Warparty
Warparty
[gespeeld op pc]
[geschreven door Joeri]
Het gebeurt niet zo vaak dat een Belgische developer een spel uitbrengt, dus kijken wij altijd met interesse wanneer dat wel gebeurt. Warcave en Crazy Monkey Studios hebben hun krachten gebundeld en komen met Warparty, een spel dat zich afspeelt in de prehistorie. Verschillende facties gaan de strijd met elkaar aan om dorpen te plunderen, schatten te verzamelen en de wereld te veroveren. Men is hiervoor duidelijk inspiratie gaan halen bij andere klassieke real-time strategy series als Age of Empires en Warcraft.
In Warparty kun je drie verschillende facties controleren: De Wildlanders, de Necromas en de Vithara. Elke factie komt met een eigen campagne en ze spelen allemaal ook compleet anders. Beginners kunnen best aan de slag met de Wildlanders, die een goede balans vinden tussen het trainen van troepen en het bouwen van gebouwen. Ben je klaar voor het stevigere werk dan kun je zombies creëren met de Necromas of wilde dinosaurussen trainen met de Vithara.
Elke campagne geeft je de controle over een held die heerst over zijn volk. Samen met enkele dorpelingen en wat strijders moet je vervolgens een bloeiend dorp uit de grond stampen. Dit doe je door eerst op zoek te gaan naar voedsel en kristallen. Deze twee zaken vormen de basis van alles wat je maar kunt bouwen. Al snel kun je boerderijen bouwen of handelaren op pad sturen die kristallen voor je zullen verdienen. Echt strategisch of diepgaand is het vergaren van grondstoffen dus niet.
Dat betekent echter niet dat Warparty een eenvoudig spel is. Zelfs in de lagere moeilijkheidsgraden heeft je virtuele tegenstander geen medelijden en voor je het weet staat er een hele horde barbaren op je voordeur te kloppen. Pas wanneer je na enkele missies het ritme van het spel goed te pakken hebt, zul je hier voldoende weerstand aan kunnen bieden. Het tempo ligt hoog en je aantal muisklikken per minuut zullen meer vruchten afwerpen dan het uitdokteren van allerlei strategische plannetjes. Wie het snelst een groot leger kan bouwen is vrijwel zeker van de overwinning.
De maps laten gelukkig wel wat ruimte om je troepen goed op te stellen om voordelen te vergaren. Zo zijn er verlaten tempels die je kunt inpalmen. Deze brengen voordelen met zich mee waardoor je bijvoorbeeld sneller spreuken kunt gebruiken. Elke factie heeft bepaalde spreuken die je te allen tijde kunt gebruiken, zolang je maar genoeg tempels overneemt of religieuze gebouwen weet neer te zetten. Zo kun je een horde zombies op de map laten verschijnen of vechtende troepen een aanvals- of verdedigingsbonus geven.
Er zijn wel enkele vreemde keuzes gemaakt bij de ontwikkeling van het spel. Zo kun je het spel niet opslaan tijdens een missie. Toegegeven, de meeste missies zijn uitgespeeld in 30 tot 60 minuten, maar het gebrek aan deze functie roept vraagtekens op. Speel je geen missie maar een skirmish tegen de computer, dan is opslaan plots wel mogelijk. Zo zijn er nog andere kleine ergernissen zoals troepen die soms niet terugvechten of kleine haperingen wanneer er veel manschappen op het scherm staan.
Het spel neemt echter een andere wending wanneer je online speelt of een offine skirmish start tegen de computer. De eenvoud die de korte campagne uitstraalt is hier niet terug te vinden. Hier moet je echt goed nadenken over het balanceren van je legers. Alle eenheden hebben hun zwakke en sterke punten en dus moet je goed kunnen inschatten waar de tegenstander mee op de proppen zal komen. De drie facties zijn ook redelijk goed gebalanceerd. Waar in de campagne de Necromas duidelijk in het voordeel zijn (mede vanwege het gratis oproepen van zombies), is de uitkomst in de andere spelmodi niet zo snel te voorspellen.
De eigenlijke gameplay straalt echter simpliciteit uit en ook de graphics volgen dit voorbeeld. Warparty oogt erg cartoonish, maar weet zichzelf wel serieus te nemen. De prehistorie komt erg mooi en levendig in beeld en het besturen van dinosaurussen voelt machtig. Door het duidelijke kleurenpalet is het meteen duidelijk welke soort eenheid je aan het besturen bent. Het uitdelen van orders is hierdoor erg eenvoudig, ook bij grotere gevechten. De muziek is aangenaam maar is redelijk beperkt. Je zult erg vaak dezelfde melodie horen. Ook wanneer het gevecht losbarst blijft hetzelfde rustige deuntje spelen. Hierdoor voelt het strijdveld niet altijd even intens aan.
- Dino’s!
- Sterke online en offline skirmishes
- Duidelijke graphics
- Zwakke campagne
- Weinig diepgang
- Matige soundtrack