X Rebirth
Miskraam bij X Rebirth
Voor de huidige heropflakkering van 4X games konden fans van dit genre bijna enkel hun gading halen bij de X-serie. Omdat een 4X genaamd X 4 waarschijnlijk een beetje teveel van het goede was, en origins-verhalen toch wel de smaak van de dag zijn, heeft men besloten om het vervolg op de X 3 games gewoon X: Rebirth te noemen. De makers beloofden heel wat vernieuwingen in het spel zoals een werkende economie, een spannend verhaal en de mogelijkheid om naast de onmetelijke ruimte ook stations persoonlijk te kunnen bezoeken. Heel wat hooi op de vork dus, en dan is het altijd de vraag of een kleine studio zo'n project wel aankan.
Op één vlak kunnen is men alvast prima geslaagd. Het X-universum zag er nog nooit zo knap en levendig uit. Ruimtestations zijn gigantische constructies met verschillende secties waar tientallen schepen staan aan te schuiven om hun zaken te doen. In plaats van een zwarte eentonige leegheid is de ruimte in X Rebirth gevuld met schepen, unieke planeten, sterrenformaties, kometen,..... Dit alles ziet er zeer goed uit. Je ziet duidelijk dat deze wereld met veel geduld en kunde gebouwd werd. Daar eindigt het positieve dat je over dit spel kan zeggen wel zo'n beetje.
Een spel zoals X is vrij complex voor beginnelingen en daarom hebben ze in deze versie van het spel een uitgebreid verhaal gestoken dat je beetje bij beetje de kneepjes van het vak leert. Tenzij de makers je een les willen geven in Google-gebruik, leert de tutorial je vooral dat het spel met haken en ogen aan elkaar hangt. Zo wordt er bijvoorbeeld op een bepaald moment gezegd dat je een Drone moet gaan kopen. Waar je zoiets vindt, mag je zelf uitvissen. Na een aantal locaties te bezoeken op zoek naar iemand die je kan helpen kom je tot twee conclusies. Ten eerste dat - ook al zijn er zelfs per station vele verschillende dokken die je kan bezoeken - er toch maar een handvol verschillende locaties zijn die telkens hergebruikt worden met gewoon een iets andere plaatsing van de NPC's.
Je moet ook niet verwachten dat je hier Mass Effect-gewijs iets kan beleven of gewoon van dezelfde gezellige drukte als in de ruimte kan genieten. Het enige dat er te doen is, is hier en daar wat goederen oppakken (want blijkbaar mag je in de toekomst gewoon alles meenemen waar je je handen op kan leggen) en hopelijk een nuttige NPC vinden die je een missie kan geven of iets kan verkopen. De binnenlocaties zien er, in tegenstelling tot de ruimte, ook uit alsof ze zo uit een amateuristische Half Life mod kunnen komen. Het is begrijpelijk dat men bij een eerste poging niet direct de kwaliteit van een AAA-FPS verkrijgt, maar van een full-price titel mag je zo'n graphics vandaag de dag niet meer aanvaarden. Zeker als de makers het als een belangrijk verkoopsargument voor hun spel willen gebruiken.
Ten tweede besef je dat het onbegonnen werk is om iemand te vinden door gewoon willekeurig plaatsen te bezoeken. Mits een beetje internetzoekwerk kom je te weten dat je ook andere schepen kan vragen waar een bepaalde verkoper zich bevindt, wat alles natuurlijk een pak makkelijker maakt. Het spel denkt er pas twee tutorial-missies later aan om je op de hoogte te brengen van deze handige optie. Niet dat dit er vervolgens voor zorgt dat je zonder problemen verder kan spelen trouwens. Zo zal een verkoper een benodigd item soms gewoon niet verkopen of zal de interface om een eerste verkoop uit te voeren gewoon om een onbegrijpelijke reden blokkeren. Je zal dus nog meer terug moeten grijpen naar de hulp van anderen om zelfs maar voorbij de tutorial te geraken, wat uiteindelijk nog vervelender is dan hoe spelers vroeger gewoon een FAQ moesten lezen op één of andere fansite. Het enige goede nieuws hieromtrent is dat zoveel mensen deze problemen hebben dat het makkelijk is om de oplossing voor je probleem te vinden.
Het hele spel blinkt trouwens uit in onduidelijkheid en vergezochte handelingen. De reden hiervoor is dat de makers om een volstrekt onbegrijpelijke reden trots waren op de interieurs en de NPC's die zich erin bevinden. Buiten het feit dat er maar een paar saaie locaties zijn, hebben de NPC's minder karakter en levendigheid dan een kaalgeschoren Furby zonder batterijen en is er voor voice acting vermoedelijk gewerkt met willekeurige passanten die toevallig in de straat van de studio passeerden. Vooral je “copiloot” Yisha (wiens enige taak erin lijkt te bestaan om af en toe haar mond open te doen om iets te zeggen dat in het beste geval nutteloos, maar meestal gewoon irritant is) lijkt in het spel geplaatst te zijn om extra de nadruk te leggen op het ondermaatse stemmenwerk.
Dat het spel er ook op blijft aandringen dat je voor iedere pietluttigheid telkens opnieuw de stations moet doorwandelen maakt dit er ook niet beter op. Blijkbaar is iedere vorm van telecommunicatie afgeschaft in de verre toekomst en kan er alleen nog gecommuniceerd worden via langdradige menu's terwijl je voor iemands neus staat. Het feit dat je in een pc-spel gelimiteerd bent tot een radiaal menu met 6 opties bij een NPC die tientallen opties heeft, is te gek voor woorden.
De nieuwe manier om je onder te dompelen in het X universum is dus één grote mislukking, zelfs in die mate dat de rest van het spel er onder lijdt. Andere aspecten die belangrijk zijn in een ruimtespel zijn natuurlijk verkenning en spectaculaire gevechten. Voor het rondvliegen tussen de verschillende sterrenstelsel heeft Egosoft een nieuw minigame bedacht. Je vliegt door grote poorten en belandt dan in een soort ruimtesnelweg die uit een grid van zestien banen bestaat. Terwijl je hierin voortsnelt, word je nu en dan ingehaald door schepen in een andere baan. Door jezelf dan in dezelfde baan te plaatsen kom je in de slipstream van dat schip terecht en vlieg je sneller naar je bestemming.
Moesten er dus mensen zijn die graag buiten het woonwerkverkeer ook naar de bumper van een voorligger staren, hebben we hier een spel waarin ze hun droom kunnen verwezenlijken. Wie vervolgens denkt “Maar wie vliegt er nu manueel in een spacesim, daar heb je toch een autopilot voor?” zal opnieuw teleurgesteld zijn. Waar automerken vandaag de dag volop werkende prototypes van zelfrijdende wagens ontwikkelen, valt deze technologie in X: Rebirth op door zijn afwezigheid.
Het enige positieve dat je kan zeggen over de gevechten tussen schepen is dat ze er redelijk uitzien dankzij de grafisch indrukwekkende schepen en omgevingen. Voor de rest komt het neer op schieten, wegvliegen, draaien in een lus tot een schip het begeeft. Er is wel geprobeerd om hier wat afwisseling in te brengen door drones (die je ook manueel zou kunnen besturen terwijl je schip onbestuurd achterblijft, moest je dat om een bizarre reden willen) te gebruiken of in gevechten tegen grotere schepen met subsecties die je één voor één moet uitschakelen, maar ook hier is saaiheid troef. Je kan je schip wel upgraden met betere wapens om iets sneller komaf te maken met vijanden, maar je zit wel het hele spel vast aan één schip, wat een mens doet afvragen waarom hij eigenlijk geld moet sparen of een imperium moet opbouwen als je toch altijd maar in een vrij klein schip blijft rondvliegen. Op dat vlak is het misschien zelfs een zegen dat je beperkt bent tot een eerstepersoonsperspectief zodat je enkel het dashboard van je schip beu kan raken en niet het schip zelf.
Wie na al deze ellende hoopt dat je als speler dan tenminste toch rijkdom kan vergaren door een uitgebreide handelsvloot op te zetten zal het zich ook beklagen. Zelfs al beman je alle schepen uit je vloot met top crewleden, toch zullen ze geen millimeter bewegen zolang je ze geen directe opdrachten geeft. Je zal je van het ene onduidelijke menu naar het andere moeten worstelen om ze ook maar iets te laten doen en zelfs dan is er een beperking in hoeveel commando's ze kunnen uitvoeren zodat je ze tot in het extreme toe moet micromanagen. Buiten dramatisch slechte voice acting, lelijke stations, slechte menus, saaie combat, een niet-werkende tutorial,.... kunnen we ook nog meegeven dat het spel aan elkaar hangt met bugs. Het vrijwel constante crashen is na de eerste patches enigszins verbeterd, maar wie vele uren hard werk niet verloren wil zien gaan kan best regelmatig kopies van savegames maken.
- Knap gemaakt universum
- Slechte gameplay
- Bugs
- Irritante voice acting