Call Of Duty: Black Ops III
Call of Duty: Black Ops III
Het einde van het jaar nadert en naar jaarlijkse traditie gaat dit gepaard met een nieuwe Call of Duty. Dit jaar is het de beurt aan de tweede oude rot in het vak, namelijk ontwikkelaar Treyarch. Met Call of Duty: Black Ops III krijgen we ook dit jaar een game met een ontwikkelcyclus van drie jaar. Treyarch heeft normaliter wel wat extra's in de game steken dus we zijn in elk geval benieuwd.
Bij de start van de campaign krijg je de keuze om aan de slag te gaan met een vrouwelijk of mannelijk personage. Je kan ook het uiterlijk van je personage aanpassen, al is dit beperkt tot het gezicht, met minimale verschillen. Het verhaal van de campaign speelt zich, net zoals de vorige Call of Duty, af in de toekomst. De wereld is veranderd na de Drone-aanvallen die werden gelanceerd door Raul Menendez aan het einde van Black Ops II en verschillende landen doen beroep op D.E.A.D., Directed Energy Air Defence, om zichzelf te beschermen tegen inkomende luchtaanvallen. Aanvallen via de lucht worden met deze maatregel een pak moeilijker, waardoor infantriegevechten terug aan belang winnen. Tijd dus om als Jacob Hendricks, onder bevel van John Taylor, een gevangene te bevrijden.
Uiteraard loopt het tijdens de missie fout en moeten we daar de gevolgen van dragen. Mechanische armen zijn het gevolg en dus moeten we ook leren werken met deze elektronica, dankzij het DNI, Direct Neural Interface. Hiermee kan je ook communiceren met andere elektronica en zodra je dat kan, begint de volgende missie. Rachel Kane (CIA) stuurt je naar Singapore om een CIA Black Site te onderzoeken die recentelijk recent verdacht stil werd. Wat je daar ontdekt, stuwt je om de waarheid te achterhalen en dat is zowat de rode draad in de verhaallijn van Black Ops III.
Hoe je de campaign wil afwerken, bepaal je zelf, want alle missies zijn vanaf het begin gewoon al vrijgespeeld. Respecteer daarbij best de volgorde, zodat je weet wat er allemaal net gebeurt. Als je echter gewoon het einde wil weten, dan kan dat natuurlijk ook. Voor het eerst kan je de campaign ook met 3 andere spelers uitspelen. Je start echter altijd in een safehouse waar je je wapens kan samenstellen (als je de nodige zaken hebt verzameld), kan overleggen en ook nog wat tutorials kan overlopen.
Qua opzet is het verhaal dus een gebruikelijk Call of Duty-verhaal, al begint het niet met gigantisch spectaculaire beelden of sequenties, zoals wel vaker het geval was in het verleden. Naar het einde neemt dit wel toe, maar het Hollywood-gehalte van deze singleplayer is wel wat teruggeschroefd ten opzichte van de vorige Black Ops-games. Ook trad er links en rechts wel wat herhaling op, maar over het algemeen hoeven we niet te klagen. Qua verhaal ben je wel iets langer bezig dan in de vorige games. Reken daarbij op een 9 à 10 uur in tegenstelling tot de gebruikelijke 5 à 6 uur. Zelf vonden we de verhaallijn niet denderend en we vermoeden dat het voor velen ofwel meteen top ofwel flop zal zijn qua verhaal, met zo goed als geen middenveld.
Er is echter wel een mooie motivatie om de singleplayer uit te spelen, want dan krijg je de Nightmare-modus, die de singleplayer omtovert tot een 'nieuw' avontuur. De tegenstanders worden dan hersenloze zombies en de verhaallijn wordt ook aangepast. In Nightmare mode gaat het om de zombieplaag en wie er verantwoordelijk voor was. Geen uitgebreide conversaties, maar enkel jouw bevindingen die worden uitgewisseld met Dr. Salim. Een leuk extraatje dat nog eens verschillende uren gameplay toevoegt aan de game.
Uiteraard mag je in Call of Duty: Black Ops III de Zombie-mode verwachten. Vier nieuwe personages (Jack Vincent, Nero Blackstone, Jessica Rose en Floyd Campbell) hebben allemaal spijt van hun verleden en vormen daardoor een band, zeker wanneer Shadowman hen in een nachtmerrie smijt. Verschillende rituelen staan op hen te wachten, rituelen die tot een goed einde gebracht moeten worden zodat uiteindelijk Shadowman ook verschalkt kan worden. Verder mag je je verwachten aan de gebruikelijke formule bij de Zombie-mode. Per ronde krijg je meer en meer zombies op je bord die iets sterker worden en met je verkregen geld kan je nieuws wapens, power ups en locaties vrijspelen. Er zit 1 map bij de Zombie mode, maar je kan wel een extra map downloaden als je via de correcte store gaat.
Een andere nieuwigheid is de toevoeging van de Freerun, een mode waarin je een traject voorgeschoteld krijgt dat je zo snel mogelijk tot een goed einde moet brengen. Verschillende obstakels zullen je proberen tegen te houden, terwijl het gebruik van je wallrun een toptijd garandeert. Deze wallrun is (net zoals in Advanced Warfare) weer van de partij, maar dan wel verbeterd. Het voelt gewoonweg beter aan en is daardoor minder frustrerend. Het aantal momenten dat je te pletter valt, zijn dan ook geminimaliseerd.
Naast al deze content heb je uiteraard ook nog een multiplayer waar je je volledig kan in smijten. Qua modes mag je de reeds vertrouwde verwachten, namelijk Team Deathmatch, Free for All, Search and Destroy en meer. Spijtig genoeg zitten er geen nieuwe modi in de multiplayer, wat toch een tikkeltje spijtig is. Toch heeft men geprobeerd om de huidige modi wat te tweaken naar het thema van deze specifieke Black Ops III. Je hebt ook nog wel de Bonus-playlist waar de ontwikkelaar bepaalde modes voor een beperkte tijdsduur beschikbaar stelt.
De grootste nieuwigheid zit in de toevoeging van de Specialists, die elk twee vaardigheden hebben waaruit je dan eentje moet kiezen. Zo heb je Outrider met een Sparrow (een kruisboog met een explosieve kop) of Vision Pulse (die vijanden doet oplichten). Je keuze hoeft niet vast te staan, dus je kan steeds wisselen, net zoals je gaandeweg je Specialist kan uitbouwen met speciale items. Uiteraard heb je ook nog killstreaks en kan je je personage qua outfit en wapens aanpassen, maar dat hoort er tegenwoordig gewoonweg bij.
Ondanks de nieuwigheden (waaronder de Specialists en het Freerunnen) blijft de "core" gameplay van Call of Duty behouden. Je kan je Specialist-kracht wel gebruiken, maar dit zorgt niet meteen voor een immense impact op de gameplay, net zoals het freerunnen. Je bent wel efficiënter en vlotter qua bewegingen, iets wat wel degelijke een extra voldoening geeft als je tijdens een wallrun verschillende vijanden kan neerknallen. Echter voelt het wel allemaal vertrouwd aan, dus je kan de game zonder problemen oppikken en je meteen thuisvoelen in de gameplay, aangevuld met de nieuwigheden.
We komen weer bij het gevaarlijke punt van de reeks, het audiovisuele aspect. Op vlak van geluid hebben we niet meteen reden tot klagen. De verschillende wapens klinken goed en ook het stemmenwerk in de campaign is van een degelijk niveau. De tussenvideo's zijn van goede kwaliteit en ook het evenwicht tussen de gameplay en tussenscenes zijn voorzien van een duidelijk overgang zonder enige laadtijden.
Op grafisch vlak is het dan weer iets anders. Ten opzichte van de vorige Call of Duty ziet deze er weer wat beter uit, maar her en der voelt de spelwereld toch wat leeg aan. Ook wordt het meer dan tijd dat de engine een stevige upgrade krijgt qua textures, vernietiging en meer. Verder draait de game aan een redelijk stabiele 60 fps op de Playstation 4 en dit met een resolutie van 1080p. We ondervonden wel her en der nog een aantal bugjes. Zo kregen we een zwart scherm, indien we te lang in 'idle' stonden. De game wou dan terugkeren naar het titelscherm, maar dat ging niet altijd even goed. Er zijn ook heel wat zaken te vinden over problemen met de pc-versie, dus wie die versie wil kopen, raden we aan om goed rond te kijken en jezelf te informeren.
- Veel content
- Specialists
- Nightmare- en freerun-mode
- Co-op doorheen het spel
- Verhaal is een 'hate or love it'
- Grafisch blijft een pijnpunt
- Geen nieuwe multiplayermodes