CounterSpy
Naar de maan in CounterSpy
Sommige games zien er visueel zo aantrekkelijk uit, dat je ze al wil spelen zodra je een paar screenshots hebt gezien. CounterSpy is zo’n game, dankzij de strakke maar kleurrijke grafische stijl die een beetje aan Team Fortress doet denken. Als we dan nog leren dat het om een 2D stealth game gaat die tijdens de combat naar een 3D perspectief overschakelt, dan is onze interesse meteen gewekt.
CounterSpy speelt zich af tijdens een fictieve versie van de Koude Oorlog, waarin de Amerikanen en Russen om ter snelst een krachtig wapen proberen te ontwikkelen om af te vuren naar de maan. Omdat dit rampzalige gevolgen zou hebben voor de Aarde is het jouw taak om hun faciliteiten te infiltreren en de geheime plannen van dat wapen te ontvreemden.
Weliswaar wordt elke basis goed bewaakt, dus is het aangeraden om stealth te gebruiken. Het spel speelt aanvankelijk als een 2D sidescroller, waarin je bewakingscamera’s moet uitschakelen en vijanden langs achter kan benaderen om hen in stilte neer te halen. In grotere ruimtes die meer tegenstanders bevatten, kan je echter niet anders dan je wapens boven halen. Wanneer je dekking zoekt achter een strategisch geplaatst object, dan draait de camera 90 graden en kan je net als in een 3D-shooter alle vijanden afknallen.
Wanneer je te vaak geraakt wordt of gezien wordt door een bewakingscamera, dan stijgt het defcon level van de betrokken factie van 5 naar 1. Zodra level 1 bereikt wordt, heb je nog maar 60 seconden de tijd om het einde van de basis te bereiken, want anders worden de wapens afgevuurd naar de maan en is het Game Over. Gelukkig kan je het defcon level terug doen afnemen door officieren gevangen te nemen in plaats van hen af te knallen. Dit doe je door je wapen op hen te richten tot ze zich overgeven.
Naast de geheime plannen die je moet stelen, bevat elk level ook een aantal plannen voor nieuwe wapens en formules. Zo heb je naast je klassieke pistool een shotgun, machinegeweer en een pistool met geluidsdemper, dat minder schade aanricht maar andere tegenstanders niet zo snel alarmeert. Ook is er een verdovingspistool met een soort gif, dat vijanden agressief maakt tegenover elkaar. Wapens die je vrijspeelt kan je bij elke missie opnieuw gebruiken, maar formules gaan slechts één missie mee. Elke formule bevat een soort van perk, waarbij je bijvoorbeeld extra schade aanricht of je voetstappen onhoorbaar worden.
Een leuk detail is dat elke basis willekeurig gegenereerd wordt, zodat elk nieuw spel uniek is. Het is wel jammer dat er geen checkpoints voorzien zijn: als je bij defcon 1 niet op tijd het einde bereikt, dan moet je het level terug vanaf het begin opnieuw spelen. Doordat de moeilijkheidsgraad al gauw de hoogte in gaat en de AI van de tegenstanders bijzonder wispelturig is, begint dit na een tijdje nogal irritant te worden. Een ander probleem is dat er in elke basis niks anders te beleven valt dan plannen verzamelen en tegenstanders uitschakelen. Het eerste uur is dit nog wel amusant, maar daarna wordt het hopeloos eentonig.
Het is echt spijtig dat de makers niet wat meer tijd in de gameplay hebben gestoken. Mogelijk is dit te wijten aan een geplande release op mobiele toestellen, waardoor men rekening moest houden met de beperkte mogelijkheden van een touchscreen. Ook het online aspect, waarbij je moet proberen om de score van een andere speler te verbeteren en vervolgens zijn lichaam te vinden, voegt weinig toe. Zonde, want audiovisueel is CounterSpy zeer geslaagd. De kleurrijke cellshaded graphics zijn een streling voor het oog en de muziek past prima bij de sfeer van het spel.
- Origineel concept
- Artistieke graphics
- Random gegenereerde levels
- Diverse wapens en perks
- Eentonige gameplay
- Vijandelijke AI
- Geen checkpoints