Warparty
Warparty
De Belgische gamesmarkt is zich de voorbije jaren steeds meer aan het ontwikkelen. De nieuwe studio’s schieten als paddenstoelen uit de grond en er komen steeds vaker degelijke games op de markt. Een van die studio’s is Crazy Monkey Studios, dat met Guns, Gore & Canolli (en diens sequel) al een stevige hit wist te scoren. Met Warparty gooien ze het nu echter over een volledig andere boeg.
Nu, eerlijkheid gebiedt ons om te zeggen dat die laatste zin niet helemaal waar is. Ja, Warparty is een volledig ander soort game dan Guns, Gore & Canolli, maar eigenlijk is het niet helemaal dezelfde ontwikkelaar die achter beide games zit. Warparty is eigenlijk een geesteskind van de studio Warcave, die in 2017 werd opgericht, maar die sinds kort meevaart onder de vlag van Crazy Monkey Studios.
Met Warparty werken Crazy Monkey Studios en Warcave momenteel aan een old school RTS, die zich afspeelt in de prehistorie. Als speler krijg je de leiding over een van de twee facties en is het, zoals steeds het geval is in dit soort games, de bedoeling om je tegenstander onder de voet te lopen om zo het potje te winnen.
Momenteel zijn er dus nog maar twee facties in de game, die ook nog maar in de bètafase zit, maar daar wil de ontwikkelaar in de toekomst verandering in brengen. Er komt sowieso een derde factie en misschien nog wel een vierde factie bij.
De twee huidige facties bieden gelukkig al een vrij aparte speelstijl, om het toch interessant te maken voor verschillende spelers. Een echte naam hebben die facties nog niet, dus laten we ze momenteel maar de rode en de blauwe factie noemen.
De blauwe factie moet het vooral hebben van de brute kracht, met sterke units en zelfs dinosaurussen die je bijstaan in de strijd. De rode factie kiest dan weer meer voor een doordachte aanpak, met magiërs die van op een afstandje kunnen aanvallen. Om die te beschermen kan je een flink pak zombies creëren die tijdens de gevechten als kanonnenvoer zullen dienen.
Die gevechten zijn natuurlijk pas voor een latere fase tijdens een match. Beginnen doe je met het uitbouwen van je settlement, door nieuwe gebouwen neer te poten. Zo kan je nieuwe units maken, resources verzamelen en ga zo maar door. Warparty doet hier niets speciaal ten opzichte van RTS-games zoals we die al kennen. Wat je wel moet weten tijdens het spelen, is dat een settlement maar een beperkt aantal gebouwen aankan. Zodra je die limiet gehaald hebt, moet je een nieuwe settlement beginnen. Zo wil de ontwikkelaar ervoor zorgen dat spelers niet te veel op eenzelfde plek aan de slag gaan en ze de map verder verkennen en er natuurlijk sneller gevechten ontstaan.
Om spelers nog meer aan te sporen de map te ontdekken, zijn er shrines te vinden die je ‘power’ kunnen geven. Die power kan je dan weer gebruiken om speciale vaardigheden in te zetten, zoals een forse aanval of de mogelijkheid om een onzichtbaar deel van de map tijdelijk zichtbaar te maken. Hou er wel rekening mee dat je onderweg ook wilde dinosaurussen kan tegenkomen.
Op vlak van maps zijn de opties momenteel nog beperkt, wat logisch is aangezien de game nog in een bètafase zit. Op die maps kan je nu aan de slag in 1v1 of 2v2, maar het doel is om uiteindelijk met zes spelers op 1 map te werken in een 3v3.
Grafisch kiest Warparty dan weer voor een meer cartoony stijl, met kleurrijke omgevingen die snel herkenbaar zijn.