World of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of Draenor
Tien jaar, zo lang staat World of Warcraft al eenzaam aan de top der MMO's. Voor velen onbegrijpelijk, voor anderen impressionant. In welk kamp je ook zit, het valt moeilijk te ontkennen dat de game een succesverhaal is dat uiteindelijk een grote invloed heeft gehad op zowat elke MMO die er na zou verschijnen. Feit is dat we een recensie aan het pennen zijn over Warlords of Draenor, ondertussen al de vijfde expansie. Dat is an zich al indrukwekkend - weinig MMO's halen dat nummer - maar het meest indrukwekkende cijfer is het aantal abonnees. Dat zit nu terug over de tien miljoen, een cijfer dat geen enkele andere MMO haalt. Tien jaar oud. Tien miljoen abonnees. Tien op tien?
In tien jaar tijd is de manier waarop Blizzard het verhaal van World of Warcraft vertelt, drastisch veranderd. Waar de gemiddelde NPC jou voorheen zag als de zoveelste avonturier met een ambitieus doel, ben je in Warlords of Draenor eindelijk een echte held. Illidan, Arthas en Deathwing naar het hiernamaals gestuurd hebben heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. In deze expansie sta je dan ook vanaf de eerste seconde zij aan zij met legendarische helden als Khadgar, Thrall en zelfs diens vader, Durotan. Dat laatste klinkt misschien vreemd voor mensen die World of Warcraft al een tijdje niet meer volgen, maar het is dus belangrijk om te weten dat je in deze expansie een alternatieve tijdslijn bezoekt waarin Draenor niet verwoest werd (en dus ook niet hernoemd naar Outland) en waar de orcs het bloed van Mannoroth hebben geweigerd.
Hoe dat precies gebeurt, daar komt onze goede vriend Garrosh Hellscream aan te pas. Nadat hij ten val werd gebracht door zowel de Horde als de Alliance, moest hij terechtstaan voor zijn gruweldaden in Pandaria, het gebied uit de vorige expansie. Dat proces verloopt jammer genoeg niet volgens plan, want net voor de uitspraak wist Garrosh te ontsnappen met de hulp van een mysterieuze bondgenoot. Zijn vluchtoord? Outland in zijn originele staat, een alternatieve tijdslijn waarin, zoals we al eerder zeiden, nooit een bloedpact werd gemaakt met Mannoroth. Dat wordt verhinderd door Garrosh, die nadien een 'Iron Horde' opricht met als doel het veroveren van Draenor en een portaal te bouwen zodat ze uiteindelijk ook Azeroth zouden kunnen veroveren. Klinkt misschien vergezocht, maar het zorgt er wel voor dat Blizzard in deze expansie één van de interessantste tijden uit het Warcraft-universum kan voorleggen aan de speler. Daarnaast keert men ook terug naar de essentie van de reeks: Orcs vs. Humans.
Qua level-ervaring heeft Blizzard de basis van Mists Of Pandaria genomen (inclusief Timeless Isle) en die verder uitgediept. Zo zien we opnieuw dat elk gebied verschillende questlijnen bevat die uiteindelijk allemaal onderdeel zijn van één groter geheel. Je voelt hier ook echt de strijd tegen de Iron Horde en door middel van toepasselijke cutscènes, heel wat diversiteit en een interessante vijand - wie wilt er nu niet vechten tegen de meest legendarische orcs uit het verleden van Warcraft?! - krijg je een speelervaring voorgeschoteld die zonder twijfel de beste expansies van World of Warcraft evenaart en misschien zelfs overtreft. Enkel mensen met verscheidene alts kunnen deze opbouw misschien minder smaken omdat ze steeds opnieuw dezelfde cutscènes zullen zien en ook steeds opnieuw hetzelfde 'cinematische verhaal' zullen moeten doorlopen, zeker nu er zo'n sterke focus op het verhaal ligt tussen level 90 en 100.
Gelukkig heeft Blizzard een ingenieuze oplossing gevonden die ervoor zorgt dat de weg naar level 100 toch wat meer variatie krijgt. Het vertrouwde 'questing' blijft natuurlijk wel belangrijk, maar Draenor beloont ook de speler die verkent. Zo zal je in de verschillende gebieden heel wat randzaken vinden als geheime schatkisten, zeldzame elite vijanden en bonusmissies. Het merendeel van deze randzaken beloont de speler met ervaringspunten, geld en zelfs speciale loot, maar zoals altijd hangen er uiteraard ook achievements aan vast. Het helpt trouwens ook dat vliegen geen optie is in Draenor, daar Blizzard heeft besloten om vliegende mounts uit te schakelen. Of dat nu tijdelijk is of niet, het resultaat mag er wel zijn. Doordat iedereen zich nu ter land moet verplaatsen, voelen de gebieden minder leeg aan en let je ook gewoon meer op de plaatselijke fauna en flora. Vliegende mounts mogen dan wel leuk zijn, door ze uit te schakelen (en door de andere randzaken die je hierboven kon lezen) krijg je terug een gevoel van exploratie dat al een tijdje zoek was in de game.
Naast dat exploreren heb je echter nog een andere grote toevoeging in Warlords of Draenor, eentje die meteen tot onze favorieten behoort. Gezien je behandeld wordt als een ware held in deze expansie en heel wat soldaten dus naar je op kijken, is het namelijk maar normaal dat je een eigen plek krijgt: je eigen garrison. De spelers dromen al jaren van een virtueel huis in de game en Blizzard geeft hen dan ook eindelijk wat ze willen, al gaan ze zelfs nog een stap verder. In de plaats van één enkel huisje, krijg je nu een heel kamp dat je naar wens kan uitbreiden met verschillende gebouwen en volgelingen. Het doet ons eerlijk gezegd denken aan de originele RTS-games die aan de basis liggen van de franchise. Het is dus niet enkel een erg leuke extra, het heeft ergens ook een nostalgische waarde.
Eén van de belangrijkste onderdelen van jouw garrison is het leger volgelingen dat je ter beschikking krijgt. Je krijgt een basisaantal dat je verder kan uitbreiden door activiteiten in Draenor tot een goed einde te brengen, door bepaalde volgelingen simpelweg te vinden en door achievements vrij te spelen. Elk van deze soldaten kan je op missie sturen en dat beloont de speler op zijn beurt met geld, loot, resources (heb je nodig om nieuwe gebouwen te plaatsen) en ervaringspunten voor de soldaat zelf. Dat laatste heb je nodig om volgelingen naar level 100 te brengen, waarna je de mogelijkheid vrijspeelt om ze een eigen uitrusting te geven. Je kan bepaalde volgelingen ook als bodyguard gebruiken wanneer je rondreist in Draenor en andere volgelingen kan je dan weer in een ambachtsgebouw plaatsen om bijvoorbeeld unieke enchants vrij te spelen.
Ambachtsgebouwen zijn trouwens maar één voorbeeld van de opties die je krijgt. Je kan als horde-speler bijvoorbeeld een war mill bouwen die ervoor zorgt dat er een grotere kans is dat een quest-reward plotseling een upgrade krijgt. Zo is het perfect mogelijk dat een blauw wapen plotseling episch wordt enkel en alleen omdat je een war mill gebouwd hebt. Je hebt die kans natuurlijk altijd, maar zonder een war mill heb je wel nóg meer geluk nodig. Je kan ook een taverne bouwen waar je dagelijks nieuwe missies krijgt, elk met unieke beloningen. Een stal waarmee je speciale mounts kan vangen in Draenor is ook een optie. Zo kunnen we eigenlijk nog wel even verder gaan. Helaas heb je maar een gelimiteerd aantal stukken grond in je kamp, dus je zal keuzes moeten maken en dus niet elk gebouw kunnen gebruiken. Er is natuurlijk altijd kans dat Blizzard dit later nog zal uitbreiden, maar voorlopig kan je best alle achievements halen van een bepaald gebouw vooraleer je er een nieuw gebouw plaatst.
PvE-gewijs is er qua dungeons niet zo heel veel veranderd. De lengte is vergelijkbaar met de vorige expansies en ook de moeilijkheidsgraad ligt op een gelijkaardig niveau. Wat je wel meteen opmerkt zijn de vele gimmicks bij bepaalde bazen, zaken waar je extra voor moet opletten, zeker in de heroic-versie van de dungeons. Echt moeilijk is het echter nooit en mocht je toch in een groep met enkele nieuwelingen terechtkomen, dan is de dungeon journal bijzonder handig om de tactiek van de baas uit te leggen. Meer nog, je kan er lezen over de specifieke handelingen die elke rol (tank, dps en healer) moet uitvoeren. De enige grote aanpassing waar spelers even zullen moeten aan wennen is het Personal Loot systeem. Je moet nu niet meer op need, greed of disenchant duwen, ofwel krijg je bij het looten een item dat bij je past, ofwel krijg je niets. Het lijkt misschien simpel, maar het zorgt ervoor dat als het item dat je wilt eindelijk dropt, je niet bang moet zijn dat een andere speler ermee gaat lopen. Het is sowieso van jou. Het zorgt er misschien wel voor dat je het gevoel krijgt dat er minder loot is, deels omdat je dus enkel loot te zien krijgt als je iets vindt voor jezelf.
Wat we dan weer jammer vinden is de oplossing die Blizzard heeft gebruikt om dailies tegen te gaan. Daar was in de vorige expansie namelijk heel wat om te doen. Bijna alle facties hadden toen dagelijkse missies die je moest blijven uitvoeren om zo de reputatie te verhogen met die factie. Dat kon wel even duren en gezien er heel wat verschillende facties waren was bijlange niet iedereen content dat je zoveel missies op een dagelijkse basis moest blijven doen, deels omdat er een heel deel interessante items vasthangen aan de facties. Blizzard heeft dit probleem duidelijk proberen aan te pakken in Warlords of Draenor, maar zelf vinden we dat ze toch wat extreem te werk zijn gegaan. Nu zijn er namelijk géén dailies meer, waardoor je enkel nog maar reputatie kan halen door steeds opnieuw dezelfde monsters te verslaan. In sommige gevallen betekent dat slechts 5 reputatie-punten per monster. Dat is niet enkel bijzonder eentonig, het kan ook vrij lang duren. We begrijpen niet waarom Blizzard op zo'n oud systeem terugvalt, het past namelijk niet meer in hun modern concept.
We moeten natuurlijk wel toegeven dat Warlords of Draenor niet de meest vlekkeloze launch heeft meegemaakt. We hebben het zelf meermaals gemerkt toen we de eerste paar dagen net geen 7 uur moesten wachten om binnen te geraken op onze eigen server, om dan nadien te horen dat een uur later alles offline gaat door een onverwachte maintenance. Dat is natuurlijk nooit leuk, maar gelukkig waren de problemen zo goed als gedaan drie dagen na de launch. Gezien Blizzard nadien iedereen vijf dagen extra gametime heeft gegeven, kunnen we moeilijk kwaad blijven, deels omdat de problemen dus maar drie dagen hebben geduurd en we nu eigenlijk twee dagen extra en voor niets hebben gekregen. We hopen wel dat Blizzard er lessen heeft uit getrokken, het blijft nu eenmaal een pijnpunt als je begint te vergelijken met de meer recente MMO's en diens overflow servers.
Audiovisueel is Warlords of Draenor bijzonder indrukwekkend voor een game die ondertussen al zo'n tien jaar op dezelfde engine draait. Draenor ziet er gewoon fantastisch uit. Je merkt natuurlijk wel dat de texturen en andere zaken niet te vergelijken zijn met games die dit jaar uitkomen, maar de unieke art style van de game zorgt ervoor dat alles opmerkelijk relevant blijft. Alle omgevingen zijn ook gewoon op en top gevuld met sfeer en gezelligheid en de toepasselijke soundtrack zorgt ervoor dat alles naar een hoger niveau wordt gebracht. We vinden ook dat de soundtrack in deze expansie extra aandacht verdient. We zijn het gewend dat de muziek in elke World of Warcraft-expansie van een hoog niveau is, maar deze keer klinkt het totaalpakket nóg beter.
- Exploratie-gevoel
- Personal Loot
- Garrison
- Reputatie-grind
- Launch verliep niet vlekkeloos