Dragon Quest Builders
Dragon Quest Builders
[gespeeld op Nintendo Switch)
Na een eerste release op de verschillende PlayStationplatformen in 2016 is het nu de beurt aan de Nintendo Switch om kennis te maken met de op Dragon Quest en Minecraft gebaseerde spinoff Dragon Quest Builders. Sindsdien zijn er echter al een aantal gelijkaardige games verschenen en bovendien is Minecraft zelf ook al te vinden op de eShop. Kan deze blokkerige Square Enix game zich nog meten met de concurrentie die al op de Switch te vinden is?
Mensen die voor het eerst met Dragon Quest Builders in contact komen, moeten weten dat resource gathering, tool crafting en het bouwen de focus zijn in deze game, net zoals in Minecraft het geval is. Beide geven ze jou de absolute vrijheid om te bouwen wat je maar kan fantaseren. Waar Minecraft soms vrij vaag is in de dingen die je voorhanden krijgt, is Square Enix bereidt je een handje te helpen met het creëren van je fantasiewereld.
Het is deze toevoeging die Dragon Quest Builders onderscheidt van Minecraft en toont dat het meer is dan enkel bouwen. Dankzij de Dragon Quest licentie brengt de game ook nog een RPG-systeem met zich mee, waardoor je binnen de wereld nog een verhaal kan ontdekken dankzij een aantal quests. Op papier lijkt het eerst misschien wat raar, maar al snel zie je dat de twee genres feilloos kunnen samenwerken tot een boeiend geheel.
Dragon Quest Builders is dus een RPG en daar hoort natuurlijk een verhaaltje bij. Het land Alefgard is geheel gewist van de kaart en de creativiteit van de inwoners is volledig verdwenen. Nu is het aan de held om de wereld in te trekken en het leven van het land en zijn bevolking terug op te bouwen. De krachten en technieken die je vrijspeelt, zoals een vlag die het centrum van een nieuwe stad moet bepalen, worden telkens op een goed tempo vrijgespeeld. De basis van grondstoffen verzamelen, bouwen en repareren krijg je aangeleerd terwijl je de verschillende quests tot een goed einde brengt.
De game neemt je mee doorheen vier hoofdstukken, waarin je je eigen dorp moet heropbouwen en uitbouwen tot een heus fort. Ondertussen krijg je toegang tot meer grondstoffen en nieuwe blauwdrukken voor je gebouwen. Tal van dieren en vijanden uit Dragon Quest zullen daarbij je pad kruisen. Die moet je ook verslaan voor de grondstoffen die ze opleveren en ze dienen tevens het tower defense-systeem dat zich in de game bevindt. Je moet je outpost immers beveiligen en beschermen tegen aanvallen. Dat gaat allemaal best vlot, buiten één aspect: de combat.
Het vechten tegen vijanden en zeker tegen bazen is immers nogal klunzig. Je bent dan ook gemaakt om te bouwen of te mijnen. Een zwaard of ander wapen gebruiken is duidelijk niet zo je ding. De skills die je onderweg sterker maken helpen maar zelden om het vechten te vereenvoudigen en al helpen inboorlingen wel eens met je mee, het blijft een frustrerend systeem dat we toch graag anders hadden gezien. Al was het maar omdat de game al twee jaar op de markt is en de makers dus tijd genoeg gehad hebben om het aan te pakken.
Al is de combat nog zo vreemd, de zoektocht naar je grondstoffen, het helpen van mensen en het opbouwen van je eigen nederzetting om ze dan te verdedigen van de lokale slechterikken en eindbaas, geven net genoeg een RPG-gevoel om je verder te sleuren. Hoe je je huizen bouwt hangt volledig van jou af. Zolang ze maar minstens twee blokken hoog zijn, een dak en een deur hebben. Dat is al voldoende om leefbaar te zijn voor de inwoners. Je bent dus in principe compleet vrij om alles zo eenvoudig of complex te maken als je zelf wil.
Welke gebouwen en monumenten je maakt kunnen ervoor zorgen dat je dorp ook een score krijgt om bonussen te ontgrendelen. Je buurt uitbouwen tot een klein middeleeuws utopia heeft dus wel zijn voordelen en het helpt de bevolking en jezelf ook nog eens om sneller te groeien en je beter te kunnen verdedigen. Dankzij de kleurrijke stijl en de muziek die rechtstreeks uit de breinen van Akira Toriyama en Koigi Sugiyami komt, maak je jouw eigen Dragon Quest wereld die niet moet onderdoen voor de normale Dragon Quest games. Zelfs niet met de blokjes waaruit alles gemaakt is.
Nadat je de story mode uitgespeeld hebt kun je nog uren kwijt in de Terra Incognita mode. Deze mode is te vergelijken met de Creative mode uit Minecraft, waar je de hele toolkit voor handen hebt om je eigen wereld naar smaak te bouwen, zonder met een verhaal of quests rekening te moeten houden. Je kan zelfs naar alle regio’s gaan die je maar wilt, om zo meer zeldzame grondstoffen bijeen te krijgen. Dit toont des te meer aan hoe verfijnt heel de game werkt om een mooi geheel te vormen.
Het vechten tegen vijanden en zeker tegen bazen is immers nogal klunzig. Je bent dan ook gemaakt om te bouwen of te mijnen. Een zwaard of ander wapen gebruiken is duidelijk niet zo je ding. De skills die je onderweg sterker maken helpen maar zelden om het vechten te vereenvoudigen en al helpen inboorlingen wel eens met je mee, het blijft een frustrerend systeem dat we toch graag anders hadden gezien. Al was het maar omdat de game al twee jaar op de markt is en de makers dus tijd genoeg gehad hebben om het aan te pakken.
Al is de combat nog zo vreemd, de zoektocht naar je grondstoffen, het helpen van mensen en het opbouwen van je eigen nederzetting om ze dan te verdedigen van de lokale slechterikken en eindbaas, geven net genoeg een RPG-gevoel om je verder te sleuren. Hoe je je huizen bouwt hangt volledig van jou af. Zolang ze maar minstens twee blokken hoog zijn, een dak en een deur hebben. Dat is al voldoende om leefbaar te zijn voor de inwoners. Je bent dus in principe compleet vrij om alles zo eenvoudig of complex te maken als je zelf wil.
Welke gebouwen en monumenten je maakt kunnen ervoor zorgen dat je dorp ook een score krijgt om bonussen te ontgrendelen. Je buurt uitbouwen tot een klein middeleeuws utopia heeft dus wel zijn voordelen en het helpt de bevolking en jezelf ook nog eens om sneller te groeien en je beter te kunnen verdedigen. Dankzij de kleurrijke stijl en de muziek die rechtstreeks uit de breinen van Akira Toriyama en Koigi Sugiyami komt, maak je jouw eigen Dragon Quest wereld die niet moet onderdoen voor de normale Dragon Quest games. Zelfs niet met de blokjes waaruit alles gemaakt is.
Nadat je de story mode uitgespeeld hebt kun je nog uren kwijt in de Terra Incognita mode. Deze mode is te vergelijken met de Creative mode uit Minecraft, waar je de hele toolkit voor handen hebt om je eigen wereld naar smaak te bouwen, zonder met een verhaal of quests rekening te moeten houden. Je kan zelfs naar alle regio’s gaan die je maar wilt, om zo meer zeldzame grondstoffen bijeen te krijgen. Dit toont des te meer aan hoe verfijnt heel de game werkt om een mooi geheel te vormen.
- Bouwen is leuk!
- Kleurrijke artstijl
- Tower defense verdediging van je dorp
- Vechtsysteem
- Geen nieuwe content