Battlefield V
Battlefield V
[gespeeld op pc]
Twee jaar geleden keerde ontwikkelaar DICE met Battlefield 1 terug in de geschiedenis en trokken we naar Wereldoorlog I. Nu keert de ontwikkelaar terug naar diens roots en krijgen we Battlefield V dat zich afspeelt gedurende de Tweede Wereldoorlog. Met Battlefield V worden enkele features die we gewend zijn overhoop gegooid en de vraag is natuurlijk of dit wel een goede zaak is.
Om te beginnen maken de war stories die werden geïntroduceerd in Battlefield 1 terug hun intrede. We volgen opnieuw het verhaal van enkele soldaten, maar ontwikkelaar DICE brengt deze keer de verhalen van conflicten die niet meteen bekend zijn bij het grote publiek. Je moet dus geen D-day landing verwachten. In War Stories krijgen we het verhaal van drie verschillende personen op drie verschillende fronten. De drie verhalen heten Under No Flag, Nordlys en Tirailleur en spelen zich respectievelijk af in Noord-Arfrika, Noorwegen en Frankrijk. De War Stories hebben alle drie een vaste formule waarin je de eerste twee delen een lineair pad volgt om de opdracht tot een goed einde te brengen, terwijl je bij het laatste deel een map voorgeschoteld krijgt, waarin je zelf mag kiezen hoe je drie opdrachten tot een goed einde brengt. Dit stukje komt wat repetitief over en we hadden hier graag wat meer variatie gezien.
De verhalen zelf zijn matig tot goed uitgevoerd en het geeft je een ander beeld van de Wereldoorlog op de andere fronten en welke invloed ze hadden. Je merkt dan ook de onderliggende toon die ontwikkelaar DICE probeert te brengen. Oorlog is een hel, maar spijtig genoeg wordt dat wat teniet gedaan met de soms over-the-top actie. Naast het repetieve aspect was de AI nu ook niet meteen van de snuggerste en zorgde hij soms voor een iets mindere ervaring. De War Stories houden je elk voor een goed uurtje zoet, maar meer moet je niet verwachten en herspeelbaarheid zit er niet meteen in. Volgende maand krijgen we wel nog een vierde war story, genaamd The Last Tiger.
De kracht van Battlefield zit natuurlijk in zijn multiplayer. Het is dan ook hier dat we de grootste wijzigingen terugvinden, die de reeks in een nieuwe richting moeten duwen. Om te beginnen is de operation-mode vanuit Battlefield 1 aangepakt, waarbij het nu op een veel grotere schaal afspeelt. Het brengt verschillende modes en mappen samen in een lang gevecht dat doorgaat in vier in-game dagen. Na elke ronde gaat het resultaat mee naar de volgende ronde, waarbij teams voordelen kunnen behalen door goed te presteren in de vorige dag. Grand operations is dan ook de mode die veel mensen zullen spelen. De opzet is geweldig en je krijgt genoeg afwisseling door de verschillende modes en mappen. Het enige minpunt aan de mode is dat je altijd naar een volgende dag gaat. Zo kan je de vijand afwimpelen met je defensies op dag 1, maar wanneer de ronde gedaan is, ga je naar de volgende dag en krijgt die vijand ineens terug vrij spel. Het klinkt allemaal een beetje raar wanneer je als verdedigers perfect werk hebt afgeleverd op dag 1.
Verder heb je de gebruikelijke modes die we reeds kennen vanuit Battlefield 1 en voorgaande Battlefield-titels. Denk bijvoorbeeld aan conquest, team deathmatch, domination en frontlines. Airborne, breakthrough en final stand zijn nog drie modes die uniek zijn bij Battlefield V. Bij airborne spring je uit een vliegtuig, terwijl je de vijandelijke tickets naar nul moet brengen. De naam doet het al een beetje vermoeden, maar bij breakthrough moet je als aanvaller doorheen de linie van de verdedigers zien te breken. Final stand kan je een beetje vergelijken met een eliminatierace. Beide teams starten met een gelimiteerd aantal munitie en wanneer je sterft, kom je niet meer terug. Wanneer er na drie dagen vechten in grand operations geen terechte winnaar bekend is, kom je naar deze mode. Een opmerkelijke afwezige is de rush mode. Deze wordt pas begin volgend jaar aan Battlefield V toegevoegd en dat vinden we wel een beetje spijtig. Anderszijds mag de ontwikkelaar zijn tijd nemen om de mode goed te brengen en niet zoals in Battlefield 1, waar de mode totaal niet paste op de mappen en met zijn gelimiteerd aantal spelers snel een dood tegemoet ging.
Destructie staat nog steeds als een van de grote features van de reeks. Ook hier kan je weer alles in de omgeving naar hartenlust kapot schieten. Vegetatie, bruggen of huizen zijn geen probleem en in Battlefield V is dit weer een stukje beter gedaan. Je kan weer meer van een huis vernietigen en het huis kan nu ook instorten. De vernieling ondervindt nu invloed van de zwaartekracht en het kan gebeuren dat bepaalde zaken een paar seconden later in elkaar zakken. Je kan ook perfect de helft van een huis kapot rijden met je tank door er doorheen te rijden. Het blijft geweldig om een goed geplaatst schot met je tank te plaatsen en de vijand uit het huis zien weg te lopen. Een huis vernielen zoals in Battlefield Bad Company zit er niet in. Bepaalde muren blijven nog rechtstaan, maar hebben nu ook deels hun doel.
Een nieuwe feature voor de reeks is fortifications. Een map volledig kaal bombarderen blijft een geweldig gevoel geven, maar voor de gameplay was dit soms nefast. De verdediging kwam bijvoorbeeld snel zonder enige cover te zitten, waardoor je als aanvaller er eenvoudig over heen kon walsen. Dit wordt met fortifications aangepakt en het systeem laat je toe om bijvoorbeeld huizen terug te versterken met muren aan zandzakjes of gestapelde objecten. Doorheen de map vind je ook tal van bouwmogelijkheden terug waar je enkele defensielijnen kan bouwen. Denk ook hier aan muurtjes van zandzakken, een hoopje zand of prikkeldraad. Bepaalde punten laten je ook toe om loopgraven uit te bouwen die je dan ook nog eens kan verstevingen met extra zandzakken. Je hoort al dat je op de map je volledig kan uitleven en je team kan bijstaan bij het verzorgen van dekking. De support-klasse heeft het voordeel dat ze sneller nieuwe fortifications kunnen bouwen ten opzichte van de andere klassen. Ze kunnen ook meer bouwen, waardoor hun rol van ondersteuning net iets meer wordt doorgeduwd. Zo kunnen ze bruggen repareren, maar ook tank traps plaatsen of vaste machinegeweren bouwen.
Met Battlefield V probeert ontwikkelaar DICE meer focus te leggen op de samenwerking binnen een eenheid. Hiervoor werd attrition in het leven geroepen. Je start met een gelimiteerd aantal magazijnen voor je wapen, een enkele granaat en enkele supplies voor je gadgets. Wanneer je meer munitie wil, moet je beroep doen op je teamgenoten. Men probeert hierdoor te zorgen dat mensen sneller elkaar gaan helpen en dit gebeurt in praktijk inderdaad meer dan in voorgaande titels. Mocht je uiteindelijk geen munitie verkrijgen of wanneer je terug een nieuwe granaat wil, dan vind je op de map verschillende munitie depots terug waar je je volledig kan volladen. Op de verschillende vlaggen kan je ook deze depots bouwen, zodat heel je team ervan kan genieten.
Ook op vlak van health is er een serieuze wijziging doorgevoerd. Om te beginnen is de auto-regen weggehaald en moet je nu jezelf genezen met een med kit. Iedere soldaat krijgt toegang tot eentje. Wanneer deze op is, moet je beroep doen op de medic, maar net zoals de munitie depots voor munitie vind je ook depots terug die je kan gebruiken om je volledige health terug te krijgen, samen met een med kit. Het positieve is ook dat iedereen van je eenheid een gewonde soldaat terug kan rechttrekken, alleen duurt het wat langer dan wanneer een medic het doet. Ook hier merken we meteen dat je meer wordt opgepikt dan vergeefs te moeten roepen om hulp. Uiteraard wordt dit systeem nog beter en beter, maar wij zijn alvast gewonnen voor het idee.
Wanneer je als eenheid goed werk weet te leveren en luistert naar de leider, dan kan je leider enkele aangename extra's voor je eenheid op de map aanroepen. Zo kan hij voorbeeld een iets sterkere tank op het slagveld roepen of een V1-raket naar een bepaalde flag sturen. Het loont dus om als eenheid samen te werken, zodat je sterker uitkomt in de veldslagen. Aan het movement-systeem is ook grondig gewerkt en het voelt allemaal iets natuurlijker aan. Je hebt niet meer die awkward bewegingen vanuit voorgaande Battefield-titels, waar je bijvoorbeeld moeilijk over een klein hekje kon klimmen. Nu kan je over muren klimmen of springen over een afgrond, zodat je personage zich hierna kan optrekken. Ook de mogelijkheid om achteruit te liggen om zo de vijand te bestoken, is in het leven geroepen. Wanneer je dicht bij een explosie bevindt, zal je personage achteruit worden geschoten door de kracht van de naschok. Uiteraard is het systeem nog niet perfect, maar het speelt alleszins beter dan ervoor.
Battlefield zou geen Battlefield zijn als we de vier bekende klassen niet mogen verwachten. De assault, medic, support en recon zijn weer van de partij en staan elk garant voor een verschillende functie op het slagveld. Voertuigen zijn natuurlijk ook van de partij en ook hier heb je enkele veranderingen. Ten eerste kan je de vliegtuigen repareren wanneer je aan het rondvliegen bent en kan je nog manoeuvreren. Verder is de munitie voor de voertuigen ook gelimiteerd en zal je bij de vliegtuigen moeten vliegen naar herlaadpunten die duidelijk zichbaar zijn en bij de tanks moet je naar een munitie- en repareerdepot rijden om je te voorzien van reparaties en nieuwe munitie. Het is dus gedaan met eindloos rondvliegen en onbeperkte munitie. Verder is de besturing van tanks ook aangepakt. Zo krijg je in een third person view hetzelfde systeem als bij World of Tanks, al moeten we zeggen dat het nog niet perfect aanvoelt. Het lijkt dat die nog snel in het spel werd gestoken en nog niet helemaal af was. Dit merk je goed wanneer je wisselt naar de first person view, want daar is de besturing ineens anders. De voertuigen hebben nu elk hun specifieke tech tree, waarbij je nieuwe zaken, zoals het sneller herladen, kan vrijspelen door het voertuig in kwestie te gebruiken.
Bij Battlefield V ligt er minder focus op de progressie in rang, maar meer op de progressie in een bepaalde klasse en een bepaald wapen of voertuig. Wanneer je meer met een bepaalde klasse speelt, zal je hier stijgen in rang. Dit geeft je toegang tot nieuwe wapens en gadgets die je kan gebruiken. Verder heb je ook de progressie bij het gebruik van een wapen of voertuig. Hoe meer je het gebruikt, hoe meer zaken je ervoor vrijspeelt. Denk bijvoorbeeld aan een groter magazijn. Een veel beter systeem dan wat we in Battlefield 1 kregen, want je hebt zin om alles vrij te spelen voor die bepaalde klasse en alles van je wapens of voertuigen vrij te spelen. Spijtig genoeg vinden we het aantal wapens in het spel wel wat aan de lage kant. We hadden graag enkele iconische wapens teruggezien, waaronder de M1 Garand, maar deze komen misschien later. Cosmetische items zijn er ook en het laat je toe om je personage volledig te personaliseren. Van kop tot teen kan je deze aankleden met iets uniek, maar ook je wapens en voertuigen kan je een persoonlijke toets meegeven. Al die progressie en het vrijspelen van nieuwe items is samengenomen in The Company, een persoonlijke landingspagina voor de twee facties, zijnde Britten en Duitsers. Hier voorzie je je wapens met nieuwe attachments, maar kan je ook nieuwe zaken vrijspelen. Spijtig genoeg is de interface barslecht en neemt alles 5 maal te veel muisklikken in beslag om iets te bekomen. Je gaat van menu naar menu en naar menu om iets klein te veranderen. Verder is elke factie apart voorgesteld. Wanneer je de Britse assault uitrust met dynamiet is dit niet automatisch gedaan voor de Duitse. Neen, je mag dezelfde menu's doorlopen om hetzelfde te bekomen aan de Duitse zijde. Dit geldt dan ook voor alles zoals wapens, gadgets en voertuigen. Het is echt een doorn in het oog en bepaalde zaken kan je ook alleen hier veranderen. Wanneer je in een ronde zit, kan je niet even snel dat nieuwe gadget op je wapen vrijspelen en monteren. Hier heeft ontwikkelaar DICE nog veel werk, maar gelukkig heeft men dit al als actiepunt genoteerd.
Verder moet je soms ook lang wachten vooraleer je een server vindt. Je ziet een kleine indiciatie voor hoelang je moet wachten, maar er zijn al momenten geweest dat we er flink dubbel zolang over deden. Wanneer je een server wil verlaten, mag je ook hier enkele minuten wachten. Met Battlefield 1 waren we een beetje verwend op vlak van bugs bij de lancering. Spijtig genoeg is dit bij Battlefield V weer tenietgedaan en zijn er tal van bugs aanwezig in het spel. Bepaalde zaken voelen rushed, waardoor je de ene bug na de andere opmerkt en andere bugs maken gewoon terug de intrede in het spel, terwijl die in Battlefield 1 eruit werden gehaald. Zo spawnen bommen onder de map, waardoor de aanvallers niks meer kunnen doen, vlieg je enkele meters verder wanneer je een revive krijgt in een bepaalde positie. Wanneer je gewond ligt, kan je soms liggen hoppen in de lucht en ga zo maar verder. Je merkt dat het spel totaal niet afgewerkt is en het nog enkele maanden extra nodig had. Uiteraard weten we dat de ontwikkelaar dit allemaal gaat oplossen, kijk bijvoorbeeld naar Battlefield 4 dat uiteindelijk een zeer degelijk resultaat verkreeg na enkele patches, maar na Battefield 1 hadden we dit niet meer verwacht. De hoeveelheid content met voorgaande titels is ook minder. Nu krijgen we in de multiplayer slechts een totaal van acht verschillende mappen en een handvol aan wapens.
De verschillende mappen zijn dan wel weer van een degelijke kwaliteit. De mappen zijn ook mooi afwisselend, want zo ga je aan de slag in de woestijn, Noorwegen of de Franse velden. Het oogt allemaal zeer mooi en de balans bij iedere mode is goed uitgewerkt. Onze favoriete mappen zijn Twisted Steel en Arras. Twee mappen die zowel visueel als qua gameplay geweldig aanvoelen. De andere mappen zijn daarmee niet slecht, maar zijn gewoon iets minder. We steken het ook niet onder stoelen of banken als we zeggen dat we het spijtig vinden dat we niet enkele iconische slagvelden krijgen. De gunplay is ook iets beter dan voorgaande titels. Supression is eindelijk uit het spel gehaald en je hebt geen visuele recoil meer. Je wapen schiet naar waar je richt. Grafisch ziet Battefield V er natuurlijk geweldig uit. De Frostbite-engine is een stevige engine die doet wat hij moet doen en dit op een prachtige manier. Op vlak van het geluid kunnen we hier hetzelfde zeggen, al zijn er wel nog wat bugs. Zo zijn de geluiden niet altijd gesynchroniseerd met wat erop het beeld gebeurt. Bijvoorbeeld het geluid voor de schoten die met een kleine vertraging doorheen de speakers komen. Performance is ook een bummer voor sommige onder ons. Wij zelf hadden ook problemen waarbij we een slechte framerate kregen op bepaalde mappen, terwijl we bij Battlefield 1 met dezelfde settings perfecte framerates kregen. Ook na de verschillende sugesties vanuit de community blijven de framerate parten spelen voor sommigen.
- Fortifications
- Progressie-systeem
- Grand operations
- Gunplay en skill-based
- Hoeveelheid content
- Bugs, bugs en bugs
- Afwerking van bepaalde features