Two Point Hospital: Pebberley Island
Two Point Hospital: Pebberley Island
[Geschreven door Joeri]
Het is alweer geleden van 1997 geleden dat Theme Hospital ons wist te verblijden met zijn unieke combinatie tussen humor en strategie bij het bouwen van ziekenhuizen. Fans waren dan ook door het dolle heen toen de spirituele opvolger Two Point Hospital verscheen. Het spel was een bescheiden succes en dan is het ook niet verwonderlijk dat er downloadbare content wordt gemaakt. Maakt Pebberley Island een vervolg aan het succes?
Het doel van het spel is onveranderd gebleven. Je krijgt een stukje land en wat geld en het is aan jou om hier een volledig functionerend ziekenhuis mee te bouwen. Door opdrachten te voltooien kun je sterren verdienen en als je er drie hebt, dan mag je behoorlijk trots zijn op je prestatie. Dit laatste is vooral waar voor Pebberley Island, dat drie nieuwe locaties biedt om op te bouwen en je op allerlei manieren probeert tegen te werken. De drie locaties bevinden zich op een nieuw continent dat is overgroeid door een oerwoud. Het eerste ziekenhuis, Pebberley Reef, brengt vreemde natuurfenomenen met zich mee. Zo zul je je moeten voorbereiden tegen onweer, aardbevingen, stevige zonnestralen en uit de hemel vallende kikkers. Hierdoor zul je extra veel conciërges en brandblusapparaten moeten voorzien om te vermijden dat alles een grote chaos wordt. Ook de tropische hitte zorgt ervoor dat je voortdurend koelingssystemen moet plaatsen. Het tweede ziekenhuis, Overgrowth, bevindt zich in het midden van de jungle en hier kun je geen extra stukken grond opkopen. Je kunt ze enkel verdienen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Denk hierbij aan het genezen van een bepaald aantal patiënten of het verdienen van een bepaalde som geld. Tenslotte is er nog de Topless Mountain, waarbij er een ware ‘horde’ modus wordt toegevoegd aan het spel. Patiënten komen niet één voor één binnenwandelen, maar komen in trosjes van minimum 20 je ziekenhuis bestormen. Aan jou om de boel draaiende te houden.
De unieke situaties die je op elke locatie tegenkomt zijn leuk, maar weten de aandacht niet erg lang vast te houden. Zodra je weet hoe je een bepaald probleem moet tackelen, is de grootste moeilijkheid achter de rug en wordt alles weer herleid naar de traditionele gameplay die we gewoon zijn van Two Point Hospital. Jammer dus voor spelers die hoopten op spannende of uitdagende puzzels. Gelukkig is er wel ook de herkenbare humor, die veel weet goed te maken. Er zijn bijna dertig nieuwe ziektes waar je rekening mee dient te houden, stuk voor stuk met ludieke namen zoals Brain Farts (hersenscheten), Krispy Skin (knapperige huid) of Screwball (halve gare). Ziektes komen steeds met dwaze symptomen en voor je het weet loopt je ziekenhuis vol met wandelende papegaaien, hoopjes pixels en mensen met biljartballen in plaats van hun hoofd. De meeste van deze ziektes zijn te verhelpen door de patiënten door te verwijzen naar de apotheker, psycholoog of andere kamers die al in het originele spel beschikbaar waren. Er zijn slechts enkele nieuwe kamers, waarvan de leukste misschien de Escape Room (ontsnappingskamer) is. Hierbij moeten patiënten met het avonturierssyndroom zich Indiana Jones-gewijs zich een weg banen langs speren, valkuilen en vallende rotsblokken.
Ten slotte zijn er nog allerlei nieuwe voorwerpen beschikbaar waarmee je het ziekenhuis een jungle atmosfeer kunt toekennen. Je kunt je muren versieren met bamboe en riet en kunt grote vleesetende planten introduceren als je van een riskante decoratie houdt. Een deel van deze extra’s zijn vergrendeld en zul je moeten vrijspelen door opdrachten te voltooien. Mogelijk dat dit toch nog voor enkele uren extra spelplezier kan zorgen voor completisten.
- Gevoel voor humor
- Leuke nieuwe ziektes
- Nieuwe setting
- Te weinig content
- Lage moeilijkheidsgraad
- Enkel voor de grootste fans
I smiled @ "Leuke nieuwe ziektes"
Geplaatst op 2019-03-21 16:56:36