Men of War: Assault Squad + DLC
Men of War, een afwijking van de normale serie van 1C Company die zich vooral richtte op de multiplayer, heeft er een nieuwe uitbreiding bijgekregen. Men of War: Assault Squad zal dan ook het laatste deel zijn in de reeks die zal plaatsvinden in het tijdperk van de Tweede Wereldoorlog. Of deze uitbreiding een waardig afscheid zal worden van de jaren '40 komen jullie hieronder te weten.
Men of War staat erom bekend om de verschillende kanten van een oorlog te belichten. Je kon aan de slag gaan met de landen die elkaar bevochten in de Tweede Wereldoorlog en bij Assault Squad is dit niet anders. Bij de start van de singleplayer zal je de keuze krijgen tussen vijf verschillende campagnes, die niet in een bepaalde volgorde gespeeld moeten worden en waartussen je dus op elk moment kunt switchen. Elk van de campagnes draait rond een verschillende factie, namelijk USA, Duitsland, Rusland, het Japanse rijk en tenslotte de Britten. Elk van deze campagnes speelt zich af in de context van specifieke gebeurtenissen.
Zo zal je bij de Amerikaanse campagne bijvoorbeeld Carranthan veroveren en bij de Duisters 'Operatie Market Garden' uitvechten. Bij elk van deze missies is het de bedoeling dat je bepaalde controlepunten op de map inneemt en dan gaat verdedigen tegen vijandelijke versterking. De missie wordt beëindigd wanneer alle controlepunten veroverd zijn en deze behouden zijn tot op het laatste moment. Maar zoals altijd moet je het laatste controlepunt met behoorlijk wat slagkracht verdedigen en hebben we een paar keer flink gevloekt over hoe we het nu juist moesten aanpakken zonder negatieve gevolgen voor de rest van het slagveld.
Elk van de controlepunten heeft zijn eigen voordelen, controlepunt A geeft bijvoorbeeld toegang tot nieuwe tanks of de volgende nieuwe supporteenheden. Dit is nieuw in deze uitbreiding en komt rechtstreeks over van de multiplayer, wat absoluut een meerwaarde geeft aan de singleplayer. In de vorige Men of War’s was het namelijk zo dat je een bepaald aantal eenheden ter beschikking kreeg bij de start van elke missie en je zo de missie tot een goed einde moest weten te brengen. Legde elke eenheid het loodje? Dan betekende dat automatisch dat je de hele missie opnieuw moest starten of je laatste save moest herladen, wat vele frustraties met zich meebracht.
Verder heb je natuurlijk de eenheden die bij elk strijdend leger tot jouw beschikking staan en heeft ook elk leger 'speciale' eenheden: de Duitsers strijden met hun King Tiger-tank en bij het Japanse leger kan je aan de slag met een andere, flink uit de kluiten gewassen tank die enorme bommen afschiet met vernietigende resultaat. Naast tanks kan je ook beroep doen op infanterie zoals voetsoldaten, vlammenwerpers en nog tal van anderen. Je kan ook rekenen op de nodige ondersteuning van onder andere mortieren, AT-guns en MG-guns. Elk van deze eenheden moet je aankopen met zogenaamde MP die je bekomt door de controlepunten. Des te meer controlepunten waarover je beschikt, des te sneller je deze MP dus zal verkrijgen. Hierdoor is het steeds van belang dat je jouw troepen strategisch plaatst voor maximale verdediging van het terrein, zodat de vijand geen kans. Een aanval op een controlepunt wordt soms ook eenvoudiger gemaakt door een bepaald punt op de map in te nemen. Op die manier krijg je bijvoorbeeld toegang tot luchtaanvallen, waaronder de alom bekende Banzai-aanval van het Japanse leger en meer.
Assault Squad is een uitbreiding van de originele Men of War, dus naast een paar kleinere tweaks moeten we geen echt grote veranderingen verwachten op het vlak van design, maar dit was ook niet nodig. De grafische engine van Men of War is er immers eentje die tot de dag van vandaag nog steeds goed standhoudt tussen de nieuwe titels. Alle eenheden worden gedetailleerd weergegeven en hebben realistische animaties, zoals het herladen van hun wapentuig. Het terrein waarop je dood en verderf zaait oogt mooi en heeft ook nog leuke extra’s. Zo worden regendruppels realistisch weergegeven op het water, op je eenheden en op het land. Ook worden rupsbanden van jouw gepantserde voertuigen in het landschap gedrukt. Huizen, muurtjes, kraampjes, bomen en nog veel meer, allemaal zijn ze kwetsbaar voor jouw vernietigende leger en dat brengt ook mogelijkheden met zich mee.
Zo zullen tanks door huizen kunnen rijden of het landschap in één rechte lijn doorkruisen en kunnen kogels mogelijke schuilplaatsen van jouw vijand kapotschieten. De vernietigbare voorwerpen in de spelwereld zullen ook invloed hebben op jouw eigen eenheden en tanks. Zo zal een instortend huis je eenheden doden of kan een iets te schuine bergrand ervoor zorgen dat jouw tank een mooie koprol maakt. Hoewel deze game ondanks al deze grafische pracht niet al te grote systeemeisen heeft, hebben sommige systemen het toch moeilijk om Assault Squad vloeiend te draaien (ook al zit je boven de systeemeisen). Hierdoor moet je soms wat inboeten op de grafische extra’s die deze titel te bieden heeft.
Men of War: Assault Squad brengt ons naast een mooi ogend slagveld ook realistische geluiden. Kogelinslagen op houten of metalen voorwerpen zijn zeer herkenbaar en krakende, instortende huizen zijn een logisch gevolg van wanneer jouw tank ze verplettert. Verder zijn de geluiden van wapens, voertuigen en kogels realistisch en heb je niet het gevoel dat je eenheden met plastieken wapens aan het spelen zijn.
De interface van Assault Squad toont vele functies, maar je hebt zoals bij elke andere strategietitel dezelfde basismogelijkheden. Zo kan je je eenheden selecteren, krijg je de optie om ze te laten stoppen met vuren of bewegen, je kan hen laten liggen, hen voertuigen laten repareren en nog veel meer. Wat deze titel ook aanbiedt, is dat je directe controle kan nemen over eenheden: zo kan je zelf proberen om die ene vijandelijke monstertank te vernietigen of bijvoorbeeld zelf dat vervelende groepje vijanden uitschakelen met een machinegeweer. Maar let op: het zelf in handen nemen van eenheden wil daarom niet steeds zeggen dat de vijand dan sneller dood is. Vervelend is dat soms het evenwicht niet goed lijkt te liggen. Een “lichte” tank kan soms een zwaardere tank vernietigen, al heeft die zwaardere al twee keer meer projectielen in de lichtere geplant, waardoor je soms op een frustrerende manier het onderspit moet delven om daarna weer versterking op te roepen.
Bij de multiplayer van deze titel krijg je de keuze tussen vier spelmodi: assault, frontline, skirmish en combat. Deze speltypes gaan van het verdedigen van een frontlinie tot het behouden van controlepunten op de map. De modi zijn allemaal degelijk uitgewerkt en zorgen steeds voor een nieuwe sensatie die toch net dat tikkeltje anders aanvoelt dan de vorige ronde. In de multiplayer merk je ook op dat de keuze van eenheden, gaande van de gewone voetsoldaat tot de tank met zware bepantsering, immens belangrijk is. Een minpuntje is dat de multiplayer van deze titel minder dik bevolkt is dan andere. Waaraan dit net ligt, laten we voorlopig even in het midden.
1C Company lanceerde onlangs het tweede downloadbare pakket voor Men of war: Assault Squad. Het pakket brengt vijf nieuwe maps naar het slagveld voor de skirmish-modus. De vijf mappen: Philippines, Seelow Heights, Tobruk, Kursk en Okinawa, zijn mooi verdeeld onder de vijf facties.
- Meerdere campagnes
- Uitgebreide keuze aan eenheden
- Controlepunten
- Loopt niet soepel op elk systeem
- Onevenwicht tussen sommige eenheden