Evolve
Niet elke evolutie in Evolve is positief
[Gespeeld op PS4]
Evolve is een kat-en-muisspel in de extreemste zin van het woord. De muis wordt vervangen door een team van vier huurlingen en de kat, die behoudt zijn rol als jager in de vorm van een gigantisch monster. Vier tegen één lijkt misschien een beetje oneerlijk, maar mocht je het monster in je eentje tegenkomen, dan zal je vrij snel merken waarom een team zo belangrijk is. De huurlingen mogen dan wel de naam "hunters" dragen, in Evolve kan het scenario op eender welk moment omdraaien en wanneer jij plotseling zelf de prooi wordt, is er vaak maar één optie: weglopen.
Evolve is in zijn kern een multiplayer-spel, dat betekent dat je amper singleplayer-content mag verwachten. Naast de gebruikelijke "speel in je eentje tegen bots" modus (met een onverbiddellijke en misschien zelfs oneerlijke AI) is zowat alles in de game multiplayer-georiënteerd. Desondanks zit er toch een klein deel verhaal in, een soort van introductie tot het universum dat uitlegt waarom je precies tegen een gigantisch monster zit te vechten. Om tegelijkertijd de basis-gameplay mee te geven aan de speler heeft men ook een mini-tutorial verbonden aan deze introductie. Dat is ook wel nodig, want Evolve kan best gecompliceerd overkomen voor een beginnende speler. Elk personage heeft namelijk een unieke rol en zijn eigen vaardigheden.
Zowel het monster als de vier hunters moeten op een specifieke manier gespeeld worden. Zo is het belangrijk als monster om vijandelijk contact zoveel mogelijk te vermijden totdat je minstens level twee bent. Het monster heeft namelijk drie verschillende vormen en iedere keer hij een bepaald aantal kleinere monsters heeft opgegeten, kan hij evolueren. Dat brengt niet enkel nieuwe vaardigheden met zich mee - ook de levensbalk wordt vergroot en dat is best belangrijk gezien een gevecht als monster voornamelijk draait rond uithoudingsvermogen. Dat kan er soms wel voor zorgen dat je als hunter niet veel te doen hebt omdat het monster zich blijft verstoppen totdat hij zijn ultieme vorm bereikt.
Dat is vervelend, zeker als het een paar keer na elkaar gebeurt, maar gelukkig heb je als hunter een paar opties om dit probleem te verhelpen. Zoals we eerder al zeiden: elk personage heeft een unieke rol en dat betekent dat elk van de vier hunters een specifieke functie vervult in de jacht op het monster. Je hebt de Assault-klasse die klappen uitdeelt en dient als verdediger van de groep, je hebt de Medic die iedereen probeert te genezen, de Trapper die - zoals de naam zelf al zegt - het monster in de val probeert te lokken en de Support-klasse. Die ondersteunt de groep met verscheidene hulpmiddelen.
Nu, bij de meeste multiplayer-games stopt het daar, maar Evolve gaat nog een stapje verder. Elke klasse heeft ook nog eens drie verschillende personages. Hoewel de kern van elke klasse behouden wordt, heeft elk personage een verschillende set vaardigheden. Dat is positief, want zo heb je als speler steeds meerdere keuzes, ook al speel je liefst maar één type hunter. Er zit genoeg diversiteit in elk personage om ze elk een ander gevoel te geven, maar tegelijkertijd behouden ze het wel kerngevoel van de hunter. Met Hank (Support) kan je bijvoorbeeld je teamgenoten een tijdelijk schild geven en zelf een spervuur op het monster afsturen. Bucket, ook Support, heeft geen schild-functie en kan ook geen spervuur gebruiken, maar beschikt wel over een mobiele UAV en kan steeds vijf vliegende aanvalsrobotjes oproepen. De essentie is hetzelfde: ze bieden beiden ondersteuning voor de rest van het team, maar elk op een andere manier.
Toch kent dit systeem ook een nadeel, al ligt het niet meteen aan de personages zelve, maar wel aan de manier waarop je elk personage vrijspeelt. Evolve werkt met een unlock-systeem. Dat is vrij gebruikelijk voor een multiplayer-game dezer dagen, maar waar ze volgens ons zwaar in de fout zijn gegaan is de criteria die ze ervoor gebruiken. Je wordt namelijk geforceerd om al je vaardigheden te gebruiken vooraleer je naar het volgende level kan gaan. Hoewel dat an sich al een beetje problematisch is, word je vaak ook geforceerd om vaardigheden op een specifieke manier te gebruiken. Zo moet Bucket met zijn UAV een bepaalde afstand afleggen. Als je het monster echter steeds snel weet te vinden, dan duurt dat veel langer dan iemand die gewoon wat rondvliegt met zijn UAV. Dat is jammer, want deze unlocks verbeteren jouw vaardigheden en hebben dus een rechtstreeks effect op je bekwaamheid. Daarnaast kan je ook pas naar level twee als de drie wapens level één zijn. Opnieuw lastig als je één wapen veel minder dan de rest gebruikt, al zou je in theorie elk wapen moeten kunnen gebruiken in een gevecht. Bovendien kan het zijn dat je voor level 2 andere zaken moet doen die je eigenlijk al voortdurend deed, maar die nu pas in overweging genomen worden voor die specifieke skill.
Gelukkig is de gameplay zelve impressionant genoeg om de game niet meteen af te schrijven. Evolve praat al maandenlang over de geweldige teamplay en dat is zeker niet overdreven, al betekent ook dat weer voordelen en nadelen. Teamwork is belangrijk in deze game. Het is dan ook mooi om te zien hoe spelers opkomen voor hun medespeler. Spelers reviven elkaar. Teams blijven bij elkaar. Als iemand een monster tegenkomt, dan is de rest er ook meteen. Waarom? Omdat iedereen weet dat je er zonder team niet komt. Elke hunter speelt een sleutelrol in het verslaan van het monster. Net zoals het unlock-systeem forceert men de speler als het ware om in team te spelen, maar in dit geval is dat een positieve keuze. Er zijn veel games in dit genre waar je te maken krijgt met egoïstische spelers omdat ze weten dat ze er op hun eentje alsnog kunnen komen. Dat is simpelweg niet mogelijk in deze game. Het zorgt ervoor dat iedereen alert blijft.
Natuurlijk brengt dat ook een nadeel met zich mee. De belangrijkheid van teamplay resulteert in een game die slechte teams zwaar afstraft. Zelfs iemand die niet zo goed overweg kan met het monster zal weinig problemen ondervinden om een slecht team te verslaan. Begrijpt de medic zijn rol niet, dan sterft iedereen snel. Weet de trapper niet goed hoe hij een monster in de val moet lokken, dan zal dat monster makkelijk ontsnappen en zijn ultieme vorm bereiken. Dat betekent niet dat je als monster een enorm voordeel hebt in Evolve, maar wel dat een slecht team een veel groter nadeel heeft dan een slecht monster.
Evolve is wellicht op zijn best wanneer iemand het monster spot, wanneer de grond plotseling begint te beven en de daarbijhorende geluidseffecten zorgvuldig hun werk doen. Wanneer iedereen - inclusief het monster - zich klaarmaakt voor een gevecht op leven en dood; dat moment wanneer je als speler een combinatie van chaos en tactiek te zien krijgt. Iedereen doet zijn rol. De assault deelt klappen uit en wordt voorzien van een schild door de Support, terwijl de medic iedereen geneest en de trapper het monster vastzet. Een tactisch gevecht en toch is de chaos overal aanwezig. Teamgenoten worden in het rond gesmeten. Er wordt met vuur gespuwd en plots word je zelf achterna gezeten door het monster. Het is een geweldig gevoel dat weinig andere multiplayer-games weten te geven.
Toch heeft Evolve ook een repetitief kantje. Hoe langer je de game speelt, hoe meer je zal merken dat elke hunt hetzelfde begint te spelen. Je landt op de planeet, je zoekt het monster, er gebeuren een paar confrontaties en één van de twee wint. Het is zelfs nog erger wanneer je het monster niet vindt en de eerste paar minuten gewoon rondloopt zonder actie tot er plotseling een level drie monster opduikt, iedereen afmaakt en het spel afsluit. Dan begin je die introductie-cutscène ook al snel beu te worden, zeker wanneer je de conversaties na een paar keer allemaal hebt gehoord en de herhaling begint.op te treden. We begrijpen wel dat het monster een voorsprong nodig heeft, maar dat maakt het niet minder saai.
De ontwikkelaar verdient wel een pluim voor de creatie van hun planeet Shear. Waar de meeste multiplayer-maps slechts passieve locaties zijn waarin spelers tegen elkaar vechten, is deze planeet voorzien van meer dan enkel fauna en flora. Niet enkel het monster is hier de vijand. Er zijn beesten die voor de solo-speler net zo gevaarlijk zijn als het monster zelf. Dat zorgt vaak voor de nodige paniek en afleiding die toch ietwat breekt met de anders vrij lineaire ervaring. De planeet voelt ook gewoon levend aan en ziet er zeer prachtig uit.
Afsluiten doen we - zoals altijd - met het audiografische gedeelte, iets waar Evolve opmerkelijk goed scoort. De locaties ogen sowieso al erg impressionant, maar het zijn vooral de daarbijhorende geluidseffecten die het geheel verheerlijken. De game klinkt gewoon realistisch. Er zijn erg veel subtiele geluidjes en het monstergebrul, dat word je nooit beu. Het is enkel jammer - en dit verdient echt wel commentaar - dat men nu al op de proppen komt met een deel DLC terwijl de basisgame qua inhoud nu niet zo indrukwekkend is. We hadden liever wat meer alternatieve skins gezien omdat customisatie toch wel een plus is voor multiplayer-games. Wanneer je dan ziet dat het grootste deel DLC skins bevat, dan zijn we teleurgesteld. Dit is uiteindelijk een game van €59,99 en geen f2p-titel à la League Of Legends waar zulke skins tenminste nog begrijpelijk zijn. Zoiets heeft geen enkel effect op de gameplay, maar wel op het totaalplaatje en dat is jammer.
- Tactisch teamspel
- Diverse klasses en personages
- Impressionante wereld
- Geforceerd unlock-systeem
- Repetitief gedrag
- Het is spel is maar zo leuk als dat je team goed is
- DLC