XCOM 2
XCOM 2
"Godverdomme! Meen je dat nu? 85 procent hit chance en jij besluit er naast te schieten? Waarom heb ik je in godsnaam meegenomen op deze missie? Als je sterft, dan laat ik je gewoon liggen. Het is toch allemaal je eigen schuld. Je kan beter een voorbeeld nemen aan je collega daar. Eén kans op drie en hij raakt die rotalien met een critical hit. Dat is een soldaat. Dat is een teamplayer."
Dat is maar één van de gesprekken die we met onze pc hebben gevoerd de voorbije dagen. Andere keren hebben we dan weer flink gejuicht. Moesten mensen ons bezig hebben gezien, dan hadden ze ons gek verklaard. Dat is nu eenmaal het effect dat XCOM 2 op je heeft en dat is ook de reden waarom het een goede game is. Al snel geraak je immers gehecht aan je soldaten en voor je het weet, gedraag je jezelf als een echte commander.
XCOM 2 speelt zich twintig jaar na de gebeurtenissen in Xcom: Enemy Unkown af. De oorlog tussen de aliens en de mensheid is afgelopen en er lijkt niet echt een winnaar of een verliezer. Er is een verdrag getekend en de aliens hebben de mensheid geholpen met heel wat technologische vooruitgang, waardoor onder andere ziektes veel beter kunnen worden behandeld. Alles lijkt peis en vree, maar onderhuids kriebelt er nog wat. Het is daarom dat Xcom de strijd nog niet heeft opgegeven. Ze zitten echter met één groot probleem: hun commander (jij dus) is in handen van de aliens. Alles begint dan ook met de bevrijding van de commander.
Daarna komt alles in een stroomversnelling terecht en zet je samen met groeperingen van over heel de wereld het verzet tegen de aliens op. Al snel krijg je echter te horen dat de aliens een nieuw project hebben opgezet, het Avatar project, dat mogelijk wel eens desastreuze gevolgen kan hebben voor de mensheid. Zo wordt je doel om dat project tegen te houden.
Om dat te doen moet je bepaalde missies vervolledigen. Doe je dat niet, dan komen de aliens steeds een stapje dichter bij het vervolledigen van hun doel. Tussen de missies door zal er steeds een balk zichtbaar zijn die laat zien hoever de aliens verwijderd zijn van hun doel. Lukt het ze om hun missie te vervolledigen, dan is het onherroepelijk game over.
Je moet echter niet enkel de aliens stoppen, je moet ook het verzet helpen dus ook voor hen zal je verschillende missies moeten uitvoeren. Die missies zijn qua opzet niet echt gevarieerd op zich. Alles draait om het doden van alle aliens, het redden van een VIP of het beschermen van bepaalde goederen. Soms zit er nog een kleine twist in, maar dat is zowat de basis. Dat is echter geen enkel probleem, want zelfs binnen die basis vindt ontwikkelaar Firaxis genoeg mogelijkheden om variatie te brengen.
Om te beginnen zijn er meer dan voldoende mappen aanwezig in het spel, zodat je nooit op voorhand zal weten hoe een omgeving in elkaar zit. Daarnaast gedragen je vijanden zich niet altijd op dezelfde manier. Bovendien weet je natuurlijk niet hoeveel aliens en welke aliens je zal tegenkomen. Veel mensen die XCOM 2 spelen zullen ook af en toe een missie herladen, maar zelfs daar heeft Firaxis een oplossing op gevonden. Wanneer je een missie herlaadt, krijg je immers een volledig andere omgeving voor de kiezen. Dat geldt natuurlijk enkel wanneer je een punt herlaadt voor de start van de missie.
De soldaten in XCOM 2 zijn te vinden in verschillende classes: sharpshooter, ranger, specialist, grenadier en Psi operative. Die eerste vier zijn al van het begin beschikbaar, maar op de Psi operative zal je een tijdje moeten wachten, want daarvoor moet je eerst wat zaken bouwen op je basis.
De sharpshooter is de verderzetting van de sniper uit XCOM: Enemy Unkown. Hij is dus sterk van op een afstand en de vaardigheden die je kan vrijspelen, hebben dan ook betrekking op die sterkte. Nieuw in XCOM 2 is het handgeweer dat hij bij heeft. Daarmee kan hij ook nog schieten, zelfs nadat hij zich een keer heeft verplaatst. De sharpshooter kan immers enkel schieten met zijn sniper rifle wanneer hij zich binnen een beurt nog niet heeft verplaatst.
De ranger is dan weer het volledig tegenovergestelde van de sharpshooter. Zijn kracht is het zwaard dat hij bij zich draagt, waarmee hij heel veel schade kan aanrichten wanneer hij naast een vijand staat. Dat maakt hem natuurlijk ook bijzonder kwetsbaar, maar later in het spel zal je vaardigheden krijgen die van de ranger een dodelijk soldaat zullen maken, waarmee je in één beurt verschillende vijanden kan doden.
De specialist beschikt dan weer over een drone, waarmee hij vijanden kan lastig vallen, soldaten kan genezen en bepaalde zaken vanop een afstand kan hackend. Als je dus op zoek bent naar een support class in Xcom 2, dan zal je snel uitkomen bij de specialist.
De grenadier is letterlijk de man, of vrouw, aan het kanon. Deze class heeft het zwaarste wapen en ook de vaardigheden die je kan vrij spelen zullen er voor zorgen dat deze class steeds dodelijker wordt. Het is dus best aangewezen om altijd een grenadier voor handen te hebben, zeker wanneer hij al een paar keer in rank is gestegen, want dan kan je er heel wat schade mee aanrichten.
Tot slot hebben we de Psi operative, de enige class die je pas later in het spel zal vrijspelen. Het grootste voordeel van de Psi operative is dat hij heel wat trucjes van de aliens kan leren en er zelfs voor kan zorgen dat een alien je bijstaat tijdens een missie. Het is geen toeval dat de Psi operative pas later in het spel beschikbaar wordt, want hij is voor de aliens een groot gevaar en dankzij zijn vaardigheden kan hij heel wat gevaarlijke aanvallen van de aliens eenvoudig afslaan.
XCOM 2 speelt zich natuurlijk niet enkel op het slagveld af. De helft van je tijd zal je doorbrengen op de Avenger, de vliegende basis van Xcom waar al je onderzoek en opleiding gebeurt. Ja, de Avenger. Wij hebben die naam niet bedacht en we snappen ook niet waarom ze die duidelijke link niet hebben gezien bij Firaxis...of ze hebben hem wel gezien en vonden het wel een leuk grapje.
Op je basis moet je beslissingen nemen over welke missies je aangaat, welke zaken je zal onderzoeken en welke items je zal ontwikkelen. Die beslissingen zijn van groot belang voor het verdere verloop van het spel. Neem je de verkeerde beslissingen, dan zullen die niet snel ongedaan kunnen gemaakt worden. Iedereen speelt XCOM 2 op zijn eigen manier en zal dan ook andere beslissingen nemen, maar iedereen zal geconfronteerd worden met het feit dat het managen van de basis vaak moeilijker en ingewikkelder is dan het spelen van een missie. Tijdens een missie heb je immers meestal snel door wanneer je iets fout hebt gedaan. Op je basis komt die kennis meestal een tijdje later, vaak wanneer het al te laat is om er nog iets aan te doen.
Grafisch ziet XCOM 2 er heel goed uit, zij het niet zonder bugs en framerateproblemen. Tijdens de cutscenes kregen we iets te vaak te maken met stotterende beelden en af en toe waren er ook stukken van beelden die gewoon verdwenen waren. Tijdens de missies doet de camera soms lastig, zeker wanneer het de actie in beeld moet brengen. We zijn ook van mening dat de camera in XCOM 2 beter een vrije camera kan zijn, in plaats van de mogelijkheid om het slagveld uit vier hoeken te bekijken. Er zijn immers meer dan genoeg momenten wanneer die vier hoeken niet volstaan.
De bugs gaan echter ook iets verder dan enkel wat visuele bugs. Om te beginnen hadden we af en toe het probleem dat we onze soldaten niet konden verplaatsen naar plekken die duidelijk wel bereikbaar waren. Het gaat echter nog verder, want meer dan eens moesten we een eerdere save game herladen, omdat er een bug was opgetreden, waardoor we niet meer verder konden. Een echte gamebreaking bug zijn we niet tegengekomen, maar het is niet leuk om twee of drie stappen opnieuw te moeten uitvoeren, vanwege een bepaalde bug.
- Variatie
- Spel sleurt je snel mee
- Elke beslissing heeft zijn belang
- Bugs
- Framerateproblemen