Pokémon Alpha Sapphire & Omega Ruby
Pokémon Alpha Sapphire & Omega Ruby
Dat Pokémon Ruby en Sapphire de volgende generatie Pokémon-games zou worden die een remake zou ondergaan, verbaast natuurlijk niemand. Deze GBA-titels wisten destijds andere interessante toevoegingen te maken in een gevarieerde omgeving. Helaas ging dit toen ook gepaard met een ietwat korter avontuur, dat extra duidelijk werd na de enorme hoeveelheid content die Silver, Gold en Crystal rijk waren.
Intussen is de opzet en gameplay van Pokémon al zo gekend dat deze volgens ons niet meer al te veel uitleg behoeven. Aangezien de remake erg trouw blijft aan het originele verhaal, is het nog steeds de bedoeling dat we als trainer in de Hoenn-regio op pad gaan om de 8 gym badges te verzamelen en de Pokémon League te winnen. Dat zal vanzelfsprekend niet altijd van een leien dakje gaan en onderweg zal je tal van kleine avonturen tegenkomen. De gameplay zelf is natuurlijk wel onder handen genomen, want intussen zijn er tal van nieuwe items, aanvallen en types bijgekomen die perfect geïmplementeerd zijn in deze remakes.
Het verbaasde ons dan ook dat Game Freak alsnog de moeite heeft genomen om iets nieuw te introduceren. Voor het eerst in de Pokémon-franchise kunnen we wat stealth gebruiken in de grasvelden. Zo nu en dan zal je in de verte een schaduw met wat beweging in het grasveld opmerken. Deze stelt een Pokémon voor met een ietwat hoger level dan normaal en eentje die vaak ook een speciale aanval geleerd heeft. Het is vervolgens de bedoeling om zo langzaam en stil mogelijk naar hem toe te sluipen en het monstertje als het ware te verrassen. Het mag dan niet de grootste vernieuwing ooit zijn, maar het besluipen van Pokémon, in combinatie met de DexNav die je vertelt welke Pokémon zich zoal in de regio bevinden, verwelkomen we zeker.
Ook zijn er nieuwe Mega Evolutions toegevoegd aan deze remakes. In welke mate het design van deze nieuwe Mega Evoluties je zal bevallen, zal wederom iets persoonlijk zijn. Opnieuw moet je de specifieke Mega Stones, de voorwerpen waarmee bepaalde Pokémon naar de Mega-vorm kunnen evolueren, vinden in de uitgestrekte wereld zonder al te veel info en uitleg. Dit zal voor de meesten sowieso onbegonnen werk zijn, dus we zouden het leuk vinden dat men naar de toekomst toe toch wat meer hints achterlaat in de wereld zodat het wat gemakkelijker wordt om ze op eigen houtje te vinden.
Een van de leukste toevoegingen in Pokémon Ruby en Sapphire, waren de Secret Bases. Na de vierde generatie (Diamond, Pearl en Platinum) verdween deze toevoeging op mysterieuze wijze, maar nu kunnen we onze eigen basis opnieuw naar hartenlust decoreren en zelfs delen via QR-codes. Ook zijn de schoonheidswedstrijden weer van de partij en zijn er een paar subtiele veranderingen doorgevoerd. Het is daarnaast ook leuk om te zien dat een paar oude bekenden uit de X & Y games ook vervat zitten in deze remakes. De erg geslaagde Super Training, die je in staat stelt om Effort Values gemakkelijker te zien en trainen, is bovendien ook van de partij. Zij die een portie schattigheid kunnen gebruiken, zullen op hun beurt hun hart kunnen ophalen in Pokémon Amie. Een opvallende afwezige is de Battle Frontier, die in de Emerald-versie van de derde generatie toegevoegd werd. Deze toren bracht destijds heel wat extra uitdaging en uren gameplay mee, dus het is wel spijtig om te zien dat er momenteel enkel maar een tease naar deze Frontier in het spel vervat zit.
Op vlak van multiplayer is er weinig veranderd in deze game ten opzichte van hetgeen we reeds in Pokémon X & Y kregen, namelijk het Player Search System. Het ruilen van Pokémon en het vechten tegen andere trainers werkt op een erg gelijkaardige manier en verloopt nog steeds erg vlot. Ook zal je via Pokémon Bank je favoriete Pokémon kunnen importeren, maar het is tevens mogelijk (op een paar items en uitzonderingen na) om je Pokémon van X/Y te ruilen met Ruby/Sapphire en vice versa. Hetzelfde kan ook gezegd worden over het houden van gevechten in deze vier versies.
Pokémon ORAS staat berucht als een van de kortste Pokémon-titels. Om dit toch enigszins te compenseren heeft men wat extra content voorzien in de games. Een van de belangrijkste toevoegingen is de zogenaamde Delta Episode. Deze episode vertelt ons het verhaal over de mysteries achter Mega Evolution en geeft je daarnaast ook wat info over de geschiedenis van Hoenn. Je zal heel wat bekende Hoenn-gezichten in deze episode terugvinden, alsook een paar unieke legendarische Pokémon die gevangen kunnen worden. De lore in combinatie met leuke gevechten en belevenissen maken deze toevoeging zeker de moeite waard en het creëert ook wat extra speeltijd.
Pokémon Alpha Sapphire en Pokémon Omega Ruby zijn als remake gebouwd op de engine die X en Y. Helaas is er niet al te veel moeite genomen om enkele pijnpunten, die we vorig jaar reeds opgesomd hadden, aan te pakken. Hierdoor zitten we nog steeds met een slechte framerate tijdens de gevechten in stereoscopisch 3D en kan de wereld nog steeds niet in stereoscopisch 3D verkend worden. Dat gezegd zijnde, ziet de game er visueel en esthetisch vlak ontzettend kleurrijk en aantrekkelijk uit. De steden, samen met heel wat gebouwen en andere locaties, hebben een stevige upgrade gekregen en zijn een pak gedetailleerder in 3D. Dit wordt netjes aangevuld met de herwerkte soundtrack vol nostalgie en aangename remixes voor zij die de derde generatie reeds vroeger verkend hebben.
- De wereld van Hoenn in 3D
- Dex Nav en sneaken
- Post-game content
- Secret Bases
- Nog steeds wat technische problemen
- Ontbreken Battle Frontier
- Vinden van Mega Stones