The Crew: Wild Run
The Crew Wild Run
[gespeeld op PS4]
The Crew kwam ongeveer een jaar geleden uit. De game kwam destijds niet tekort aan ambitie. Zo kreeg je bijvoorbeeld een open wereld voorgeschoteld waarin je zowat de gehele Verenigde Staten kon doorkruisen met eender welke auto. Daarnaast was er ook een heel erg uitgebreid tuning systeem en een online geheel dat de game eigenlijk vergelijkbaar maakte met een doorsnee MMORPG, atlhans toch op vlak van de gameplay. Helaas werd de game snel repetitief, had men last van veel technische en visuele mankementen en was ook het verhaal ondermaats. The Crew: Wild Run probeert een groot deel van deze problemen op te lossen, maar dat lukt niet volledig.
Laten we beginnen bij het begin: als je vorig jaar The Crew hebt gekocht en de game nog regelmatig speelt, dan zal je wel al hebben gemerkt dat er een vrij grote update staat te wachten in je downloadrij. De volledige uitbreiding zit daarin, wat ook meteen betekent dat zowat het grootste deel van die update vergrendeld zit achter de aankoop van de Wild Run uitbreiding. Toch krijgt iedere speler sowieso een klein stukje van de update gratis. Er zit namelijk een visuele upgrade bij die de volledige game mooier maakt, iets dat je echt wel merkt. Er zijn betere weerseffecten, de auto's zien er een stuk beter uit en er is ook gewoon een veel beter snelheidsgevoel. Physics-gewijs blijft de game wel een beetje vreemd aanvoelen. Driften en bochten nemen voelt gewoon niet zo goed aan, al ligt dat misschien aan het feit dat we hiervoor het driftgekke Need For Speed hebben gespeeld.
Natuurlijk blijft het grootste deel van de nieuwigheden exclusief voor wie de uitbreiding koopt en qua content is er best veel nieuws. Zo zijn er meer verschillende soorten voertuigen, maar ook specs om bestaande voertuigen te transformeren. Met een 'drift' spec kan je drift events spelen en met een 'drag' spec kan je drag races doen. Die laatste is een persoonlijke favoriet. Het doet ons een beetje denken aan de originele The Fast and the Furious-film, maar ook zeker aan de eerste Need For Speed: Underground-game. Het concept is simpel: je rijdt om ter snelst op een recht stuk baan en de eerste aan de finish wint. Om alles wat interactiever te maken werkt men met getimede starts en schakelmanoeuvres. Niets baanbrekends, maar het is wel leuk om nog eens echt drag races te hebben in een racegame. Het driften is op dat vlak een klassiekere keuze: heel veel bochten en zoveel mogelijk punten pakken. Hoe langer de drift, hoe meer punten, vergelijkbaar met zowat elke andere game die ook drift events heeft.
Zoals eerder gezegd zijn er ook nieuwe voertuigcategorieën. Wild Run gaat de Drive Club-toer op en introduceert motorvoertuigen. Een echte grote selectie is er (nog) niet, maar in een grote game als deze brengt het wel de nodige variatie met zich mee. Je kan ook kiezen tussen snelle racebikes of ietwat meer klassieke choppers. Hoewel deze motoren best leuk aanvoelen is het vooral die andere voertuigcategorie die ons imponeert. Naast motoren brengt men ook monster trucks met zich mee. Dat zie je dezer dagen al een pak minder in de doorsnee race game, waardoor het ook een groter effect heeft. De trucks an sich zijn al best zot, maar de arena die men speciaal gemaakt heeft voor deze krachtpatsers is nog een stuk zotter. Salto's, half-pipes, ramps en zowat alles dat je normaliter verwacht in een Tony Hawk-game, is hier aanwezig. Pro Skater, maar dan met monster trucks. Zoveel mogelijk punten pakken door zoveel mogelijk zotte stunts uit te halen. Simpel, maar effectief.
Contentgewijs is The Summit zowat het paradepaardje van Wild Run. Hier gaat men weg van het traditionele racen om de stunt events, dragraces en drift trials in de kijker te zetten. Om mee te doen aan een Summit event moet je jezelf wel kwalificeren door eerder vernoemde drag races, drift trials en stunt events te spelen en genoeg medailles te halen. Doe je dat, dan word je uitgenodigd tot het volledige event aan het einde van de maand. Haal je daarna een goeie plaats op het online klassemenet, dan krijg je exclusieve loot voor je wagens. Ook kan je FreeDrive Challenges spelen waar je bijvoorbeeld een bepaalde snelheid moet halen en dat enkele seconden moet volhouden. Hoewel dit allemaal erg leuk is, moet je wel weten dat The Summit grotendeels bestaat uit wekelijkse online uitdagingen. Het voelt dus eerder aan als een leuke randactiviteit, dat terwijl we toch eerder hadden gehoopt op een volwaardig nieuw stuk verhaal of omgeving.
De prijs van deze uitbreiding is ook een probleem. Heb je The Crew nog nooit gespeeld? Dan is €50 (The Crew Wild Run Edition) best een mooie prijs voor een gigantisch grote game waar je makkelijk honderd(en) uren kan doorbrengen. Mensen die al in het bezit zijn van de basisgame moeten echter een bittere pil slikken. De standalone uibreiding kost zo'n €30, wat best veel geld is voor een uitbreiding dezer dagen. De nieuwe content is wel leuk, maar als je de basisgame al zo goed als uitgespeeld hebt, dan betaal je best veel geld voor een uitbreiding die de basis vooral verbetert en her en der wat nieuwe dingen toevoegt. Als je dan weet dat je nog steeds niet alle content hebt omdat de Season Pass ook nog eens apart te kopen is, dan vragen we ons af hoeveel mensen deze expansie eigenlijk gaan kopen zeker gezien samenspelen een belangrijke focus van deze game is, terwijl de community van The Crew na twaalf maanden niet echt meer op zijn sterkst is.
- Monster trucks
- Verbeterde visuals
- Goed totaalpakket voor nieuwe spelers...
- Prijs
- Physics blijven vreemd aanvoelen
- ...maar teleurstellend geheel voor veteranen