REVIEW | Anno 1800: Docklands
Het derde seizoen van Anno 1800 gaat van start en dus kunnen strategiefans zich weer verblijden met downloadbare content. Ditmaal wordt de Docklands-uitbreiding toegevoegd aan Anno 1800, een pakket dat de focus legt op havens. Met extra mogelijkheden om te handelen, organiseren en verfraaien, kun je het kloppende hart van je steden nog krachtiger maken. Weet Ubisoft in dit derde seizoen nog steeds waardevolle content toe te voegen?
Wat is Anno 1800 weer precies? In deze ambitieuze game moet je een dorp opzetten en laten uitgroeien tot een drukbevolkte stad. Je kunt je vestigen op verschillende eilanden en kunt zelfs het nieuwe continent Zuid-Amerika inpalmen. Een succesvolle stad bestaat uit tal van ketens die gedreven worden door vraag en aanbod. Je bevolking heeft namelijk voedsel en kledij nodig en hoe hoger hun stand, hoe meer eisen er worden gesteld. Als je je bevolking brood wil geven, zul je graanvelden moeten aanplanten. Vervolgens moet dit graan worden vermalen tot bloem in graanmolens. Hiermee kunnen bakkers dan weer aan de slag om brood te produceren.
Dit is slechts één van de vele ketens die ervoor zorgen dat je meer bewoners kunt huisvesten. Aangezien elke stad zich op een eiland bevindt, is plaatsgebrek een constante zorg. Je zult dus keuzes moeten maken en per eiland bepaalde producties voorrang moeten geven. Hier komt het belang van je haven de kop opsteken. Een efficiënte haven zorgt ervoor dat je stad zal overleven. Je kunt vrachtschepen op pad sturen om goederen te ruilen met je eigen steden of goederen gaan opkopen bij concurrerende spelers. Zodoende kun je steeds alle benodigde handelswaren verkrijgen die je nodig hebt, ondanks het plaatsgebrek. Een goede cashflow is daarbij zeer belangrijk, want als je goederen te duur inkoopt of te goedkoop verkoopt, kun je in de kortste keren bankroet gaan. Alsof dit alles nog niet genoeg is, kunnen piraten je schepen laten zinken en kunnen andere spelers je de oorlog verklaren.
Deze uitdagende gameplay, gepaard met de gedetailleerde graphics, zorgde ervoor dat het spel een erg mooie score kreeg in onze review. Het spel is in tussentijd ook al uitgebreid met verschillende andere uitbreidingspakketten. The Passage geeft je de optie om de noordpoolcirkel te verkennen, Bright Harvest brengt tractoren voor eenvoudigere oogsten en daarbovenop zijn er nog tal van kleine aanpassingen doorgevoerd. Docklands is dus de nieuwe telg in een lange reeks, maar wat brengt deze uitbreiding met zich mee?
Docklands kan meteen toegevoegd worden aan bestaande savegames en gaat van start wanneer je 250 Artisans in je stad hebt wonen. Je moet dus al wel even aan het spelen zijn voor de uitbreiding zijn vruchten afwerpt. Wanneer je dit aantal bereikt, krijg je toegang tot de Main Wharf. Deze uitgebreide kade zorgt voor een complete aanpassing van je haven en weet meerdere gebouwen te combineren tot een compact formaat. Zo kun je rond de Main Wharf verschillende depots, kranen, handelskantoren, pieren en laadkades plaatsen. Het kost flink wat goederen om alles te kunnen bouwen, maar je wint er heel wat plek mee op de vaak erg kleine kuststrook die je kunt bezetten. Alle gebouwen van de Main Wharf passen stilistisch erg goed bij elkaar en kennen flink wat details, zoals we het gewoon zijn van Anno 1800.
Het belangrijkste gebouw dat je kunt plaatsen is het nieuwe handelskantoor, waar je import- en exportcontracten kunt afsluiten. Hier kun je overtollige goederen laten ruilen voor goederen waar je een gebrek aan hebt. Heb je te weinig glas, maar teveel bier? Dan kun je vast wel een contract aanmaken waarbij je enkele biertjes kunt ruilen voor wat glas. Het menu waarin je de ruilhandel kunt opzetten is duidelijk en makkelijk in gebruik. Dat is misschien wel het grote probleem van Docklands, het maakt de gameplay te gemakkelijk wanneer je het slim aanpakt. De NPC’s zijn te vriendschappelijk met hun aanbiedingen en zullen in overdreven mate met je handelen. Zo kun je bijvoorbeeld op een tweede eiland de focus leggen op het maken van zeep. Vervolgens kun je alle zeep ruilen met voorwerpen die je nodig hebt, waardoor je nog maar zelden een tekort hebt aan goederen. Later in het spel vervalt deze eenvoud dan weer gedeeltelijk, doordat Kapitein Tobias niet de snelste stuurman is. Hij kan het grote aantal orders na verloop van tijd niet zo goed bijhouden. Het betreft dus een vereenvoudiging van de ‘middle game’.
Daarnaast zijn er nog tal van ornamenten waarmee je de haven kunt opvrolijken en je stad aantrekkelijker kunt maken voor toeristen. Denk hierbij aan decoratieve ankers, roeiboten en vuurtorens. Elk gebouw gaat natuurlijk gepaard met unieke animaties van onder andere dokwerkers die druk in de weer zijn. Deze pracht en praal werkt hypnotiserend en zal je aandacht opeisen.
Docklands is een degelijke start voor het derde seizoen van Anno 1800. Alle gebouwen en animaties zijn prachtig zoals we het gewoon zijn. Je hebt veel meer vrijheid om de haven in te richten en ook de manier waarop je aan handel doet is helemaal omgegooid. Hierdoor is het eenvoudiger om je stad van bepaalde goederen te voorzien. Het is alleen jammer dat de balans op sommige vlakken zoek is. Zo kun je bijvoorbeeld 100 sigaren ruilen voor 1.000 goud, waardoor het eigenlijk geen nut meer heeft om een goudmijn te openen. Ondanks dit probleem heeft Docklands genoeg te bieden voor een lage prijs.
- Tal van details en prachtige animaties
- Duidelijke menu's
- Een totaal nieuwe haven
- Handelssysteem makkelijk te misbruiken
- Gebrek aan balans
Mijn hoofdzakelijke kritiek voor Anno 1800 zit em in de prestaties. Zeker als je game wat langer begint te duren dan gaat alles merkbaar trager lopen.
Geplaatst op 2021-03-05 00:30:23
Hmmm, goed om te weten
Geplaatst op 2021-03-08 14:44:33