Fallout 4
Fallout 4
[gespeeld op PS4]
Na een jarenlange afwezigheid is het eindelijk weer tijd om terug te keren naar de postapocalyptische Verenigde Staten. Waar we in eerdere Fallout-games al Washington en Las Vegas bezochten, is ditmaal het vernietigde Boston het toneel van jouw avonturen. Welkom in de woestenij van Fallout 4.
De game begint vlak voordat de allesvernietigende kernoorlog in alle hevigheid uitbarst. Wanneer de dreiging code rood aantikt, word jij samen met jouw familie in veiligheid gebracht in de nucleaire bunker van Vault-Tec: Vault 111. De volgende keer dat je uit de bunker stapt, zijn we alweer tweehonderd jaar verder. Wat er in de tussentijd is gebeurd zullen we niet verklappen, maar de gebeurtenissen moedigen jouw personage aan om de buitenwereld te ontdekken.
Wel vertellen we alvast dat het hoofdverhaal allemaal een tikkeltje traag op gang komt. Pas halverwege de hoofdverhaallijn begin je geïntrigeerd te raken in wat er aan de hand is. Gelukkig is er een legio aan zijmissies en opdrachten om je bezig te houden. Voordat je het weet ben je weer aangesloten bij een nieuwe factie, heb je een zakenman gered uit een wolkenkrabber of heb je in een superheldenoutfit criminelen een kopje kleiner gemaakt. In Fallout 4 is altijd wel wat te doen.
Wanneer je je eerste stapjes neemt in het postapocalyptische Boston zie je hoe de nucleaire oorlog het landschap heeft veranderd. Waar ooit nog volledige natuurparken en bruisende steden stonden, vinden we nu enkel nog grote gebieden met halfdode bomen en kleine nederzettingen terug. Ontwikkelaar Bethesda heeft een interessante wereld weten te scheppen: een mix van architectuur van voor en na de nucleaire oorlog is verspreid over het landschap. Vooral de binnenstad van Boston weet te imponeren met nederzettingen als Diamond City (een stad gebouwd in Fenway Park, de thuishaven van de Boston Red Sox).
Wat opvalt is dat de wereld van Fallout 4 veel meer kleur heeft dan zijn voorgangers. Waar het kleurenpalet in Fallout 3 en New Vegas beperkt was tot bruin en grijs, hebben de ontwerpers nu meer tinten tot hun beschikking. De lucht is veelal blauw en af en toe schijnt de zon zelfs. Geniet er echter van wanneer je kan, want voor je het weet is het weer omgeslagen. Bewolking, regenbuien en zelfs nucleaire stormen, alles komt voorbij. Een kleine, maar erg toffe toevoeging die voor extra sfeer zorgt.
Hoewel het met de sfeer wel goed zit, valt de game grafisch een beetje tegen. Textures worden veelal hergebruikt, zien er van dichtbij niet altijd even scherp uit en animaties zijn af en toe klungelig. Het wordt echter wel een stuk beter gemaakt doordat de laadtijden goed meevallen, zeker voor een wereld van deze grootte. Enkel bij het opstarten is er een flinke laadtijd van een kleine minuut, maar verder blijven de laadtijden beperkt tot tien à twintig seconden.
Het weer mag dan af en toe anders doen vermoeden, maar de wereld van Fallout 4 is absoluut niet uitnodigend. Vrijwel alles op de tot de kern verrotte aardkloot doet zijn uiterste best jou om het leven te brengen: raiders, supermutanten, ghouls en natuurlijk de lokale gemuteerde fauna. Om deze harde werkelijkheid te overleven krijg je de beschikking over heel wat wapens: machinegeweren, shotguns, zwaarden, pistolen en natuurlijk de kernkoppenwerper, de Fatman.
Gelukkig sta je er niet alleen voor in jouw strijd om te overleven in deze genadeloze wereld. Er zijn meerdere companions die je gedurende de game zullen bijstaan, elk met hun eigen normen en waarden. Hierdoor zal elk personage anders reageren op de beslissingen die jij maakt. Ze zullen je hoe dan ook bijstaan in de strijd, bijvoorbeeld bij het neerhalen van de nieuwe Legendary-vijanden. Deze extra sterke variaties op verschillende tegenstanders zorgen af en toe voor een flinke stijging in de moeilijkheidsgraad. Dit klinkt misschien oneerlijk, en zo zal het af en toe ook voelen, maar het houdt de game wel onvoorspelbaar, interessant en uitdagend.
Net als in de vorige Fallout-games kun je tijdens het spelen wisselen tussen first- en third-person view. Waar in Fallout 3 en New Vegas het schieten in de first-person modus nog wat onwennig aanvoelde, is het ditmaal een stuk beter uitgevoerd. De schietactie is niet op het niveau van echte first-person shooters, maar het is een stuk minder klungelig dan we gewend zijn van de Fallout-games.
Ook V.A.T.S, ofwel het Vault-Tec Assisted Targeting System, keert terug. Via dit handige hulpmiddel kun je de tijd significant vertragen en actiepunten inzetten om bepaalde lichaamsdelen van een vijand te raken. Nieuw is dat je ditmaal een critical hit kunt opbouwen die je op elk moment kunt inzetten wanneer de critical meter is gevuld. Waar je in vorige game nog moest bouwen op puur geluk, kun je de speciale aanval nu op tactische wijze inzetten. Wat ons betreft een goede keuze, want het systeem is minder afhankelijk van geluk en voelt eerlijker aan.
De vijanden die je tijdens je reis uitschakelt leveren ervaringspunten op en ook door nieuwe gebieden te ontdekken en verschillende missies uit te voeren in het naoorlogse Boston verdien je ervaringspunten. Deze kun je investeren in de zeven verschillende S.P.E.C.I.A.L.-eigenschappen (zoals intelligentie of charisma), die elk nog zo’n tien verschillende perks bevatten, die op hun beurt weer opgebouwd zijn uit verschillende lagen. Je kunt dus wel zeggen dat er genoeg opties zijn om uit te kiezen en jouw personage zo op te bouwen als je zelf wilt.
Nieuw in Fallout 4 is de mogelijkheid om aan wapens en uitrusting te sleutelen. Elk wapen heeft een aantal opties die je kunt verbeteren, maar er moeten echter wel keuzes gemaakt worden. Kies je bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om sneller kogels af te kunnen vuren, dan gaat dit veelal ten koste van de schade die je per kogel doet. Zo heeft vrijwel elke upgrade voor- en nadelen en kun je wapens zo ombouwen dat ze bij jouw speelstijl passen.
Hetzelfde geldt ook voor de uitrusting die je in de wereld kunt vinden, al valt hier minder aan te knutselen dan bij de wapens. Toch is het ook bij je armor van belang dat je de juiste opties kiest voor jouw speelstijl. Denk aan extra stralingsbescherming of diepere zakken die ervoor zorgen dat je meer spullen mee kunt sjouwen tijdens jouw trektocht. Dat laatste kreeg meestal onze voorkeur, want om de upgrades door te voeren zul je heel wat spullen moeten oppikken in de wereld.
Een aluminiumblikje daar, een typemachine, vervolgens nog een wereldbol en een speelgoedauto. Al deze voorwerpen kunnen weer omgetoverd worden naar verschillende grondstoffen zoals hout, ijzer en koper, die je weer helpen met het aanpassen van je wapens en uitrusting. Ook fijn is dat je in een menu kunt aangeven welke grondstoffen je nog nodig hebt, want dan toont de game aan of je een voorwerp mee moet nemen of beter kunt laten liggen.
Je kan je creatieve kant ook naar boven laten komen bij het bouwen van nederzettingen, die je doorheen de game kan vrijspelen. Hele gebouwen kunnen uit de grond worden gestampt (mits je genoeg grondstoffen hebt natuurlijk) en je kunt het zo gek maken als je wilt. Het lijkt er namelijk op dat de wetten van de zwaartekracht niet werken bij de gecreëerde bouwsels. Dit doet echter niets af aan het creatieve proces dat hierdoor op gang wordt gezet. Het is heel tof om jouw eigen creatie in de wereld neer te zetten, al word je er nooit toe gedwongen.
Wel jammer is dat vanuit first-person view grote gebouwen in elkaar knutselen best pittig kan zijn. Je mist het overzicht en daarnaast werkt de game af en toe simpelweg niet mee. Muren die niet aan vloeren ‘klikken’ of vloeren die om een of andere reden opeens niet meer aan andere vloeren willen plakken. Het zijn kleine irritaties in een verder interessante toevoeging aan de Fallout-serie.
Mocht je toch een succesvolle nederzetting in elkaar willen knutselen, dan is het ook van belang dat je het de bewoners een beetje naar hun zin maakt. Dat betekent dat je voedsel moet planten, voor water moet zorgen, bedden moet regelen en de verdediging op orde moet maken. Uiteindelijk zul je tijdens gevechten de hulp kunnen inroepen van nabije nederzettingen, dus hoe groter de nederzetting, hoe meer hulp je ontvangt.
Craften is de grootste vernieuwing die Bethesda heeft doorgevoerd, maar er zijn nog een aantal kleine veranderingen die best wel wat impact hebben op de game. Zo is het conversatiesysteem op de schop gegaan. Waar je in Fallout 3 nog kon kiezen uit volledige zinnen wanneer je op een vraag antwoordde, moet je het in Fallout 4 doen met vier verschillende steekwoorden of korte zinnen. Het systeem kennen we natuurlijk al van BioWare-games zoals Mass Effect en kent zijn voordelen en nadelen. Het zorgt ervoor dat de gesprekken redelijk vlot doorlopen en meestal kun je wel redelijk inschatten wat jouw personage gaat zeggen, maar als jouw voorstelling van een antwoord niet overeenkomt met de gesproken tekst dan kan dat op cruciale momenten wel even flink balen zijn.
Hoewel alle kleine aanpassingen, zoals het dynamische weer en de veranderingen in V.A.T.S., wel degelijk impact hebben op de gameplay zullen ze niet veranderen hoe jij Fallout speelt. De kern van de bekende Fallout-gameplay blijft intact en dat zal voor sommigen een zegen zijn en voor anderen een teleurstelling. Wij zijn in ieder geval blij met de aanpassingen en kunnen niet wachten om weer verder te gaan met het ontdekken van het postapocalyptische Boston.
- Uitstekende sfeer
- Kleine aanpassingen verbeteren de game flink
- Craften is een waardige toevoeging aan de serie
- Ongelofelijk veel content
- Grafisch teleurstellend
- Hoofdverhaal komt wat traag op gang
- Weinig echte vernieuwing