Battlefield: Hardline
Battlefield: Hardline
[gespeeld op pc]
DICE stond bij Battlefield: Hardline voor het eerst niet aan het roer van een Battlefield-game. Visceral Games (gekend van de Dead Space-reeks) nam het commando over en heeft behoorlijk wat ervaring met singleplayer-avonturen. Bij de alpha kreeg Battlefield: Hardline meteen de stempel van veredelde Battlefield 4-uitbreiding opgeplakt, maar uitstel zorgde voor extra ademruimte om de probleempjes eventueel op te lossen.
Bij Visceral Games gooit men de militaire setting van de serie meteen overboord en komt men met iets nieuws, namelijk een politie-setting. in plaats van twee of meerdere militaire machten die het tegen elkaar opnemen, is het nu de beurt aan de politie en criminelen om ons te voorzien van een onderlinge oorlog. Ook qua gevoel wil men het anders aanpakken, want de singleplayer wordt opgevat als een politiereeks zoals je gewend bent op televisie. Elke aflevering moet je een dosis avontuur aanbieden en je krijgt zelfs een "On the next episode of Battlefield Hardline"-teaser als je de game afsluit. Keer je terug, dan heb je zelfs de "Previously On"-intro. Zoals Netflix-gebruikers gewend zijn, kunnen ze na een episode even uitblazen met een samenvatting vooraleer de volgende aflevering begint, maar die samenvatting vliegt wel met een rotvaart over je scherm, dus enkel voor de snelle lezers onder ons.
Het verhaal van Battlefield: Hardline speelt zich af in L.A. en Miami waar je in de huid kruipt van de rookie agent, Nick Mendoza. Je partner, Carl Stoddard, doet niet meteen alles volgens het boekje en na een incident bij de start van de game wordt er al meteen een nieuwe partner toegewezen, namelijk Khai Minh Dao. Een cocaïnehandeltje vormt de centrale as van ons onderzoek en we komen al snel in een situatie terecht waarbij ook binnen de politiemacht heel wat louche zaken gebeuren.
Gezien de Dead Space-ervaring van Visceral Games hadden we een goed oog op de singleplayer, maar de hele game valt redelijk snel door de mand door het generieke verhaal, de voorspelbare wendingen, lachwekkende conversaties en mislukte oneliners. Tegen dat het spel goed en wel op gang is getrokken, is het al voorbij halfweg en slagen de personages er allerminst in om je betrokken te doen voelen. Sommige episodes zijn dan ook slaapverwekkend en allerminst interessant te noemen. Het is dan ook jammer dat een aantal leukere episodes hierdoor mee ten onder gaan in het geheel. Jammer is wel dat men (wederom?) is gaan kijken bij de grootse, spectaculaire scènes uit Call of Duty om die er toch in te proppen, zoals een missie met vliegtuigen en tanks die helemaal niet in het geheel past.
Er zit echter wel een leuke extra in de singleplayer, namelijk de mogelijkheid om je politiepenning te laten zien en daarmee criminelen stokstijf te doen staan en vervolgens te arresteren. Een leuke mechanic op zich, maar veel te eenvoudig om te misbruiken. De AI is namelijk bijzonder sterk onder de indruk van de badge en zal zich amper verzetten, hoe goed ze ook bewapend zijn. Hun collega's met een kreet verwittigen doen ze ook niet en anderen komen ook niet te hulp als je "Freeze" roept, wat het allemaal wel heel flets en eentonig maakt. Enkel als je een aantal mensen tegelijkertijd in de gaten moet houden, is het iets uitdagender, maar zelfs dan moet je je niet al te veel illusies maken. Bovendien ben je gewapend met kilo's handboeien, want ongeacht hoeveel vijanden je tegenkomt, steeds tover je wel een extra paar handboeien uit je achterzak. Ons dwingen om keuzes te maken qua arrestaties door een gebrek aan boeien, had al veel interessanter kunnen zijn.
De gemiddelde crimineel mag dan sowieso niet al te snugger zijn, dit is in Battlefield Hardline wel heel erg duidelijk. Beschutting zoeken tijdens een vuurgevecht zit er vaak niet in en je kan ze ook eenvoudig uit hun kot lokken door een schot te lossen en te wachten tot ze als kippen zonder kop naar je toe komen lopen. De momenten dat we opnieuw moesten beginnen, lagen dan vooral aan onze eigen hoogmoed dan aan de competentie van de AI. Gelukkig voor de AI zijn ook onze teamgenoten van een belabberd niveau dat het eigenlijk enkel onze taak is om iedereen af te knallen.
De singleplayer van Battlefield: Hardline heeft ook een progressiesysteem, namelijk voor de Arrest-feature. Voor iedere arrest of "Non lethal takedown" word je beloond met een aantal punten. Stijg je in niveau, dan kan je daarmee ook nieuwe wapens vrijspelen, iets wat ons niet meteen logisch leek. Je wordt aangemoedigd om geruisloos te werk te gaan en daarvoor word je beloond met extra vuurwapens. Een ander extraatje in de singleplayer is de scanner, waarmee je criminelen kan scannen om speciale doelwitten te vinden en extra punten te scoren voor een arrestatie. Ook bewijsmateriaal moet met de scanner gezocht en gevonden worden om zo meer inzage te krijgen in de gang van zaken. Jammer genoeg is het hele systeem behoorlijk eenvoudig (aangezien de scanner je laat weten als hij gebruikt moet worden).
Het grootste punt van een Battlefield-game is echter de multiplayer en dus gingen we daar ook met veel plezier mee aan de slag. De klasses zijn Operator (Medic), Mechanic (Engineer), Enforcer (Support) en Professional (Recon). Gezien we hier met agenten en criminelen bezig zijn, vervallen wat wapens uit de gebruikelijke Battlefield-games, iets wat vooral opviel voor de Mechanic (Engineer). Hij kan nog steeds voertuigen repareren, maar in plaats van een RPG krijgen we een Grenade Launcher. De overige klassen zijn min of meer hetzelfde gebleven qua opzet. Wat we wel missen zijn enige gadgets die het verschil kunnen maken en eigenlijk standaarduitrusting zijn bij de politie. Een spijkermat is bijvoorbeeld geen deel van het spel.
Een ander minpunt is dat je zeer weinig wapens ter je beschikking krijgt. Iedere klasse heeft een goede acht wapens, waarvan je slechts vier per macht kan gebruiken. De wapens die de politie gebruikt zijn immers niet te gebruiken door de criminelen (en omgekeerd). Enkel als je je "Weapon License" hebt behaald (na meer dan 1000 kills) kan je het wapen eindelijk wel gebruiken als tegenpartij.
Als crimineel en politieagent kan je natuurlijk niet standaard rondlopen met een RPG of MG en hiervoor voorziet de ontwikkelaar iets. In Battlefield: Hardline krijgen we iets gelijkaardigs als de Battle Pickups uit Battlefield 4, want wanneer we een RPG, MG, of Stinger willen gebruiken, moeten we deze eerst op de map gaan zoeken en oppikken. De munitie is ook bij deze wapens zeer beperkt, maar levert je meestal wel genoeg vuurkracht om de klus te klaren. De Battlepacks zijn ook weer van de partij. Deze kan je vrijspelen wanneer je een nieuw level bereikt qua rank, wapenvooruitgang en meer. In deze Battlepacks vind je extra's terug, waaronder boosts en accessoires. Een nieuwigheid bij Battlefield: Hardline is dat je kan kiezen welke boosts je wil gebruiken bij welke klasse. Ook de verschillende soorten werden een pak uitgebreider. Zo heb je boosts die zich puur richten op Objective XP en een ander op bijvoorbeeld XP bij kills. De opzet van de accessoires werden ook iets anders aangepakt. Wanneer je een aantal accessoires vrijspeelt, kan je kiezen aan welk wapen je deze wil toewijzen.
Bij de multiplayer van Hardline word je nu bij iedere actie beloond met geld. Bij bepaalde hoeveelheden cash stijg je een level en kan je zelf kiezen aan welk wapen je geld wil geven. Je stijgt naar een nieuw level bij een bepaalde hoeveelheid cash, maar het grootste voordeel hier aan is, dat je eindelijk kan kiezen aan welke wapens je je geld wil spenderen. Je hoeft nu geen 30 levels te grinden om eindelijk aan je favoriet wapen te komen. Ook de verschillende accessoires zijn meteen te kopen, mits een aantal kills. Dit wordt ook doorgetrokken naar de voertuigen, al heb je hier wel eerst een aantal punten nodig om een bepaald aantal extra's vrij te spelen. Spijtig genoeg heb je zo'n beperkt aantal wapens dat je vrijheid natuurlijk zeer beperkt is. Qua voertuigen ging men ook een iets andere toer op. We haalden al even aan dat je geen tanks of dergelijke moet verwachten, maar in diens plaats krijgen we personenwagens, brommers en helikopters. Deze kan je makkelijk uitschakkelen met gewone kogels, waardoor iedereen de kans krijgt om wraak te nemen op een aankomend voertuig. Om toch wat extra vuurkracht te voorzien, voorziet men een helikopters met miniguns of een zware truck die tot de tanden bewapend is met machinegeweren en rookgranaten. Dit neemt het realisme natuurlijk wat weg, maar het zorgt anderzijds voor die extra spanning en plezier.
Uiteraard krijgen we ook een aantal nieuwe modes. In tegenstelling tot de voorgaande reeksen is dit niet gelimiteerd tot eentje, want we krijgen er meteen drie op ons bord, namelijk Heist, Hotwire en Blood Money. Bij Heist mag je een beetje denken aan de Rush-mode. Op de map heb je twee vaults en de criminelen moeten deze met explosieven openen om vervolgens de buit terug te brengen. Blood Money kan je wat vergelijken met Capture the Flag. In het midden van de map bevindt zich een berg geld en je moet zoveel mogelijk geld naar je basis terugbrengen. Om voor wat extra spanning te zorgen, kan je geld bij de vijanden stelen. De laatste van de drie is Hotwire. Dit kan je het best vergelijken met Conquest, maar de vlag is nu een wagen. Je moet met de wagen een bepaalde snelheid halen, zodat je de punten kan sprokkelen. Om de wagen in te nemen, moet je de bestuurder en eventuele passagiers doden of je kan ook simpelweg de wagen opblazen.
Het laatste hebben we zeer uitgebreid onder handen genomen en hier kwamen we toch op enkele minpuntjes. Zo verdien je immens veel punten in deze mode. Bij andere modes doe je er drie keer langer over voor hetzelfde aantal punten. Ook wou men met de mode achtervolgingen tot leven brengen, maar in de praktijk begint iedereen gewoon dicht bij de basis rondjes te rijden om zo eenvoudig de punten binnen te halen. Verder krijgen we natuurlijk ook de reeds bekende Conquest en Team Deathmatch modes en veel uitleg moeten we aan deze twee niet verschaffen.
Met Battlefield: Hardline probeert men zich ook wat meer te richten op eSports. Men voorziet hiervoor twee modes, genaamd Crosshair en Rescue. Bij Crosshair probeert een VIP te ontsnappen en bij Rescue moet je een aantal gijzelaars zien te bevrijden. Deze twee modes hebben een maximaal van vijf personen per team en wanneer je sterft, moet je wachten tot het einde van de ronde. De opzet met deze twee modes is leuk, maar spijtig genoeg is de afwerking niet al te best. Zo zijn de mappen niet meteen aangepast voor deze twee modes, waardoor het zeer gemakkelijk wordt. Andere games doen dit beter.
Op grafisch vlak is het moeilijk. In de singleplayer hadden we een aantal stukken die er zeer goed uitzagen, maar anderen waren dan weer zeer middelmatig. Wanneer we het dan vergelijken met Battlefield 4 moeten we melden dat het er met momenten minder uitziet. Het grootste verschil merkten we op in de multiplayer. Hier merk je meteen het verschil met Battlefield 4 en dat is spijtig, want we hadden gehoopt dat nu de engine wat volwassener was geworden men er iets meer kon uithalen. Ook de Levolution in de levels is zo goed als weg, want we krijgen dit nog maar te zien op twee van de negen mappen en zelfs dan is het niet meteen indrukwekkend. Zo hebben we de kraan die instort en bij een andere map krijgen we een zandstorm, iets wat we in Battlefield 4 ook al min of meer hadden gezien.
De Battlefield-reeks wordt natuurlijk altijd geprezen omwille van diens degelijk geluid en dat is nu niet anders. De wapens klinken weer subliem, op allerlei verschillende afstanden. Ook de voice-acting is van een hoog niveau dankzij enkele bekende acteurs die hun stem aan de game leenden, waaronder Benito Martinez en Kelly Hu. In de multiplayer heb je nu ook in de wagens verschillende nummers die je kan opzetten met onder meer 'KRS One - Sound Of Da Police', maar dat wordt al snel repetitief en wil je de muziek uitschakelen. Qua lancering hebben we niet meteen problemen ondervonden met gamebrekende bugs of dergelijke. Alles liep vlotjes buiten een aantal kleine bugs, maar deze stoorden niet meteen de gang van zaken. Een schouderklopje aan Visceral Games daarvoor.
- Politie-thema
- Werkende lancering
- Arrest-feature, ...
- Weinig content
- Matige singleplayer
- ... maar eenvoudig te misbruiken
- AI tegenstanders