Killing Floor 2
Killing Floor 2
[Gespeeld op pc en PS4]
Killing Floor 2 is sinds kort te verkrijgen op zowel pc als PlayStation 4. Met de lancering op de PlayStation 4 maakt ontwikkelaar Tripwire Interactive zijn debuut op de consolemarkt. Op Gamescom konden we reeds even aan de slag gaan met die consoleversie en toen waren we best onder de indruk, al was er wel nog wat werk nodig. Uiteraard hebben we ook enkele uurtjes op pc gespeeld. Deze review handelt dan ook over beide versies.
Het verhaal van Kiling Floor 2 speelt zich een maand na de gebeurtenissen van de originele Killing Floor af. We reizen naar Europa waar een Horzine Biotech experiment flink misliep. Al snel ligt het hele continent lam en het is de opdracht van een paar burgers en huurlingen om de Zeds, de monsters van Killing Floor 2, te lijf te gaan. Het uiteindelijke in Killing Floor 2 is steevast om enkele waves van Zeds te overleven. Op dit ogenblik kan je kiezen uit 4, 7 of 10 waves waarbij je ook nog eens de moeilijkheidsgraad kan selecteren. Dit kan je alleen doen of in co-op met een maximum van zes spelers. Natuurlijk krijg je bij elke wave steeds sterkere waves voor de kiezen. Aan het einde van alle waves krijg je dan weer te maken met een boss fight. Op dit ogenblik zijn er twee eindbazen aanwezig:Dr. Hans Volter en The Patriarch.
Wanneer je Zeds begint te doden, word je beloond met ervaringspunten, maar ook Dosh. Dosh is een betalingseenheid die je kan gebruiken om nieuwe wapens en explosieven te kopen. Daarvoor krijg je na elke wave de kans. Starten doe je dan wel met een simpel pistool, maar op het einde ben je zo tot de tand bewapend. Met de ervaringspunten stijgt dan weer de rank van de klasse die je op dat moment gebruikt. Elke klasse beschikt over een eigen speelstijl en natuurlijk ook over zijn eigen wapens. Zo heb je de Commando, Support en meer. Wij namen de Commando onder de loep, aangezien die meer aanleunde naar ons speelstijl.
De klassen geven je om de vijf rangen de mogelijkheid om te kiezen uit twee vaardigheden/perks die je kunnen helpen in de slag met de Zeds. Zo kan je bijvoorbeeld meer munitie meenemen of je wapens sneller herladen. Dit tot een maximum van level twintig. Je personage kan je ook personaliseren met items die je kan vrijspelen doorheen het spel.Die cosmetische items kan je trouwens ook met echt geld kopen. Ook je wapens kan je personaliseren met nieuwe skins. Communiceren met je teamgenoten kan je doen via de microfoon of de ingebouwde social 'radial' waar je enkele basiscommando's kan roepen. Je kan je overbodige Dosh trouwens ook delen met andere spelers, wat er voor zorgt dat teams in principe gebalanceerd blijven en niet één speler achter blijft met de aankoop van wapens en andere items.
Qua modes heb je nu niet meteen een uitgebreide selectie. Zo heb je de Wave-based mode en de Versus Survival-mode waar menselijke spelers in het lijf van de Zeds kunnen kruipen. Deze mode geeft toegang tot een maximum van twaalf spelers. Het voordeel is wel dat de modes goed zijn uitgewerkt. Zo is de balans bij de waves een pak beter dan gedurende de closed bèta en dat wordt ook doorgetrokken naar de maps. De verschillende maps werken goed en je hebt constant een goeie flow waarbij je rond de map kan lopen, terwijl je de de Zeds een kopje kleiner maakt. Je hebt ook nog wat afwisseling qua achtergrond, want zo speel je de ene moment op een besneeuwde basis in de bergen en op een andere keer op een donker, afgelegen boerderij.
Qua controls kunnen we makkelijk over beide versies een oordeel vellen. Bij de pc heb je uiteraard die vloeiende 60fps en de controle van een muis die ervoor zorgt dat je gemakkelijk heen en weer kan schieten. Bij de PS4 is dit uiteraard iets trager, aangezien je met een controller werkt, maar eerlijlk gezegd was het niet meteen een echte handicap. Het was wel even gewoon worden, maar na een tijdje was het ook op PS4 niet moeilijk om de ene headshot na de andere te plaatsen. Op de console houdt de framerate het wel niet altijd op 60fps. Dit was ook op de PS4 Pro, waar je kan kiezen voor 4K-resolutie, al kost je dat opnieuw enkele frames.
Grafisch ziet Killing Floor 2 er nochtans niet bepaald hoogstaand uit. Het gebruikt nog de Unreal Engine 3 als fundering en je merkt stilaan de ouderdom van de engine . Het is daarom spijtig dat we voor Killing Floor 2 geen update kregen naar de Unreal Engine 4. Ook de slow motion functie is opnieuw aanwezig en die ziet er nog steeds bijzonder vloeiend uit. Het is wel spijtig dat zo'n momenten voor de hele server gelden en het dus kan dat alles even vertraagt, terwijl je zelf gewoon je wapen aan het herladen bent. Op vlak van geluid is het niet meteen klagen. Je krijgt een stevige 'metal/rock' soundtrack op je dak die je helpt om al die Zeds een kopje kleiner te maken. Ook de dialogen van de personages zijn leuk en er zitten enkele leuke lijnen tussen.
- Leuke bazen,...
- Controls PS4
- Wapens en mappen
- Killing Zeds
- ..., maar er mogen snel nieuwe komen
- Niet veel modi
- Ouderdom engine