Hitman - Intro Pack
Hitman
[gespeeld op PS4]
Het was even wachten voor Agent 47 zijn intrede maakte op de huidige generatie consoles. De titel werd een aantal keer uitgesteld en uiteindelijk werd de beslissing genomen om Hitman in verschillende episodes op de markt te brengen. Om te beginnen doen we dit met een digitale versie, terwijl we begin volgend jaar Hitman op een schijfje kunnen aankopen. Het is een ongewone tactiek bij de grotere games, maar als we de ontwikkelaar mogen geloven, zou het de ervaring en mapdesign moeten verbeteren.
Hitman: Absolution was zeer verhaalgedreven, waardoor de spelervaring zeer lineair aanvoelde. Dit werd ook doorgetrokken naar het leveldesign waarin je niet al te veel vrijheid kreeg om je opdracht te vervullen. Met Hitman wil ontwikkelaar IO Interactive echter terug naar de gloriedagen van Hitman: Blood Money. Die gaf ons een sandbox leveldesign waarin je de volledige vrijheid kreeg over hoe je de opdracht wou vervullen, in een relatief groot level met verschillende mogelijkheden.
De eerste zet daarvoor wordt gegeven door niet echt een verhaal te voorzien. Uiteraard krijgen we wat achtergrondinformatie en komen we enkele zaken te weten over de begindagen van Agent 47, aan de hand van cutscenes. Echter, vooraleer we kunnen beginnen met het echte werk moeten we ons eerst bewijzen. We krijgen toegang tot een trainingsgebied waar we de kneepjes van het vak aangeleerd krijgen. Beginnen doen we op een jacht waar een feestje aan de gang is. Doel: het uiteindelijke slachtoffer om het leven brengen zonder dat iemand het opmerkt. Deze tutorial kan je een aantal keer herspelen met telkens een andere tactiek. Wanneer je klaar bent met oefenen, krijg je een finale proef voorgeschoteld en hiervoor moet je uiteraard slagen. Naast deze tutoriallevels krijgen we nog een level meegeleverd, om zo de eerste episode af te ronden, namelijk de Parijse modeshow.
Daarin krijgen we twee doelen, genaamd Viktor Novikov en Dalia Margolis. De modeshow is namelijk een dekmantel voor een geheime verkoop, onder leiding van Dalia Margolis, van 'gestolen' informatie voor de 'Global Elite'. Verder word je niet aan het handje gehouden. Je wordt aan de ingang gedropt en vanaf dan is het aan jou. Om te beginnen, moeten we uiteraard bij onze doelen geraken dankzij een gekende feature uit de franchise: vermommingen die je toelaten op plaatsen te komen die normaal verboden zijn. De Parijse modeshow biedt bijvoorbeeld tal van vermommingen aan en deze laten je ook toe om de doelen op verschillende manieren van het leven te ontdoen. Uiteraard zorgt een bepaalde vermomming niet altijd vrije doorgang, want soms zullen beveiligingsmensen je betasten, op zoek naar wapens. Indien dit het geval is, kan je even ongemerkt achteruit wandelen en een mogelijkheid zoeken om je wapen te verstoppen om zo voorbij die beveiliging te geraken.
Wat wel is overgewaaid uit Hitman: Absolution zijn de supervisors. Deze leidinggevende personen kennen hun werknemers bijzonder goed en vinden het dus verdacht als jij voorbij komt, ook al heb je de juiste kledij aan. Bij hen moet je dus een tikkeltje harder opletten. Een bijkomend element in deze Hitman is dat de beveiliging rond het doelwit steeds strakker wordt naarmate je dichterbij komt. Een persoonlijke bodyguard zal ook meer kennis hebben van wie er allemaal rondloopt, aangezien dat zijn taak is. Sommige vermommingen laten echter veel meer toe dan andere, want er zijn er zelfs die je eigenlijk een vrijgegeleide geven tot quasi alles, als je deze weet te vinden.
Vooraleer je met de missie start kan je je uitrusting (wapens, gadgets, vermommingen) kiezen die je wil meenemen. Tijdens het level kan je zelf kiezen of je deze zaken wil inzetten of gewoon attributen in de level zelf wil gebruiken. Laat stellingen naar beneden vallen, gooi met bustes, gooi mensen van balkons of gebruik je fiberwire om zuurstof af te snijden. Zo kozen wij er voor om rattenvergif te zoeken en dit in het drankje van ons doelwit te gieten. Hij wordt misselijk, gaat naar het toilet en wij komen daar uit de kast - neen, niet op die manier - en we drukken zijn gezicht in zijn eigen braaksel waardoor hij stikt. Het klinkt misschien raar, maar op het einde liepen we met een glimlach terug weg.
Voor nieuwelingen is het misschien in het begin allemaal wat te veel van het goeie en hiervoor voorziet de ontwikkelaar wat hulpmiddelen. Om te beginnen heb je verschillende hulpberichten die je op het scherm krijgt en de indicaties wanneer je te dicht bij een supervisor komt. Indien dit niet genoeg is, voorziet de ontwikkelaar ook een soort van hulpweg om de missie tot een goed einde te brengen. Dit doet men in de vorm van Opportunities die je in het menu kan kiezen. Ze zorgen voor een pad om je doel op een bepaalde manier om te leggen.
Eens je een Opportunity hebt geselecteerd, krijg je een waypoint op je scherm, zodat je weet naar waar je moet gaan, welke vermomming of gadget je moet gebruiken. In de spelwereld heb je verschillende challenges die je kan gebruiken bij de Opportunities, maar deze dienen ook gewoon om voor afwisseling zorgen. Een Challenge is bijvoorbeeld om je doel te doden met je fiberwire, pistool, te verdrinken enzovoort. Uiteraard kan je de hulpmiddelen via het menu uitschakelen, indien je deze totaal niet wenst. Hiermee keer je terug naar die 'oldschool' Hitman-gameplay.
Nadat je een level tot een goed einde weet te brengen, krijg je een score toegekend. Die komt op een leaderboard te staan waar je kan vergelijken met andere spelers, maar het wordt ook enigszins gebruikt voor de "Mastery". Bij iedere map kan je een Mastery van twintig behalen, iets wat daadwerkelijk gevolgen heeft. Elk level zorgt ervoor dat je een aantal nieuwigheden vrijspeelt die je kan gebruiken op die map. Zo kan je bij Mastery level 4 in de keuken van de modeshow starten. Uiteraard zijn er ook mogelijkheden om nieuwe wapens mee te nemen of andere startlocaties. In tegenstelling tot Hitman: Absolution kan je nu wel op eender welk moment je vooruitgang opslaan (naast momenten dat het spel dat zelf doet). Vooraleer je een bepaalde poging ondergaat, kan je gerust je spel opslaan om bij een mislukking terug te keren naar een vorig punt.
Nadat je de story missie tot een goed einde weet te brengen, kan je je verdiepen in andere contracten die de ontwikkelaar en andere spelers voorzien. Zo heb je Featured Contracts en Escalations. De Featured Contracts zijn de populaire of gekozen contracten die door andere spelers werden gemaakt. Je kan ook je eigen contracten maken met de editor die IO Interactive voorziet. Bij Escalations krijg je een contract dat elke keer iets meer wordt verlengd. Dit is op vijf verschillende niveaus en wordt afgewisseld met onder andere specifieke doelwitten of de diefstal van specifieke objecten.
De eerste keer dat we Parijs betraden, zaten we met open mond te genieten. Het level is tot in de kleinste details afgewerkt en ook de grootte van het level is aangenaam. Het voelt open aan en je kan overal wel iets vinden om aan je doel te geraken. De ontwikkelaar voorziet ook kleine interacties tussen de verschillende NPC's, met conversaties waar je soms nuttige informatie uit kan uithalen. Je hebt ook andere momenten waarbij de NPC's reageren bij je acties. Zo is er aan de inkom een interview aan de gang en wanneer je voor de camera loopt, word je daar op een bepaalde manier voor bedankt. Hierdoor voelt het allemaal levendiger aan.
Hierdoor heb je natuurlijk allemaal een vast patroon voor de NPC's, dus na een tijdje kan het allemaal eentonig overkomen, aangezien je te weten komt wat iedere persoon zal doen. Op grafisch vlak is de titel ook zeker niet mis. Je merkt dat de huidige generatie consoles meer kracht bezitten, want alles ziet er een pak fijner uit en je hebt meer NPC's rondlopen. De framerate moet hiervoor wel inboeten, want op de PS4 heb je geen vaste 60fps en zakt deze mooi wanneer het iets drukker wordt op het scherm. Wanneer de schommelingen je storen, kan je in het menu selecteren om de framerate vast te zetten op 30fps.
De titel lijkt ook nog wat problemen te ondervinden bij het inladen van het menu. Zo duurt het een tijd vooraleer het menu wordt geopend en we bijvoorbeeld de map kunnen raadplegen. Dit wordt ook doorgetrokken naar de laadtijden voor de levels. Zo duurt het een aantal minuten vooraleer we aan de slag kunnen met het Parijs level. Redelijk irritant wanneer je bijvoorbeeld opnieuw wil starten en je de progressie zeer langzaam naar 100% ziet gaan. Hopelijk kan men dit met een update nog oplossen.
Een ander nadeel van de titel is dat je een online connectie nodig hebt, onder meer voor de leaderboards. Spijtig genoeg hang je af van de kwaliteit van de servers, want wanneer je de connectie verliest, word je zonder boe of ba naar het menu terugebracht en mag je het level opnieuw starten. Uiteraard kan je verder spelen in een offline-mode, maar de zaken die je hier vrijspeelt, zijn niet beschikbaar wanneer je terug online zou gaan. Je hebt als het ware twee verschillende savefiles.
Als laatste punt willen we even de AI aanhalen. Hoewel deze beter is dan bij zijn voorganger heb je uiteraard nog tal van momenten waar je zal zuchten. Zo zijn ze je snel vergeten of reageert men niet verder op een bepaalde actie die je doet. Zo was er een moment dat we een bewaker in een kamer uitschakelden. Het doelwit merkte op dat er iemand ontbrak, maar deed verder niks. Geen alarm, geen onderzoek, niks. Zo droegen we op een ander moment ook een unieke vermomming en werd er alarm geslagen. Je hoort de bewakers melden dat er niemand anders met zo'n outfit rondloopt, maar op de gelijkvloerse verdieping was blijkbaar niemand op de hoogte gebracht en konden we gewoon verder met de vermomming. Je kan dus afleiden dat de AI toch niet helemaal correct reageert bij iedere situatie.
- Gedetailleerde levels
- Veel mogelijkheden
- Open sandbox gevoel
- Terugkeer naar de betere Hitman-games
- Framerate en laadtijden
- Online connectie
- AI
- Release in episodes