Sid Meier's Starships
Sid Meier's Starships
Sid Meier is één van de weinige bekende ontwikkelaars die nog voor al zijn games zijn eigen naam zet. Of dit een vorm van ijdelheid is of eerder als certificaat van de kwaliteit van zijn games gezien moet worden laten we in het midden. Het laatste spel met zijn naam voor, Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, kon op een matige ontvangst rekenen, maar dat hield hem niet tegen om ook het volgende spel in de verre toekomst te situeren. Sid Meier’s Starships houdt het echter kleinschaliger en laat de speler met een enkele vloot een kleine melkweg veroveren.
Al bij het opstarten van Starships krijg je als pc-gamer een beetje een vreemd gevoel. Geen grafische instellingen, onbekende middleware logo’s, een introfilmpje dat aan de goede oude RealPlayer doet denken en een full screen instelling die het scherm niet vult. Dat verbetert niet eens je effectief begint te spelen: de technische afwerking lijkt op die van een tien jaar oud spel en de “uitleg” die je krijgt om het spel te spelen bestaat uit één slide. Het wantrouwen blijkt terecht te zijn, want Starships doet weinig moeite om te verbloemen dat het een port is van een mobiel spel. Natuurlijk kan zo’n spel bijzonder leuk zijn, maar op een pc komt het zeker niet altijd tot zijn recht.
Starships is in hoofdzaak een turn-based strategiespel waarin een campagne om een aantal planeten te veroveren korte missies aan elkaar verbindt. Bij het begin van het spel kies je één van de drie facties uit Beyond Earth en een leider voor jouw natie. Je krijgt beslissingsrecht over één vloot op je thuisplaneet en kan de aangrenzende systemen beginnen verkennen. Daar aangekomen zal je een missie voorgeschoteld krijgen. Deze variëren van het simpelweg uitschakelen van een aantal vijanden tot escortmissies, een bepaald aantal beurten overleven, een bepaald punt beschermen,... Het komt er op neer dat je het met de schepen in jouw vloot opneemt tegen een vijandelijke groep. Slaag je hierin dan zal de planeet jouw factie beginnen steunen.
Krijg je door missies of andere acties zoals omkoping of het lang genoeg verblijven op een planeet het grootste deel van de bevolking achter je, dan zal de planeet jouw factie vervoegen. Planeten geven iedere beurt geld, metaal, voedsel en wetenschap aan jouw totaal. Je wint het spel Civilization-gewijs door het grootste territorium, bevolkingsaantal, meeste wonderen of beste technologie te hebben. Je concurrenten hebben uiteraard hetzelfde doel en al snel zal je dan ook geconfronteerd worden met de vijandelijke vloten. In complete tegenstelling tot Civilization duurt een Starships campagne hooguit enkele uren door de relatief kleine kaarten en het beperkt aantal tegenstanders.
Het turn-based combat gedeelte speelt zich altijd af in een stukje gerasterde ruimte dat vrijwel altijd vol asteroïden hangt. Deze zijn belangrijk voor de strategie die je toepast omdat obstakels ook zorgen dat je veilig bent van vijandelijke wapens zolang je erachter verscholen blijft. Een groot deel van de tijd zal je dus spenderen door vanachter je schutting uit te komen, te schieten en weer terug te vliegen. In tegenstelling tot veel andere dergelijke games, kan je namelijk nog steeds bewegen nà het aanvallen. Zeker op hogere moeilijkheidsgraden heb je weinig andere keuze dan deze strategie te hanteren en worden de gevechten dan ook al snel saai. Er zijn wel een aantal actieve mogelijkheden die schepen kunnen inzetten zoals torpedo’s, stealth of sensoren, maar veel tactisch inzicht vereisen ze niet. Door de vrij kleine schaal duurt een gevecht echter zelden lang.
Tussen de gevechten door kan je je schepen upgraden. Een nieuw schip start altijd met dezelfde eigenschappen, maar door deze gericht te verbeteren zal het schip door het spel een nieuwe categorie toebedeeld krijgen en zullen er kleine upgrades te zien zijn. Het is een kwestie van een goede mix te maken van schepen voor korte en lange afstand en voor de rest vooral belangrijk om ze zo stevig mogelijk te maken. Veel strategie is ook hier niet te vinden. Daarna kan je dan je vergaarde wetenschap investeren in upgrades van de verschillende techologieën die op je schip gebruikt worden.
Het zijn vooral rechtlijnige upgrades die simpelweg wapens iets sterker maken of ervoor zorgen dat je schepen iets meer schade kunnen incasseren. Daarnaast kan je ook steden en andere uitbreidingen op een planeet bouwen die hun productiecapaciteit verhogen of ze van een kleine verdedigingsvloot voorzien. Er is ook nog een optie om over te gaan tot iets wat op diplomatie moet lijken, maar verder dan simpele groeten en vragen om je niet aan te vallen gaat dit ook niet. Vreemd genoeg zijn de tegenstanders wèl zo vriendelijk om je te laten weten welke schepen er in hun vloot zitten. Bijzonder handig als je van plan bent iemand aan te vallen…
- Hersenloos tijdverdrijf
- Geen enkele diepgang
- Technisch achterhaald
- Al snel saai