Moss
Moss
Games voor virtual reality zijn niet altijd een schot in de roos en het is duidelijk dat nog heel wat ontwikkelaars de juiste formule zoeken om games te maken die leuk zijn om te spelen en tegelijk de speler helemaal meesleuren in de wereld die wordt gecreëerd. Ontwikkelaar Polyarc probeert het in Moss alvast met een schattige muis en interessante puzzels.
Moss begint wanneer Quill, een schattig muisje, een stuk glas vindt dat over bepaalde krachten beschikt. Voor ze het weet is ze verbonden met jou, The Reader, en wordt ze meegezogen in een spannend avontuur. Het stuk glas heeft immers ook een oud kwaad wakker geschud en jammer genoeg wordt ook de familie van Quill erbij betrokken, waardoor de muis op zoek moet gaan naar haar teerbeminde oom.
Wat onmiddellijk opvalt bij Moss zijn de mooie omgevingen die de ontwikkelaar heeft weten te creëren. In Moss beweeg je van scherm naar scherm, waarbij je elk scherm kan bekijken als een pagina uit een interactief boek. Je wordt niet voor niets The Reader genoemd in de wereld van Quill. Op elk scherm kan je dankzij virtual reality elk hoekje ontdekken, wat ook nodig zal zijn. Je moet immers heel wat puzzels oplossen en de oplossing durft zich al eens in een klein hoekje bevinden. Ook de manier waarop het verhaal wordt verteld door een aangename verteller zorgt er voor dat je helemaal wordt meegezogen.
Tijdens de puzzels moet je vaak het bewegen van Quill combineren met je eigen acties. Met je controller kan je Quill bewegen zoals je dat in elke platformer kent. Je kan lopen, springen en met je zwaard kan je vijanden een kopje kleiner maken. Daarnaast gebruik je motion controls om als The Reader allerhande zaken vast te grijpen. Dat is nodig om Quill veilig en wel doorheen de wereld te loodsen.
In het begin van de game heb je meestal tijd genoeg om als Reader te spelen en rond te kijken, maar verderop in de game zal je meer dan eens tegelijk Quill moeten bewegen, terwijl je objecten verplaatst of vijanden tegenhoudt als The Reader. Dat is wel even wennen, want puur uit gewoonte durf je Quill al eens bewegen terwijl dat helemaal niet nodig was of laat je iets los, omdat je even op Quill geconcentreerd moest zijn.
Die combinatie van factoren zorgt wel voor interessante puzzels. Niet dat ze ooit echt moeilijk zijn en met een beetje proberen vind je meestal snel de oplossing. Het is dan ook jammer dat de game na enkele uren al het einde bereikt, net op het moment dat je het gevoel krijgt dat er een beetje uitdaging komt. Polyarc presenteert het verhaal in Moss dan ook als ‘Book I’ en dat is ook te zien aan het verhaal, dat nogal abrupt wordt afgebroken. Wij hopen alvast snel de volgende boeken te kunnen ontdekken, al willen we daarvoor niet telkens opnieuw 30 euro neertellen.
Waar we ietsje minder over te spreken zijn, is de combat in Moss. Die zit bijzonder eenvoudig in elkaar, aangezien je enkel wat met je zwaard kan slaan en ondertussen moet proberen om aanvallen van vijanden te ontwijken. Dat zou op zich geen probleem zijn, als de makers niet hadden besloten om het dodgen te laten gebeuren wanneer je de spring- en aanvalsknop tegelijk induwt. Dat je in virtual reality geen al te ingewikkelde controls wil hebben, dat kunnen we begrijpen, maar een aparte knop om te dodgen had het allemaal wel ietsje eenvoudiger gemaakt.
Het is ook niet aangenaam dat Quill haar zwaard na een tijdje terug wegsteekt, zelfs wanneer je midden in gevechten zit. Wanneer je dan voor het eerst op de aanvalsknop drukt, grijpt Quill wel naar haar zwaard, maar valt ze dus niet meteen aan. We hebben dan ook meer dan eens het loodje gelegd, omdat we geduldig vijanden uit hun kot wilden lokken en Quill had besloten om haar zwaard weg te steken.
- Leuke puzzels
- Interactie Quill - Reader
- Mooie wereld
- Perfect voor VR
- Kort
- Bepaalde onhandige controls