Dit was de druppel: community keert zich meer en meer tegen World of Warships
De relatie tussen de makers van World of Warships en de community rond de game lijkt op een dieptepunt te zitten. De reden daarvoor is geen verrassing: een toenemende focus op microtransacties.
Aanvankelijk was World of Warships een game waarin de focus voor het verkrijgen van nieuwe content lag op het kunnen vrijspelen ervan via progressie enerzijds of op het simpelweg kunnen kopen ervan anderzijds. In de loop der jaren echter is men meer en meer content richting lootboxen beginnen duwen, waardoor de werkelijke kost van bepaalde content onduidelijk is.
De druppel die de emmer deed overlopen was de recente aankondiging van de terugkeer van USS Missouri, een schip uit de Tweede Wereldoorlog dat erg geliefd was bij de community, maar dat in 2018, twee jaar na de introductie ervan, uit de game werd verwijderd omdat het een negatief effect had op de in-game economie. Aanvankelijk werd gezegd dat het schip voor een vast bedrag weer te koop zou zijn, maar later werd de USS Missouri stilletjes omgevormd tot een exclusief lootbox item.
Niet iets waar de community mee kon lachen en verschillende grote namen, waaronder MightyJingles, die op YouTube 600.000 subscribers heeft, besloten zich terug te trekken uit het Community Contributors Program.
MightyJingles stelt dat er in de beginjaren een goede wisselwerking was tussen de developers en de community, maar de laatste tijd zou er vooral eenrichtingsverkeer zijn en zou men een steeds grotere focus zijn beginnen leggen op agressieve microtransacties en gokelementen, terwijl World of Warships zich ook op kinderen richt.
Langs de kant van Wargaming bleef het even stil, maar uiteindelijk werd toch gereageerd. In een nogal kille reactie werd gezegd dat men de beslissing van sommige leden van de community respecteerde en werden ze bedankt voor hun bijdrage.
Op de kern van de zaak werd niet echt ingegaan, al liet Wargaming wel weten dat men een "alternatieve manier" zal toevoegen om de USS Missouri te kopen. Meer details daarover volgen binnenkort, maar waarschijnlijk wordt het dus mogelijk om het schip alsnog voor een vast bedrag aan te schaffen in plaats van te moeten kiezen voor lootboxen.
"Langs de kans van Wargaming", moet dat niet kant zijn?
Geplaatst op 2021-08-18 15:40:40
Pay to win grindfest waar de Russische lijn bestaat uit veel te sterke schepen die niet echt bestaan hebben.
Ben al een half jaar afgekickt...
Geplaatst op 2021-08-19 07:31:02
Dat is nu eens WG. World of Tanks is niet veel anders. Shitload op Russische of oostblok tank met lage skillcap. Grootste cheater tank van al is russisch (Obj 279e) Uiteindelijk is WG al lang van proberen een beetje historisch accuraat te zijn afgestapt en gewoon de kaart gekozen voor P2W. Elke nieuwe gameplay aanpassing die ze doen (Equipment 2.0, field modification, Crew 2.0) kosten imens veel tijd, xp, credits of euros om je tanks aan te passen.
Geplaatst op 2021-08-19 08:06:26
De personen die in 2018 het schip al hadden krijgen dit dan kosteloos terug in hun bezit vermoed ik?
Anders is het simpel...
We voegen iets toe, halen het er na een tijdje uit.
Enkele jaren voegen we het terug toe en laten de mensen er voor betalen.
Geplaatst op 2021-08-19 10:48:00
Eens je een schip hebt kan je er altijd mee spelen. Van premium schepen veranderen ze ook de stats niet. Maar als ze vinden dat genoeg spelers een bepaald schip hebben dat niet deel is van de standaard lijnen kan je het niet langer kopen (echt geld of een van hun dozijn ingame currencies)
Geplaatst op 2021-08-19 12:37:55