Hearthstone: Heroes of Warcraft
Actievol kaartspel in Hearthstone: Heroes of Warcraft
[geschreven door Deuces22]
Blizzard staat als bedrijf bekend om bestaande ideeën te herwerken. Het is zelfs zo dat het eigenlijk een beetje de bedrijfsfilosofie is geworden. Een bestaand genre induiken en aan het einde van de rit met een bijna perfect afgewerkt en goed gebalanceerd spel op de proppen komen. Let op, dat betekent niet altijd noodzakelijk dat het spel op zich goed is. HearthStone was in elk geval lange tijd de vreemde eend in de bijt om verschillende redenen, waaronder het feit dat het geen grootschalige game is zoals Diablo of StarCraft.
Zoals gezegd, is dit geen typisch project voor Blizzard. De game wordt namelijk gemaakt met een erg klein team van doorwinterde Blizzard-werknemers. Hearthstone heeft in elk geval bijzonder veel weg van Magic: The Gathering, want je moet een deck van 30 kaarten samenstellen, met iets simpelere game mechanics en een bijzonder vertrouwd gevoel voor de Magic-speler.
Als beginneling word je even tegengehouden om de volledige game te spelen. Je moet namelijk eerst de verplichte tutorial doorlopen, waarin de basisconcepten eerst worden uitgelegd. De game werkt met een 'mana cost' per kaart en een zelf samengestelde deck van 30 kaarten. De kunst van de game is dus in principe erg simpel. Er zijn echter een paar verschillende tactische stappen die je moet ondernemen om te kunnen winnen. Allereerst stel je je eigen deck samen, waarbij je de basisstrategie vastlegt van hoe je gaat spelen. Erg populair zijn de rushdecks, wat betekent dat je de tegenstander zo snel mogelijk probeert neer te krijgen, vooraleer het potje nog maar goed en wel begonnen is.
Eens je deck gemaakt is, wordt het belangrijk dat je weet met welke kaarten je begint. In de eerste rondes wil je natuurlijk kaarten die maar 1 of 2 mana kosten, zodat je geen rondes moet overslaan. De keuzes die je maakte bij het opstellen van je deck komen ook hier al terug, want als je deck vol zware kaarten van 5 tot 8 mana cost zit, zal je niet ver geraken omdat je te veel achterstand oploopt. Wanneer de game dan effectief begint, ben je wat afhankelijk van welke kaarten je uit je deck trekt. Het is en blijft een kaartspel, dus de willekeurige en wispelturige aspecten van de game kunnen je erg blij of erg gefrustreerd achterlaten.
De game is in elk geval erg verslavend en leuk als je de game bekijkt als speler die af en toe graag eens een potje speelt voor het plezier. Indien je de game serieus begint te nemen, blijkt al snel dat Hearthstone nog wat diepgang mist voor het competitieve aspect. Vroeger, toen het internet nog niet alom aanwezig was, waren dit soort kaartspelletjes iets mysterieuzer en kon je zelf vaak met nieuwe strategieën op de proppen komen. Nu is het voor iedereen erg makkelijk om de momenteel beste decks op te zoeken en er mee te spelen. Wat dus vooral gebeurt in de ladder modus van de game is dat je op hoger niveau bijna altijd tegen dezelfde decks speelt. Aangezien de ladder modus je tegen willekeurige spelers doet uitkomen, voelt de ladder beklimmen snel als bandwerk aan omdat de ene deck beter is tegen de andere. Kom je dus met je trage control deck steeds tegen warlock of hunter rush decks uit, dan zal je snel dalen in rank. Omgekeerd kan ook, maar zo zie je al snel dat ‘goed’ worden in de game vooral een investering van tijd wordt in plaats van talent. Het toernooiformaat dat nu overal wordt toegepast, waarin je verschillende decks moet kiezen om tegen elkaar uit te laten komen, biedt daarvoor een oplossing, maar die is niet standaard beschikbaar in de game.
Aangezien Blizzard de game ook wat in de richting van eSports duwt, lijkt het ons dat het toernooiformaat ook in de game verwerkt moet worden. Het is namelijk zo dat de eerste zestien spelers van een van de volgende ladderseizoenen zullen worden uitgenodigd voor BlizzCon. Dat is op zich een mooie geste, maar dat gaat er voor zorgen dat de spelers die het meeste kunnen grinden, bovenaan de ladder zullen staan. Ze zullen de game wel goed onder de knie hebben, maar de meest talentvolle spelers komen sneller naar boven wanneer er verschillende decks gekozen moeten worden, niet wanneer je met een of twee decks op de ladder tegen willekeurige andere spelers wordt geplaatst.
Naast de competitieve ladder modus, heb je ook nog Arena. Deze modus is enkel beschikbaar indien je genoeg goud hebt. Goud verdien je door dagelijkse quests te doen of door op de ladder te spelen. Deze modus is bijzonder leuk omdat je hier creatief kan omgaan met het bouwen van decks. Je kiest dertig keer een kaart uit drie mogelijkheden en dan kom je tegen andere decks uit die op dezelfde wijze zijn samengesteld. Verlies je drie keer, dan lig je eruit en kan je opnieuw beginnen. Indien je twaalf keer wint, heb je de arena beëindigd en krijg je de grootste beloning. Die beloning bestaat uit extra kaarten en goud.
Het is en blijft natuurlijk een product dat geld in het laatje moet brengen. Hoewel de game gratis is om te spelen, kan je dus met echt geld betalen voor toegang tot de Arena modus of om extra card packs te kopen. Je krijgt namelijk bij het begin van het spel niet alle kaarten ter beschikking, net zoals bij Magic. Dat kan best frustrerend zijn in het begin omdat de kaarten die je krijgt volledig willekeurig zijn eens je de basiskaarten hebt vrijgespeeld. Speel je dus in de ladder tegen iemand die alle legendary kaarten heeft, zal het al een pak moeilijker zijn om te winnen.
Al bij al is de diepgang van de game een beetje zoek eens je er een paar weken mee bezig bent. Het is leuk om de game af en toe te spelen in Arena of met vrienden, maar de competitie moet je al buiten de game gaan zoeken op toernooien via websites of op LAN-parties. Er zijn voorlopig ook maar twee mogelijke manieren om de game te spelen, namelijk ladder en Arena. Op ladder ben je snel uitgekeken en Arena is leuk, maar daar moet je steeds voor betalen met goud, dat je dan weer het makkelijkste verdient op de ladder. Er wordt wel hard gewerkt aan uitbreidingen en extra kaarten, maar net omdat het development team erg klein is, laten patches en nieuwe content soms erg lang op zich wachten. Tijdens de closed beta duurde het bijvoorbeeld echt heel lang eer sommige erg frustrerende bugs opgelost werden. Sommige zitten er nu nog steeds in, zelfs na de lancering van de game op iPad.
De Naxxramas-uitbreiding zal een nieuwe gamemodus met zich meebrengen en daarin moet je - net zoals in World of Warcraft - de hele Naxxramas dungeon uitspelen om extra kaarten vrij te spelen. De hele setting van de game is een knipoog naar WoW, maar een hele dungeon die nagemaakt wordt in HearthStone, tot op de quarters, namen en kaarten toe, is duidelijk lokaas voor hun erg grote World of Warcraft community.
- Verslavend
- Volledig gratis
- Goed gebalanceerd
- Tactisch
- Competitief aspect kan beter
- Updates laten lang op zich wachten
- Nog niet genoegd game modi