World of Warships
World of Warships
"Ter land, ter zee en in de lucht" dachten ze bij ontwikkelaar Wargaming wanneer ze aan vervolg dachten op World of Tanks. Vorig jaar kregen we al World of Warplanes waar je met krachtpatsers de lucht onveilig maakte en dit jaar is het de beurt aan de gigantische oorlogsbodems om de internationale wateren onveilig te maken.
Wanneer je World of Warships voor de eerste maal opstart, zal het allemaal zeer bekend voorkomen indien je World of Tanks of World of Warplanes reeds speelde. Je wordt meteen naar de haven gebracht waar je een overzicht krijg van je schepen. Er zitten vier categorieën schepen in de game, namelijk Cruiser, Battleships, Destroyers en Aircraft Carriers met elk hun voor- en nadelen.
Zoals de naam doet vermoeden is de Destroyer vooral gericht op het vernietigen van andere schepen op een zo snel en efficiënt mogelijke manier. Hun grootste voordeel is dat deze schepen bijzonder wendbaar zijn en dus ook inkomende projectielen makkelijker kunnen afschudden. Verwacht geen zware kanonnen op dit schip, maar de torpedo's zullen je ongetwijfeld wel kunnen sussen als compensatie. Een snelle blitsaanval met torpedo's is dodelijk en mocht iemand je toch in de smiezen hebben, dan heb je nog altijd een rookscherm om je aftocht te beveiligen.
De Cruiser is wat een manusje-van-alles. een redelijke wendbaarheid, deftige kanonnen en ook een vliegtuigje (iets verder in de Tech tree). Torpedo's zijn ook een mogelijkheid, maar wel minder snel dan bij de Destroyer (net zoals de wendbaarheid dus minder is). Bij de Cruiser heb je ook de mogelijkheid om reperaties aan je schip uit te voeren waarmee je enkele HP-punten terugkrijgt. Zijn grote schepen en kanonnen je ding, dan ga je voor een Battleship. Tot de tanden bewapend, maar natuurlijk boet je dan qua snelheid en wendbaarheid in. Ook een verkenningsvliegtuig is een optie, dus op dat vlak kan je je wel enigszins voorbereiden op wat komt. In elk geval is het een geweldig gevoel om met zo'n schip naar de vijand te varen en een volwaardig salvo af te vuren.
De laatste categorie is de Aircraft Carrier. In tegenstelling tot de drie andere categorieën vaar je met dit schip niet de hele tijd rond en heb je geen controle over diens kanonnen. In tegenstelling tot de andere word je nu naar een overzichtsmap gebracht waar je onderaan je verschillende squadrons vliegtuigen ziet. Met een simpele klik kan je ze op verkenning sturen of zelfs een specifiek schip laten aanvallen. Het is dus een tactischere insteek en een kleine aanpassing ten opzichte van de hands-on approach van de andere schepen, maar het is wel de best mogelijke aanpak om dit type schip toch in de game te verwerken. Het lijkt de gamers ook te bevallen, want er zijn altijd wel voldoende Aircraft Carriers aanwezig in de multiplayerpotjes. Als "bestuurder" reken je wel op een stevig team, want zonder ondersteuning is dit type schip er al snel aan voor de moeite.
Net zoals World of Tanks en World of Warplanes speelt World of Warships anders dan diens voorgangers. Wij waren zelf niet meteen te vinden voor de speelstijl van World of Tanks, maar deze World of Warships starten we met plezier op. Het komt iets trager op gang, waardoor je tijd krijgt om na te denken over wat je net wil doen qua aanval of tactiek. Eenmaal in het gevecht is het wel lekker actievol en komt de spanning naar boven. Er zit iets meer tactiek in deze telg vervat: wil je de volledig impact van alle kanonnen gebruiken, dan moet je zijdelings varen, waardoor je dus een mooi groot doel wordt voor andere schepen. Anders kan je frontaal aanvallen, maar dan heb je enkel je voorste kanonnen om je te helpen, in ruil voor het feit dat je zelf een kleiner doelwit bent. Dat torpedo's iets minder kans op succes hebben als je frontaal vaart, hoeven we je niet te zeggen.
Het toont in elk geval wel aan dat je de situatie moet bekijken en de risico's moet afwegen. De balans ten opzichte van de bèta is in onze ogen al beter, maar het kan uiteraard nog altijd iets beter, maar dat zal de tijd wel uitwijzen. Torpedo's zijn van nature krachtig, maar het is redelijk vervelend om op de bodem van de oceaan te liggen omdat een vijand lukraak enkele torpedo's afvuurde. Dat je eigen collega's je (hopelijk per ongeluk) je ook de dieperik insturen met hun torpedo's is ook vervelend (al is het natuurlijk wel realistische dan dat je immuun bent voor hun schoten).
Net zoals in World of Tanks en World of Warplanes bezit ook World of Warships over de typische Tech Tree en Modules en aangezien het merendeel ondertussen wel weet wat deze zaken inhouden, gaan we het kort houden. Bij de Tech Tree kan je nieuwe schepen vrijspelen en dit is vooral aan de hand van upgrades aan je huidig schip en een bepaald in-game bedrag dat je moet neerleggen (dat je kan verdienen of gewoon kan aankopen met echt geld, vermits deze free-to-play game natuurlijk microtransacties bevat). Hier kan je ook de verschillende routes volgen qua categorieën, want je krijgt niet meteen toegang tot de Battleships of Aircraft Carriers. Bij de Modules kan je je schepen upgraden met nieuwigheden, waaronder een nieuwe motor zodat je sneller vaart of je kanonnen sneller draaien enzovoort. Op die manier kan je je schip toch enigszins naar je hand zetten. Op grafisch vlak mag je hetzelfde verwachten als bij de vorige twee Wargaming-titels. De schepen zien er zeer gedetailleerd uit en ook de verschillende mappen zijn mooi aangekleed. Ook qua geluid kunnen we niet meteen klagen, aangezien alles helder en realistisch klinkt.
- Krachtig gevoel
- Tactisch ander
- Verschillende schepen
- Friendly torpedo's
- (Trage start)