramen nodig. Hiervoor moet je bouwen: een houthakker dit kaders voor de ramen kan maken, een gebouw waar zand verzameld kan worden en een gebouw dat dat zand vervolgens verwerkt naar glas.
Het hele spel ben je beperkt tot eilanden. Je hebt dus maar een beperkte ruimte om alles op te plaatsen en goed organiseren is dus van het grootste belang. Je gaat van start in de Oude Wereld, die zich in Europa bevindt. Later in het spel ga je naar Zuid-Amerika en op beide werelddelen kun je andere eilanden koloniseren om je rijk uit te breiden. Beide werelddelen zorgen ook voor andere grondstoffen. Wie rietsuiker of rum wil produceren, zal dit in Zuid-Amerika moeten doen. Zuid-Amerika daarentegen heeft dan weer wat minder metaal in de grond en dus zul je ijzer moeten laten overkomen. Het leggen van goede handelsroutes tussen je eilanden is hierdoor van belang, zodat elk eiland over dezelfde materialen beschikt en je volk tevreden blijft.
De map is dus redelijk groot maar je verliest nooit het overzicht van je handelsroutes en van je economie met behulp van handige mappen. Het wisselen tussen al je verschillende eilanden verloopt naadloos. Weg zijn de laadschermen van weleer, je kunt alles bekijken in een handomdraai. En dat is best wel een indrukwekkend gegeven aangezien Anno 1800 grafisch erg sterk uit de hoek komt. De eilanden zien er prachtig uit en de steden komen echt tot leven. Zet je enkele huizen neer dan zie je meteen kinderen door de straten rennen en volwassenen die hun dagtaken uitvoeren. Graanvelden dansen op en neer in de wind en afhankelijk van je prestaties houden je inwoners parades of komen ze in opstand. Het is een feest voor het oog en er zijn tal van details om te ontdekken.
Op vaste regelmaat wordt er ook een krant uitgebracht die al je stedelingen zullen lezen. Hierin staan recente gebeurtenissen uit je dorp en die hebben invloed op het gemoed van je
inwoners. Is er net een brand uitgebroken en komt dit in de krant? Dan voelt iedereen zich een hele tijd onveilig en ongelukkiger. Heb je net een nieuw eiland gekoloniseerd? Dan is iedereen gemotiveerd om dit eiland te helpen en zal je productie versnellen. Echter bestond de term ‘fake news’ ook al in de 19e eeuw en kun je zelf bepalen om negatieve artikels te verwijderen en deze om te vormen tot positieve verhalen. Hiervoor zul je enkel wat invloedspunten moeten spenderen, die je verdient door bepaalde doelstellingen te halen.
Naast het organiseren van je eigen steden, zul je ook nog moeten omgaan met andere figuren die ook een imperium willen opbouwen. Elke factie heeft zijn eigen persoonlijkheid en dus zul je iedereen op een andere manier moeten paaien als je handel met ze wil drijven. Echt veel opties heb je echter niet. Je kunt ze ofwel geld schenken, een compliment geven of een missie voor ze doen. Heb je een goede band met iemand opgebouwd dan kun je een alliantie vormen. Gaat het echter de verkeerde kant op dan kan er oorlog uitbreken. En oorlogen worden in Anno 1800 helemaal uitgevochten op zee. Je kunt een oorlogsvloot bouwen en andere havens en schepen aanvallen. Helaas is dit allemaal nogal simplistisch opgezet. Je hoeft gewoon een schip het bevel te geven om een bepaald doel aan te vallen en de rest gebeurt automatisch. Je kunt je schepen dus niet tactisch opstellen, waardoor de persoon met de sterkste schepen eigenlijk altijd wint. Door de eenvoud van deze gevechten, wordt oorlog al snel erg repetitief.
- Grafisch erg gedetailleerd
- Uitdagende gameplay
- Er is altijd wel iets te doen
- Voldoende diepgang
- Flauwe campaign
- Gevechten te eenvoudig
Heb je toevallig ook de multiplayer kunnen testen?
Geplaatst op 2019-04-18 10:38:56
Ik heb het gisteren met 2 andere online gespeeld toch zeker 2 uur aan een stuk, en het ging heel vlot zonder disconnect of enige andere problemen.
Geplaatst op 2019-04-18 19:03:10
Ah nice. Thx
Geplaatst op 2019-04-18 19:32:13