Escape Dead Island
Escape Dead Island
[gespeeld op pc]
Dead Island werd met gemengde gevoelens onthaald, maar blijkbaar ziet Deep Silver er wel toekomst in, want ze zijn al volop aan een vervolg bezig. In afwachting kunnen we ons alvast bezig houden met Escape Dead Island, een spin-off die ontwikkeld wordt door Fatshark. De cell-shaded graphics maken al meteen duidelijk dat het een totaal ander concept is en ook de spelbeleving en gameplay zijn stevig onder handen genomen.
Escape Dead Island speelt zich af op Narapela, een subtropisch eiland dat gelegen is in de buurt van het eiland Banoi. Daar zijn een paar maanden eerder afgrijselijke dingen gebeurd waardoor de hele bevolking is omgekomen. Cliff Calo, een arrogante macho die bekend staat als een nietsnut, wil zijn reputatie opkrikken door dit mysterie op te lossen en naar de pers te brengen. Daarom “leent” hij de boot van zijn vader en samen met zijn vrienden Devon en Linda reist hij naar Narapela.
Daar aangekomen loopt het natuurlijk volledig in het honderd. Hun boot wordt op mysterieuze wijze vernietigd waardoor ze op zoek moeten gaan naar een alternatieve manier om terug thuis te geraken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de inwoners van Narapela zijn veranderd in bloeddorstige zombies. Om het helemaal dramatisch te maken wordt Linda gebeten door zo’n zombie, dus trekt Cliff er in zijn eentje op uit op zoek naar een middel om haar te redden. Met de hulp van een overlevende geraakt hij op het juiste spoor om een tegengif te vinden, maar die zoektocht verloopt alles behalve vlot omdat hij zelf ook hallucinaties begint te krijgen en niet meteen immuun is voor het zombievirus.
Het slappe verhaal was een van de grootste minpunten van Dead Island en het is wel duidelijk dat Fatshark daar bijzonder veel aandacht aan besteed heeft. Er gaat geen minuut voorbij voor er weer iets gebeurt en door de hallucinaties van Cliff vraag je je constant af wat echt is en wat niet. Het verhaal bevat te weinig interessante elementen om je volledig mee te slepen, maar vervelen doet het nooit. Deze intense manier van story telling zorgt er wel voor dat je veel minder vrijheid hebt dan in het oorspronkelijke spel. Je wordt elk moment bij het handje gehouden waar je naartoe moet en de spelwereld bestaat uit een aantal afgesloten gebieden die met elkaar verbonden zijn via lineaire toegangswegen. Er is dus geen mogelijkheid om van het voorgekauwde pad af te wijken of om vrij het eiland te verkennen en da’s wel jammer.
De zombies zijn gelukkig wel weer aanwezig, hetzij in kleinere groepjes van maximum vier à vijf stuks. Dit is een logisch gevolg van de eerder stealth gerichte gameplay, die je aanmoedigt om zombies te ontwijken of een voor een af te slachten. Je vindt wel een aantal wapens zoals een pistool, shotgun en metalen staven, maar de munitie is zeer beperkt en mêlee aanvallen zijn realistisch traag. Het is dan ook aangeraden om zombies langs achter te benaderen en uit te schakelen met een krachtige stealth aanval. Ook is het mogelijk om hen in de val te lokken, door bijvoorbeeld metalen hekken onder stroom te zetten of door hen met een welgemikte karatetrap in de afgrond te schoppen.
Deze combat heeft een lage leercurve en speelt zeer vlot, maar het is jammer dat er in de loop van het spel geen nieuwe mogelijkheden bijkomen. Je kan wel verborgen upgrades vinden voor je wapens, maar omdat ook je tegenstanders sterker en sneller worden verandert er in de praktijk niet veel. Je zal trouwens maar een viertal verschillende zombies tegenkomen. Naast de standaard exemplaren zijn er spitters die je vanop afstand met bijtend zuur bekogelen, screamers die andere zombies in de omgeving naar je toe lokken en dan nog een extra gevaarlijke type dat zwaar kan uithalen met messen en bovendien je aanvallen kan blokkeren. Vooral deze laatste is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en zorgt voor voldoende uitdaging.
Het gebrek aan variatie vonden we dan ook het grootste minpunt aan deze game, al zal misschie niet iedereen zich daar even hard aan storen vanwege de narratieve opzet. Puzzels zijn er ook niet echt aanwezig. Soms moet je wel een je touw of werphaak gebruiken om een hoger of lager gelegen gebied te bereiken, maar de plaatsen waar je dat moet doen zijn zo overduidelijk met fluogele kleuren gemarkeerd dat je er onmogelijk naast kan kijken. Wel zijn er een hoop collectibles verstopt in de spelwereld. De meeste geven je gewoon wat extra informatie over het verhaal, maar er zijn ook medkits die permanent je gezondheid verhogen. Daarnaast beschik je over een camera, waarmee je bijzondere voorwerpen en locaties kan vastleggen.
Wie al een blik geworpen heeft op de screenshots heeft vast wel gemerkt dat de grafische stijl totaal anders is dan die van Dead Island. Er wordt gebruik gemaakt van cell-shaded graphics zoals we die kennen van Borderlands en The Walking Dead. In het begin is dat even wennen, maar storen doet het zeker niet. De designers hebben hun best gedaan om het geheel sfeervol te doen overkomen, door het gebruik van felle kleuren en gras en bomen die zachtjes meebewegen met de wind. Om nu te zeggen dat het gebruik van cell-shaded graphics een meerwaarde is voor de storytelling zoals de makers zelf beweren vinden we echter overdreven. Het lijkt ons vooral een goede manier om met een lager budget toch nog degelijke graphics te verkrijgen. Bovendien zien de verder gelegen gebieden er erg blurry uit als je ergens op een hoger gelegen locatie staat.
Het voordeel hiervan is natuurlijk wel dat het spel ook op oudere hardware zeer vlot draait. Op onze AMD HD7870 haalden we een stabiele 60fps in 1080p en gedurende het ganse spel konden we geen framedrops waarnemen. PS3- en Xbox 360-bezitters zullen het moeten stellen met een resolutie van 720p en wie enkel een PS4 of Xbox One heeft, valt helemaal uit de boot, want daarop wordt het spel niet eens uitgebracht. Over het geluid ten slotte kunnen we weinig aanmerken. Het stemmenwerk is degelijk en de muziek past prima bij de sfeer van het spel. Enkel het monotone gezeur van de zombies werkt na een tijdje op de zenuwen, maar dat is dan ook meteen een extra motivatie om ze definitief af te maken.
- Toegankelijke combat
- Story-driven spelervaring
- Stealth kills
- Prima performantie
- Combat wordt snel eentonig
- Blurry panorama's
- Blinkt nergens in uit