The Crew
Cruisen door de VS in The Crew
[gespeeld op PS4]
Ubisoft maakte een slippertje met het race-genre en uit die combinatie ontsproot The Crew, een titel waarmee de ontwikkelaar de klassieke MMO een versnelling hoger wou schakelen. Slaagt Ubisoft erin om een game af te leveren die nog jarenlang een ‘uitlaatklep’ wordt voor racefanaten of slaan ze met The Crew een verkeerde weg in? We wierpen een kritische blik onder de motorkap.
Aan de basis van The Crew ligt een ongeïnspireerd verhaal dat flirt met clichés. Na de koelbloedige moord op de broer van protagonist Alex word je onterecht aangewezen als de dader. Je verdwijnt even achter de tralies, maar FBI-agent Zoë biedt een undercover-baantje bij de FBI aan, die een corrupte agent op de hielen zit. Alex infiltreert in opdracht van de FBI bij de 5-10 raceclub om te jagen op de moordenaar van zijn broer en tegelijkertijd de FBI een stap verder te brengen bij het ontmaskeren van de corrupte agent. Je werkt je langzaam maar gestaag op in de club en komt zo steeds dichterbij de geduchte leider Shiv, die tevens de moordenaar van je broer is. Verwacht echter niet te veel van het verhaal, het is niet meer dan een manier om de missies enigszins met elkaar te verbinden.
De cutscenes zijn grafisch van een hoge kwaliteit, maar helaas zijn ze niet representatief voor de graphics van de game zelf. Van zodra je terug in de grote open wereld wordt gedropt, merk je dat de game het grafisch niet beter doet dan WATCH_DOGS en daardoor laag scoort op dit vlak. Toegegeven, de gigantische open wereld weerhoudt de game er wat van om grafisch hoog te scoren, maar het is een feit dat games zoals Forza Horizon het op dat vlak een heel stuk beter doen. Ook misten we wat aandacht voor detail in The Crew. Zo zie je op de achteruitkijkspiegels en zijspiegels niets anders dan een grijs vlak.
De grootte van de speelwereld waar je in The Crew veel uren achter het stuur zal doorbrengen is werkelijk gigantisch. Om van het Westen van de map naar het Oosten te rijden ben je bijvoorbeeld al ruim 45 minuten onderweg. De keerzijde van de medaille is echter dat de wereld leeg aanvoelt. Contentgewijs is er ruim voldoende, maar waar je bij een MMO verwacht met veel mensen simultaan samen te spelen is het aantal spelers in The Crew gelimiteerd tot 8 man. Je zal dus nooit met meer dan 8 man door de Verenigde Staten cruisen. De keren dat we een andere medespeler tegen het lijf liepen in de grote wereld zijn dan ook op één hand te tellen. The Crew is dus niet meteen de plaats om nieuwe ‘banden’ te smeden.
The Crew zit echter wel boordevol content. Een voorbeeld hiervan zijn de uitdagingen (skills genaamd) die je tegen het lijf loopt wanneer je rondcruist door de Verenigde Staten. Zo moet je je bijvoorbeeld door poorten wurmen of rond paaltjes zigzaggen. Een afwisseling die mooi meegenomen is wanneer je een lange afstand moet afleggen. Verder is er natuurlijk nog de campaign, zijn er factiemissies, PVP-missies … waarmee je uren zoet bent. Helaas wordt er tijdens de missies echter té vaak de focus op een timer gelegd en worden de missies repetitief.
Net zoals bij een doorsnee MMO is The Crew ook voorzien van een levelsysteem. Door missies en activiteiten te voltooien verdien je ervaringspunten en bucks, de in-game munteenheid. Met bucks kan je vervolgens nieuwe wagens en upgrades kopen en net zoals je in een MMO ‘loot’ ontvangt, krijg je in The Crew auto-onderdelen. Deze onderdelen hebben invloed op zaken zoals snelheid, wegligging … Het zijn deze onderdelen (plus wat gepruts aan de instellingen) die ervoor zorgen dat de car handling van een erbarmelijk niveau in het begin van de game naar een aanvaardbaar niveau evolueert. Ook zijn er voordeelpunten te verzamelen die je in het hoofdkwartier kan inruilen voor voordelen. Zo krijg je bijvoorbeeld meer ervaringspunten bij het afronden van missies of werken je remmen net ietsje beter.
Waar andere games in het genre vaak de focus leggen op racen tegen elkaar, speel je in The Crew net mét elkaar. Alles draait om je eigen - hoe kan het dan ook anders - crew. Door tot 3 vrienden toe te voegen aan je crew kan je samen zo goed als elke missie in co-op spelen. Deze manier van spelen is niet alleen de leukste manier om The Crew te beleven, het maakt sommige missies een stuk minder frustrerend. Denk maar aan missies waarin je een andere (veel te snelle) wagen moet uitschakelen, die verlopen gewoon een stuk makkelijker wanneer je het met vrienden speelt. Zelfs ontsnappen aan de politie - wat we een van de meest frustrerende delen in de game vonden omdat de politie wat ‘overpowered’ is - wordt een stuk draaglijker. Een domper op dit co-opsysteem is echter dat je enkel co-op kan spelen met personen die quasi even ver (of verder) gevorderd zijn in het verhaal als jijzelf. Als je samen met een vriend een missie in co-op wil spelen, moeten zowel jij als je vriend die missie eerst ontgrendelen.
Bij het spelen van The Crew ben je volledig afhankelijk van je internetverbinding en de servers. Als de connectie verbroken wordt, word je onverbiddelijk teruggestuurd naar het beginscherm. Gelukkig hadden we hier zelf zelden last van en - als het dan toch zover was - bleef onze progressie behouden en bevonden we ons op dezelfde plaats op de map. Toch kunnen we ons perfect voorstellen dat een ‘driftbui’ niet uitgesloten is wanneer je tijdens een race van maar liefst twee uur teruggestuurd wordt naar het beginscherm en de volledige race opnieuw moet doen. Andere technische tekortkomingen die frustraties kunnen opwekken zijn bijvoorbeeld dat tegenliggers vaak te laat zichtbaar worden en dat het navigatielijntje die in de lucht hangt in plaats van op de baan ronduit onpraktisch is.
Je zal je niet verslikken in de relatief kleine variëteit aan wagens die The Crew bevat, maar elke wagen heeft wel zijn eigen specialisaties. Je koopt dus een basiswagen die je vervolgens opkrikt naar een street, dirt, perf, raid en circuit wagen. Je kan eender wanneer wisselen tussen het type wagen, maar tijdens missies is er vaak een bepaald type vereist. Je auto doet dienst als ‘avatar’ en je hoofddoel is dan ook om deze zo krachtig als mogelijk te maken. Dit doe je zoals eerder beschreven door auto-onderdelen te verzamelen. Helaas word je in sommige missies achter het stuur van een compleet andere auto geduwd, waardoor de talloze upgrades die je aan je auto hebt doorgevoerd op dat moment niet van nut zijn.
Naast de gevreesde always-online bevat The Crew nog een andere feature die gamers liever kwijt dan rijk zijn: microtransacties. In The Crew zijn deze terug te vinden in de vorm van Crew Credits. Normaliter ga je nieuwe wagens en upgrades gewoon aanschaffen via ‘bucks’ die je verdiend hebt via missies, maar wanneer dit wat te traag voor je gaat, kan je er geld tegenaan smijten. Microtransacties worden hier dus gebruikt als een snellere manier om iets te bekomen. Een Ferrari die heel wat moeite zou kosten om te kopen via ‘bucks’, heb je in een handomdraai te pakken via microtransacties. Tijdens de PVP-missies waar je het opneemt tegen andere spelers, stootte dit ons wat tegen de borst. Een speler die gebruik maakt van microtransacties heeft namelijk een groot streepje voor op spelers die dit niet doen.
- Co-op
- Grote wereld boordevol content
- Auto tweaken via "loot"
- Cliché en goedkoop verhaal
- Afhankelijk van internetverbinding en servers
- Slechts 8 spelers in de wereld