Monster Hunter: World
Monster Hunter: World
[Gespeeld op de PS4 Pro]
Op monsters jagen deden we de laatste jaren vooral op onze handhelds. De PSP- en Nintendo 3DS-versies van Monster Hunter waren steeds ontzettend succesvol in Japan, maar dankzij een duwtje in de rug van Nintendo kon de franchise ook op meer fans in het Westen rekenen. Nu kunnen eigenaars van een console ook aan de slag met een volwaardige game. Monster Hunter World mag dan niet een nummer in de titel hebben, het is effectief een nieuwe en volwaardige Monster Hunter-game.
Net zoals Monster Hunter 4, kan World op een uitgebreid verhaal rekenen. Eens om de tien jaren trekken de zogenaamde Elder Dragons via de zee naar de Nieuwe Wereld. Dit fenomeen wordt de Elder Crossing genoemd. Als hunter van de Fifth Fleet is het jouw taak om te achterhalen waarom dit net gebeurt en werd je er op uitgestuurd om de gigantische Elder Dragon Zorah Magdaros te achtervolgen. Uiteraard verloopt dit niet van een leien dakje en strand je al gauw in een wereld vol met grote en monsterlijke gevaartes. Vanzelfsprekend wil dit zeggen dat je weer een waaier aan quests en opdrachten krijgt om de jacht te volbrengen.
Dankzij de kracht van de consoles, is Capcom er in geslaagd om zowel het verhaal als de wereld een pak mooier en realistischer weer te geven, met heel wat cutscenes en een gedetailleerde omgeving (denk bijvoorbeeld aan een dens woud en uitgestrekte woestijn vol kleurrijke pracht en praal) als gevolg. De voorbije games vonden hun roots steeds op de Nintendo 3DS, dus je kan je al inbeelden wat voor een grafische sprong de franchise nu maakt. Een zeer sterke soundtrack, met zowel enkele oude bekende als nieuwe nummers, versterkt het audiovisueel plaatje.
Echter heeft men het niet enkel daar bij gehouden, want qua levelontwerp is er ook het een en ander onder handen genomen. Een jachtgebied bestaat nu uit één groot naadloos met elkaar verbonden zones. Enkel voor het betreden van een gebied zal je dus een laadscherm te zien krijgen. Ook is het nu mogelijk om meerdere quests in eenzelfde gebied op te laten volgen, zonder steeds naar de centrale hub terug te moeten keren.
De centrale hub zelf is in World heel sfeervol vormgeven. Je vindt er praktisch alles wat een hunter nodig heeft en er is geen verwarrende splitsing tussen een offline- en online-hub meer terug te vinden, zoals dat voordien het geval was. Spelers hebben de mogelijkheid om offline of online een sessie te starten, met ook heel wat opties wat betreft squads met vrienden. Soms is het nog altijd even zoeken naar hoe de vork in de steel zit wat bepaalde menus betreft, maar na een tijdje is het allemaal een pak gebruiksvriendelijker en duidelijker ten opzichte van de vorige telgen uit de franchise.
Voorts kunnen we nog tientallen andere verbeteringen opsommen, maar we zullen het in deze review vooral bij enkele meest opvallende houden. Naast de verbeterde hub, naadloze 4 player co-op en grotere naadloze maps merkten we nu op dat het dragen van armor ook anders werkt. Je kan armor en wapens nog steeds maken door middel van materialen in de wereld en uit monsters te verzamelen, maar deze keer hoef je niet per se een volledige set van armor te verzamelen. Ieder stukje armor heeft nu een aparte bonus wat stats betreft, waardoor het perfect mogelijk is om verschillende delen te dragen zonder in te moeten boeten aan bonus stats. Bovendien zorgt dit er ook voor dat spelers in het begin veel sneller progressie kunnen maken en niet meteen al ettelijke malen dezelfde monsters hoeven te farmen of grinden.
Andere verbeteringen zagen we vooral in de dense werelden terug. Zo is het een pak sneller en gemakkelijker om materialen terug te vinden en te verzamelen. Het tracken van monsters gebeurt nu aan de hand van het volgen van hun (voet)sporen. Er is een soort van scout fly die je steeds de weg naar bepaalde objectieven en locaties kan wijzen, iets wat in een zeer dichte en gedetailleerde omgeving geen overbodige luxe is. Tot slot zijn ook de quests en opdrachten zelf wat meer gestroomlijnd. Daar waar je vroeger aparte gathering quests moest voltooien, is het nu perfect mogelijk om bepaalde materialen in een andere quest te verzamelen en deze nadien als bounty in te leveren.
Jagen op allerlei monsters zonder wapens is een slecht idee en dus zijn er ook tal van verschillende wapens in World te vinden. De 14 gekende wapens, gaande van een zwaard en schild tot bowgun, zijn allemaal opnieuw van de partij met enkele kleine tweaks en herbalanceringen. Dit zal zeker nodig zijn, aangezien er naast heel wat oude bekende monsters (waaronder Diablos, Barroth en Deviljho) er ook een 30-tal nieuwe monsters aanwezig zijn om je het leven zuur te maken. Geheel nieuw is het feit dat er in de uitgestrekte omgevingen meerdere grote monsters zitten die het soms ook tegen elkaar opnemen. Een slimme hunter zal van dit gegeven, alsook van de zeer interactieve omgeving, goed gebruik kunnen maken.
Eigenaars van een gewone PS4 hebben geen keuze wat grafische opties betreft en tevens hoorden we dat de framerate soms iets te wispelturig en ondermaats is. Op de PS4 Pro vinden we wel wat meer opties terug: Prioriteit voor graphics (1080p, subtiele extra Level of Detail), voor resolutie (checkerboard 4k) of voor framerate (1080p). Echter kan zelfs de framerate optie geen stabiele 60fps garanderen, terwijl de andere opties ook tussen de 30 à 40 fps bengelen. Het gebrek van een cap zal helaas het geheel soms wat schokkerig of onstabiel doen overkomen. In een game waar het toch belangrijk is om een goede visuele feedback te hebben en inschatting te kunnen maken, is dit wel degelijk een domper op de jachtvreugde.
Monster Hunter World zal in de komende weken en maanden regelmatig nieuwe content krijgen. In de vorige games bestonden deze vooral uit extra quests en collaboration events om nieuwe outfits vrij te spelen. Ditmaal belooft Capcom ons ook regelmatig content in de vorm van nieuwe monsters toe te voegen. Deze content zal normaal gratis zijn, waardoor men extra inkomsten vooral zal proberen te halen uit microtransacties zoals nieuwe gestures, character creator opties, kostuums en dergelijke.
- Veel QoL-verbeteringen
- Visuele presentatie
- Line-up monsters
- Voor ieder wat wils qua combat
- Soms nog iets te slordige menus
- Framerate soms wat wispelturig