The Mighty Quest for Epic Loot
Aanval en verdediging in The Mighty Quest for Epic Loot
Toen Ubisoft op E3 vorig jaar nieuwe games uit te doeken deed keken we met zijn allen uit naar wat hun next-gen titels gingen zijn. Toch was er naast al de grote projecten ook plaats gemaakt voor de ietwat kleinere games. The Mighty Quest for Epic Loot was een van die titels en werd aangekondigd als een free-to-play titel waarin je forten kan bouwen en de schatten van andere spelers kan stelen. Even waren we wantrouwig toen we hoorden over microtransacties, maar nu we de game spelen hebben we er toch onze gedachten grotendeels over gezet.
The Mighty Quest for Epic Loot kan eigenlijk twee doelgroepen aanspreken. Aan de ene kant heb je diegene die graag strategisch nadenken en een basis uitbouwen en aan de andere kant heb je die mensen die liever alles in de pan hakken en plunderen wat ze maar kunnen. Het beste van twee werelden is natuurlijk het beste antwoord en het is dan ook aan jou om je fort zo stevig mogelijk op te bouwen zodat online spelers het onderspit delven in je vallen en monsters niet op tijd bij de schatkisten geraken en aan de andere kant moet jij jouw personage zo goed mogelijk uitdossen om Diablo-gewijs alles in één keer af te maken en op tijd de laatste deur doorbreken voordat de tijd om is.
Je begint de game met het kiezen van één van drie klasses. Ubisoft heeft het om te beginnen simpel gehouden met een archer, een mage en een knight om je eerste stappen in de kastelen van anderen te zetten, maar er is al een vierde speelbare klasse beschikbaar die je kan bijkopen, namelijk de Runaway, een soort muzikant die gebruik maakt van iets grotere wapens zoals zeisen of speren en de vijand ook vaak kan wegduwen, verlammen of 'area of effect'-aanvallen hanteren om zo snel mogelijk iedereen uit de weg te ruimen. Een sterk pantser (zoals de knight) heb je niet, maar gelukkig zijn je skills goed genoeg om de vijand tijdig van je af te krijgen.
Doorheen de game levelt je personage door kastelen uit te spelen en monsters te doden. Hiervoor krijg je dan weer nieuwe skills in je arsenaal die je ofwel beschermen ofwel vijanden van dichtbij of veraf schade toebrengen. Vier verschillende aanvallen en één type potion kun je te allen tijde bij je dragen en als je weet dat elke klasse zo’n 80 skills heeft, ben je wel even bezig met alles vrij te spelen en te testen welke combinatie je het beste past voor welk kasteel. Onderweg kunnen de monsters ook uitrusting en wapens voor je laten vallen, maar helaas zien veel voorwerpen zoals handschoenen, vestjes of broeken er hetzelfde uit met enkel lichtjes verschillende stats. Gelukkig zijn er wel wat wapens bijzonder cool ontworpen, om de monotonie van deze voorwerpen enigszins te doorbreken.
Als je het even moe bent om kasteel na kasteel aan te vallen, dan kun je zoals gezegd zijnde ook je eigen fort maken en opvullen met vallen en monsters. Je begint met een klein kasteeltje met maar drie kamers, maar je kan gelukkig zelf tal van verschillende kamers bijkopen met verworven goud en alles verplaatsen en draaien hoe jij wilt. Het beste is natuulijk om meerdere wegen te hebben met doodlopende eindes, maar je moet er altijd rekening mee houden dat hoe voller en groter je kasteel wordt, hoe meer tijd de tegenstand ook krijgt om het einde te halen.
Via een summoning portal kun je je monsters of zelfs bazen oproepen en in het kasteel een plaatsje geven, wat ook geldt voor de valkuilen (zoals tijdbommen die je doen vertragen, vuurspuwende standbeelden, rondvliegende bijlen en ga zo maar door). De meeste monsters kun je ook nog eens in level doen stijgen of hen een speciale aanval aanleren zodat je vijand nooit echt voorbereid aan de strijd begint.
Hoeveel je precies kunt plaatsen hangt af van het level van je kasteel. In de centrale schatkamer staat een kristal en dat vertegenwoordigt het hart van je kasteel. Best is om dit ook in level te laten stijgen met lifeforce stenen, een ander geldmiddel in het spel. Niet alleen is je hart dan sterker, maar het laat je ook toe om meer plaats in te palmen en dus ook meer zaken te kunnen verwerven.
Alles mooi inrichten zal soms wel wat tijd vragen - je kan zelfs een thema instellen zoals ghost, winter of slime om je kasteel er niet al te pover te doen uitzien. Grafisch ziet de game er volledig cartoonachtig uit zoals we van games als Torchlight of DOTA gewend zijn. Perfect natuurlijk om de tand des tijds door te staan, maar hier en daar mochten de effecten van aanvallen of de outfits toch wat gedetailleerder overkomen. Hetzelfde geldt ook voor de muziek, die zeker niet slecht is, maar ook hier kon er ergens toch meer variatie in gestoken worden. Aangezien deze game free-to-play is, kan er in de toekomst nog aan bijgeschaaft worden, maar voor nu is dit gewoon een 'ok' waardig.
Het spel laat je toe, door ofwel voor aanval of verdediging te kiezen, om heel wat tijd te slijten, maar een snel potje is ook mogelijk. Een kasteel aanvallen vergt slechts een paar minuten en je kasteel aanpakken hoeft ook niet lang te duren om toch snel resultaat op te leveren. Uiteraard kan je via microtransacties nog altijd alles net iets sneller laten gaan, zodat je nog sneller bepaalde levels bereikt, maar we kregen niet het gevoel dat men je in deze richting duwt door het tijdens het spel zelf tergend traag te laten gaan qua evolutie en ontwikkeling, al zal je er wel wat tijd moeten in steken.
- Variatie aan skills
- Uitbouwen van je eigen kasteel
- Grafisch niet zo boeiend
- Sterker worden kan traag gaan